Press release MOU NSX AMS
AMS en NSX werken samen aan future proof digitale…

mei 05, 2021

AMS en NSX werken samen aan future proof digitale transformatie

Het ontwikkelen en verspreiden van topkennis en het samen impact realiseren op organisaties en de maatschappij, dat zijn de ambities die AMS en NSX delen. AMS doet dit via management-onderwijs, onderbouwd door state-of-the-art onderzoek. NSX, een spin-off van UAntwerpen, doet dit via onderzoek en valorisatie van de innovatieve Normalized Systems-technologie. Beide organisaties hebben zich geëngageerd om in het domein van Business & IT en digitale transformatie hun samenwerking te versterken. Een win voor beide organisaties, en vooral voor de sector zelf.

NSX werd in 2011 opgericht als een spin-off van UAntwerpen en is gevestigd op het Wetenschapspark in Niel. In een VUCA-wereld is alles en iedereen in beweging; producten en diensten moeten dus heel snel kunnen worden aangepast. Digitalisering kan daarin ondersteunen. Alleen moeten digitale systemen dan ook voldoende flexibel zijn om mee te evolueren, en dat is vandaag vaak niet zo. Op basis van de Normalized Systems Theory ontwerpt NSX bijzonder fijnmazige modulaire software die veranderingen (en dus ook innovaties) vlot mogelijk maakt. De toepassingen zijn heel divers: van de maakindustrie over IoT-toepassingen in de energiesector tot administratieve toepassingen voor de overheid.

Deze future proof theorie en hoogstaande technologie passen perfect binnen de trekkende rol van AMS rond het strategisch aansturen en beheren van digitale transformatie. AMS en NSX tekenden dan ook begin 2021 een Memorandum of Understanding om samen te werken rond onderwijs en onderzoek in Business & IT en rond uitdagingen in digitale transformatie. Deze samenwerking wordt dit academiejaar al meteen heel concreet gemaakt. Zo volgt een medewerker van NSX de Master in Enterprise IT Architecture bij AMS. Daarnaast organiseerden AMS en NSX dit voorjaar een Start-up Sprint Competition voor de studenten van de Master in Innovation & Entrepreneurship van AMS. Winnaars van deze editie zijn Ruth De Vits, Sébastien Devlies en Pauline Salez.

AMS houdt dankzij de samenwerking de vinger aan de pols van de evoluties rond Normalized Systems, NSX krijgt toegang tot de nieuwste managementinzichten rond business & IT en digitale transformatie, en de masterstudenten Innovation & Entrepreneurship maken kennis met toptechnologie. De winnende studenten krijgen ook nog eens effectieve ondersteuning van NSX ter waarde van 20.000 euro. Een samenwerking dus waarin twee partners elkaar strategisch vinden en die al meteen concrete resultaten oplevert voor zowel AMS, NSX als de studenten.

Steven De Haes, decaan AMS: “Met dit partnership kunnen we nog beter impactvolle antwoorden bieden op de uitdagingen van de digitale transformatie, zowel vanuit business- en managementperspectief als vanuit innovatieve technologische perspectieven.”

Jan Verelst, medeoprichter NSX:Voor NSX is deze samenwerking een kans om expertise rond nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde vormen van evolueerbaarheid in IT-systemen te combineren met state-of-the-art innovaties ontwikkeld aan AMS.”

Robin De Cock, academisch directeur Master in Innovation & Entrepreneurship (MIE): “De samenwerking met NSX tilt de vele start-up ideeën van MIE-studenten op software-vlak naar een hoger niveau. Zo krijgen hun innovatieve ideeën concreet vorm en verhogen de studenten hun kansen om externe investeringen op te halen en hun start-up volledig te lanceren.

De winnende studenten Ruth De Vits, Sébastien Devlies en Pauline Salez van de Start-Up Sprint Competition 2020:

“We zijn bijzonder opgetogen en heel dankbaar voor deze mooie kans! Samen met NSX staan we klaar om via innovatie een positieve impact op de maatschappij te creëren!"