De Vos Ans 15
Ans De Vos gevraagd als expert voor relance…

juni 03, 2020

Ans De Vos gevraagd als expert voor relance economie & arbeidsmarkt

Ook al kunnen we het coronavirus op korte termijn bedwingen, de impact zal zich nog lang laten voelen. Onze economie en arbeidsmarkt staan voor enorme uitdagingen. Uitdagingen die om onderbouwd advies vragen. De Vlaamse Regering richtte daarom een Economisch Relancecomité op. Daarnaast stelde de Vlaamse minister van Werk, Hilde Crevits, ook een expertengroep aan, specifiek voor het arbeidsmarktbeleid. Ans De Vos, houder van de SD Worx Leerstoel ‘Next Generation Work’ bij AMS, maakt deel uit van beide expertengroepen.

Prof. dr. Ans De Vos doet al meer dan tien jaar onderzoek naar duurzame loopbanen bij werknemers en duurzaam loopbaanbeleid in bedrijven. Digitalisering, flexibilisering van werk, duurzame inzetbaarheid en loopbaanmobiliteit staan daarbij centraal. De kennis die zij hierrond heeft opgebouwd is vandaag meer dan ooit relevant.

Want de coronacrisis stelt de economie en arbeidsmarkt voor heel wat moeilijke vragen en complexe uitdagingen: In welke sectoren vallen de meeste klappen? Welk effect zal de crisis hebben op mensen die nu al werkzoekend zijn? Wie worden de nieuwe werkzoekenden? Worden tijdelijke oplossingen zoals thuiswerken of online ook echte blijvers? En hoe leren we op de arbeidsmarkt leven met onzekerheid?

Ans De Vos: “De coronacrisis vormt een disruptie van het volledige economisch model. Dit heeft belangrijke gevolgen voor ondernemingen en werknemers. De toekomst is voor velen meer dan ooit onzeker. Er waren voordien al heel wat kansen en bedreigingen, zoals telewerken of kwetsbare groepen. De coronacrisis heeft deze nog veel scherper gesteld. We kunnen dus niet zomaar terugvallen op de oude modellen. We moeten werknemers, ondernemingen en beleidsmakers helpen voorbereiden op een nieuwe toekomst.

Om de complexe uitdagingen rond de post-corona economie en arbeidsmarkt onderbouwd aan te pakken, stelde de Vlaamse Regering recent twee expertengroepen samen. Ans De Vos werd voor beide groepen gevraagd:

Economisch Relancecomité

De Vlaamse Regering wil een coherent plan uitwerken voor een snelle en krachtige economische relance. Het Economisch Relancecomité geeft daarbij onafhankelijk advies, met aandacht voor doelmatigheid en budgettaire implicaties, maar ook voor rechtvaardigheid en duurzaamheid. De zes experts die zijn aangesteld, zijn Stijn Baert, Koenraad Debackere (voorzitter), Marion Debruyne, Wouter De Geest, Ans De Vos en Geert Noels.

Expertenadvies Vlaamse arbeidsmarkt

De Vlaamse regering wil ook efficiënte maatregelen, hefbomen en relance-instrumenten voor de arbeidsmarkt. Deze moeten helpen om schokken op te vangen en de impact van de crisis te verminderen, vooral voor wie al kwetsbaar is of dreigt te worden. Volgende experts werken hiervoor samen: Stijn Baert, Ans De Vos, Ive Marx, Ludo Struyven, Wim Van der Beken en Sarah Vansteenkiste.

Meer weten?

Neem dan contact op met Anja Tys, Corporate Branding & Communication, anja.tys@ams.ac.be