Service Design – Creëer de dienst waar jouw klant écht op zit te wachten

19 juni 2019 - 20 juni 2019

Loading Events

Als ondernemer wil je nieuwe, waardevolle diensten ontwerpen voor jouw klanten. Dat is logisch. Maar niet eenvoudig. Er is altijd een risico dat deze dienst – ondanks al jouw inspanningen en investeringen – net niet datgene is waar jouw klant onverhoopt op zit te wachten. Nochtans is dit te vermijden: door service design toe te passen, plaats je de customer journey centraal in jouw ontwikkelingsproces.

Service design is een zeer krachtige techniek die je gemakkelijk kan implementeren binnen jouw organisatie. Doordat ook steeds meer subsidieprojecten eisen dat je een gedegen gebruikersonderzoek doet vooraleer je een project mag aanvatten, wordt deze onderzoeks- en ontwerptool onmisbaar.

Tijdens deze 2-daagse ‘deep dive’ dompelen we jou volledig onder in deze materie. Naast onderbouwde tools en succesvolle werkmethodes, krijg je tal van praktijkvoorbeelden voorgeschoteld en delen we al onze ervaring met jou. Kortom: je zal over de nodige kennis en inzichten beschikken om jouw service design-traject(en) succesvol af te ronden. 

Registreer

UK digital standard

Het Verenigd koninkrijk werkt sinds +/- 2012 met de ‘UK digital standard‘. Dit houdt in dat alle – met publieke middelen gefinancierde digitale projecten – VERPLICHT zijn om de service design methodologie te doorlopen. Deze aanpak heeft een enorme impact. Niet alleen op de kwaliteit van de projecten die beter afgestemd zijn op de gebruiker, maar ook op de budgetten. Concreet leverde deze UK digital standard in de eerste 2 jaar een besparing op van ruim 3,5 miljard pond, doordat projecten doelgerichter en efficiënter aangepakt worden. Meer info >

Programma


Dag 1: Scoping & onderzoek

Je start met de basis: een gedegen voorbereiding. Dit is cruciaal om de juiste dienst te ontwerpen: een dienst waar jouw gebruiker op zit te wachten én waar jij eigenaar van wil zijn. De meeste fouten in service design-trajecten ontstaan in deze fase. Verstandig dus om hierbij stil te staan.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • Strategie: waarom een project?
  • Scoping: bestaande dienst verbeteren of kiezen voor een nieuwe dienst?
  • Ambitie: hoe innovatief wil/kan je zijn?
  • Empathie: stakeholdermapping en selectie, persona’s
  • Research: customer journey, contextual interview, observatie, enz. Hoe maak je kwalitatief onderzoek betrouwbaar?

Dag 2: Prototyping en business modeling

Je doorloopt een unieke verzameling van Prototyping- en Business Modeling tools die binnen Antwerp Management School ontwikkeld werd. Een business-model ontwikkel je immers simultaan met je dienst en niet achteraf. Zo kan je beide meteen goed op elkaar afstemmen.

Deze onderwerpen komen aan bod:

•    Briefing: hoe schakel je om van ‘onderzoeken’ naar ‘creëren’
•    Ideation gecombineerd met business modeling: Wat is de beste aanpak (unieke AMS approach)?
•    Prototyping en Businessmodel pivoting : hoe doe je dit simultaan (unieke AMS-approach)?
•    Swimlane mapping : hoe ontwerp je de organisatie die de dienstverlening aanbiedt?

Faculty

Onze docenten hebben meer dan 10 jaar ervaring binnen zowel de publieke als sociale sector, gaande van korte cocreatie-trajecten over onderzoeksprojecten tot langere ESF-trajecten.

  • Remco Lenstra, Academic Director Design Thinking
  • Philippe Martens, Design Management Coach
  • Roel De Rijck, Business Innovation Coach

Prijs & praktische info

Prijs

€ 950 (excl. BTW)

Data

19 juni 2019
20 juni 2019
Telkens van 10:00 tot 17:00 uur

Locatie Antwerp Management School
Boogkeers 5
B-2000 Antwerpen
Aantal deelnemers Maximum 16
Inschrijven Inschrijven kan via deze link