Onderzoeksproject Family businesses startups
Economische groei door samenwerkingen tussen…

juli 11, 2018

Economische groei door samenwerkingen tussen bedrijven en start-ups

Gevestigde familiebedrijven hebben de nodige middelen en netwerken om de markt te bespelen. Alleen missen ze soms de vereiste know-how om voldoende innovatief uit de hoek te komen. Start-ups hebben veelal geen last van een gebrek aan innovatieve capaciteit en zijn bijna per definitie vernieuwend. Alleen hebben ze vaak niet de nodige armslag om door te breken. De tekening lijkt dan ook snel gemaakt: laat beide types bedrijven samenwerken en je krijgt het beste van twee werelden. Of niet? In het praktijkgerichte onderzoeksproject ‘The Art of Corporate Venturing’ gaat Antwerp Management School, samen met PwC Belgium en Law Square, op zoek naar de succesfactoren voor een geslaagde samenwerking.

Disruptie, baanbrekende businessmodellen en grensverleggende nieuwe technologieën. Zelfs al heb je ruime investeringsmiddelen, een decennialange ervaring en een indrukwekkend klantenbestand, toch is het als gevestigd familiebedrijf vandaag niet zo makkelijk om de trends te kunnen volgen, laat staan om voorop te lopen en een dominante speler in de markt te blijven.

Start-ups voelen zich nu net goed in zo’n turbulente omgeving. Ze maken van disruptieve innovatie hun handelsmerk en jagen zo de economie mee aan. Toch is het voor een start-up niet evident om van radicaal nieuw idee tot rendabel bedrijf door te groeien. Daarvoor missen ze de juiste resources en is hun klantenbestand nog onvoldoende uitgebouwd.

Succesfactoren voor win-win

Een samenwerking tussen een jonge en een mature onderneming kan dan ook bijna niet anders dan goed scoren. Maar hoewel corporate venturing steeds populairder wordt, blijkt het vinden en maken van de juiste match geen automatisme. Omar Mohout, Antwerp Management School: “Met ‘The Art of Corporate Venturing’ analyseert Antwerp Management School de strategie van corporate venturing en de kritieke succesfactoren om effectief tot een win-win te komen. Daarnaast zullen we tools ontwikkelen waarmee gevestigde bedrijven en start-ups maximaal kunnen ‘genieten’ van elkaars sterktes.”

Kracht van familiebedrijven

Uniek aan dit project is de specifieke aandacht voor familiebedrijven. Vincent Molly, professor KU Leuven en Antwerp Management School: “Familiebedrijven zijn goed voor 77% van het totaal aantal Belgische bedrijven en een bijdrage aan het BBP van 33%. Hoewel ze vaak al decennia meegaan en sterk zijn uitgebouwd, blijven ze door de familiale inslag vrij wendbaar en kunnen ze snel beslissen. Bovendien beschikken ze vaak over heel wat interne financieringsmiddelen en genieten ze een ijzersterke reputatie in hun sector. Zaken die voor heel wat start-ups als muziek in de oren zullen klinken.”

Door de deelname van partners PwC Belgium en Law Square dekt het projectteam ook de expertises op het vlak van recht, belastingen, techniek, strategie en financiën af. Zoals Griet Helsen van PwC Belgium opmerkt: “Als jarenlange, grote supporters van zowel nationale als internationale corporate klanten, familiebedrijven, start-ups en scale-ups, is het meer dan vanzelfsprekend dat dit een onderzoeksproject is waarin wij betrokken zijn.” Pierre Queritet van Law Square voegt toe: “De afgelopen paar jaar hebben we in ons advocatenkantoor een substantiële groei gezien in het aantal jonge innovatieve bedrijven die meer steun willen dan alleen een financiële investering. Daarnaast zagen we een toename van het aantal bedrijven dat wil samenwerken met start-ups. Door corporate partnerships krijgen deze jonge bedrijven makkelijker toegang tot de markt en een vruchtbare samenwerking in de ontwikkeling van hun producten, maar ook hulp bij de erg complexe juridische onderhandelingen over kapitaal.” Griet concludeert: “Dit is de trend die PwC Belgium en Law Square willen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat het onderzoek door AMS een fantastische tool zal zijn in dit hele proces en dat het een boost zal zijn voor corporate venturing in de komende jaren.”

Familiebedrijven of start-ups die in het onderzoeksproject willen instappen, zijn nog steeds welkom. Het project loopt tot 1 mei 2021. Meer info via de website.

Over het onderzoeksteam

Omar Mohout (AMS), zelf ondernemer, bracht recent een boek uit rond corporate venturing. Vincent Molly (KU Leuven en AMS) is professor Ondernemerschap en Familiebedrijven en Andries Reymer (AMS) coacht bedrijven bij het omgaan met strategische vernieuwing. Zij werken voor dit onderzoek nauw samen met familiebedrijven en start-ups om de theorie scherp te stellen en meteen af te toetsen aan de praktijk.

Projectpartners

Ondersteunende kennispartners in dit project zijn PwC Belgium en Law Square. Betrokken netwerkpartners zijn Agoria, Netwerk Ondernemen, Imec I-start, Birdhouse en KBC Start-it.

Contact

Vincent Molly, Professor Ondernemerschap & Familiebedrijven, vincent.molly@ams.ac.be
M +32 486 68 29 13

Andries Reymer, Business Innovation Coach, Andries.reymer@ams.ac.be