World Economic Forum
Antwerp Management School krijgt internationale…

januari 22, 2020

Antwerp Management School krijgt internationale erkenning voor haar positieve impact op de maatschappij

De nieuwe rating ‘Positive Impact Rating for Business Schools’ (PIR) zet de toon: jongeren voorbereiden op een succesvolle carrière heeft een ruimere betekenis gekregen. Businessscholen moeten ook een positieve impact op de wereld hebben. De baseline van Antwerp Management School (AMS), ‘Opening minds to impact the world’, toont dat AMS die boodschap al lang begrepen heeft. De bekendmaking van de resultaten van PIR op het World Economic Forum in Davos bevestigt dit: AMS is een van de drie Europese businessscholen die meteen doorstoten tot het niveau van ‘Transforming Schools’.

2019 was niet alleen het jaar waarin jongeren wereldwijd op straat kwamen voor het klimaat. 2019 was ook het jaar waarin studenten hun businessscholen voor het eerst beoordeelden op hun ‘positieve impact’. PIR is een nieuwe ranking die verder gaat dan de gewone rankings en de maatschappelijke impact meet. Jongeren willen niet alleen meer succesvol carrière maken in de traditionele zin, ze willen mee een antwoord bieden op maatschappelijke uitdagingen en rekenen erop dat hun businessschool het goede voorbeeld geeft.

PIR meet resultaten in zeven domeinen: bestuur & cultuur, opleidingsprogramma’s, leermethodieken, studentenbetrokkenheid, de school als rolmodel en maatschappelijke betrokkenheid. De top 50 businessscholen van de Financial Times Masters in Management en van de Corporate Knights Green MBA-ranking werden aangesproken. 51 businessscholen namen effectief deel. Geen enkele businessschool haalt voorlopig het hoogste niveau 5, maar er zijn wel negen scholen die meteen niveau 4 halen: het niveau van ‘scholen in transitie’ die een cultuur van positieve impact uitdragen en deze in hun bestuur en aanpak verankeren.

Die top 9 omvat businessscholen uit heel de wereld, waaronder drie uit Europa en waarvan één uit België: Antwerp Management School. De hoge score van AMS komt niet uit de lucht vallen: de missie van AMS is het ontwikkelen van talenten tot ‘global citizens’, met aandacht voor zelfreflectie en samenwerking, een globale mindset en maatschappelijk bewustzijn. AMS realiseert dit elke dag opnieuw via onderzoek en partnerships rond duurzaamheid, in de eigen (campus)organisatie en vooral via opleidingsprogramma’s zoals het interdisciplinaire ‘Global Leadership Skills’ (GLS). GLS is een intensief traject van één jaar dat in alle voltijdse master-na-masteropleidingen wordt geïntegreerd. Via GLS zetten studenten onder meer zelf een ‘action learning’ project op waarbij ze een bijdrage leveren aan een van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDG’s). In multidisciplinaire projectteams samengesteld uit verschillende nationaliteiten verwerven de studenten hiermee niet alleen belangrijke leiderschapsvaardigheden maar dragen ze op een kritische manier bij tot een bewustmaking over de SDG’s zowel binnen als buiten de school.

AMS juicht het initiatief van Positive Impact Rating toe. Decaan Steven De Haes vanop de lancering van PIR op het World Economic Forum in Davos: “Dit is de eerste ranking van businessscholen die verder kijkt dan het klassieke businessaspect. Met AMS willen we verantwoordelijke leiders van de toekomst helpen afleveren: jongeren met een sterke visie die een positief verschil in de wereld willen en kunnen maken. Deze holistische benadering wordt nu ook erkend met de PIR-scores. Die erkenning is voor ons een eer en vooral een aanmoediging om samen met onze partners een positieve impact te blijven creëren.”

De vertegenwoordigers van de top 30 businessscholen in the Positive Impact Rating 2020

Meer info:

De Positive Impact Rating werd in 2017 geïnitieerd door een grote groep academici en institutionele leiders uit het managementonderwijsveld (GRLI, PRME, HESI, GBSN) met de bedoeling om in de sector van de bedrijfsscholen fundamentele verandering met betrekking tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid en impact te ondersteunen

Gedetailleerde informatie over het 2020 rapport: www.PositiveImpactRating.org/PIR2020 (beschikbaar vanaf 22 januari om 12:00)

Perscontact

Anja Tys, Corporate Marketing & Communication Antwerp Management School, tel +32 486 494 387, anja.tys@ams.ac.be , www.antwerpmanagementschool.be