Nespresso anderson
AMS Professor Jamie Anderson wint award voor…

februari 28, 2017

AMS Professor Jamie Anderson wint award voor Nespresso-case

Gisteren won Jamie Anderson de Strategy and General Management categorie op ‘The Case Center Awards and Competitions 2017‘ met zijn Nespresso-case. De award werd hem toegereikt door The Case Center omdat zijn case de meest gebruikte is in het huidige business-onderwijs.

The Case Center is dé case-remediëringsmethode voor wereldwijde business educatie. Ook organiseert ze jaarlijks awards en wedstrijden die ook wel de ‘Case Method Oscars’ worden genoemd.

De winnende case van dit jaar was de Nespresso-case van de hand van Jamie Anderson in samenwerking met Nader Tavassoli en Mark Collins. Deze case is de “bestseller” case in het actuele businessonderwijs, want de case wordt wereldwijd het meest gebruikt in lessen. Het wist dan ook het grootste aantal businessstudenten te bereiken. The Nespresso-case heeft haar succes te danken aan haar beschrijving van het fenomenale succes van één van s ‘werelds meest prestigieuze en winstgevende koffiemerken; Nespresso.

De case

Nespresso is een interessante case omwille van het originele concept dat de koffiemarkt uit haar voegen deed barsten en een ware koffierevolutie ontketende. Het merk transformeerde van een prestigemerk naar een massaconsumptieproduct. Nespresso werd de dominantste speler op de premium ‘single-serve’ koffiemarkt door de lancering van haar eigen ‘single-serve’ concepten wat resulteerde in ware concurrentiestrijd in de koffiebranche.

Verschillende koffiemerken begonnen gelijkaardige producten te produceren die compatibel waren met het Nespresso-concept. Nespresso was genoodzaakt in te zien dat het moest opboksen tegen de concurrentie op de ‘single-serve’ koffiemarkt om haar succes in stand te houden. Het koffiemerk moest strategieën ontwikkelen om de toenemende dreiging van de concurrentie aan te gaan die vergelijkbare capsules aanbieden.

Onderwijs

Deze casestudie helpt studenten met het ontwikkelen van een dieper begrip van concepten zoals innovatie, ‘branding’, duurzaam concurrentievoordeel en ingaan tegen goedkope concurrenten. De Nespresso-case is bedoeld voor MBA-opleidingen in strategisch management, innovatie en marketing maar kan eveneens gebruikt worden in executive onderwijsprogramma’s, bijvoorbeeld als onderdeel van een concurrentiestrategieprogramma om zaken die gerelateerd zijn aan strategie, concurrentievoordeel te kunnen bespreken.

Jamie Anderson

Jamie Anderson is Adjunct Professor in Strategisch Management aan Antwerp Management School en het Lorange Institute of Business te Zürich. Verder is hij medeoprichter van het Thought Leadership Network Connected Visions. Daarnaast is hij docent en gastspreker in een aantal van ’s werelds meest prestigieuze businessscholen als London Business School, IMD, ESMT Berlin en University of Melbourne. Anderson werd in de top 25 van ’s werelds beste managementdenkers geplaatst door Business Strategy Review. In 2012 ontving hij een eredoctoraat van RISEBA Business School naar aanleiding van zijn onderzoek over de creatieve industrie. Tot slot won hij de EFMD – European Federation for Management Development – case writing awards tot driemaal toe. We kunnen dus stellen dat zijn bijnaam “de management guru” hem terecht werd toegekend.

Meer info over deze award-winning case vind je hier.