Test podcast visual2
Antwerp Management School lanceert podcast-reeks…

november 06, 2017

Antwerp Management School lanceert podcast-reeks ‘Leiderschap is overal’

TV-series als De Collega’s en Het Eiland verkondigden eerder al de blijde boodschap: het leiderschap zoals we het decennialang kenden en verwachtten, is niet meer. Wie in deze snel veranderende tijden nog de autoritaire leider wil spelen, is zich al even snel buiten spel aan het zetten. In de plaats krijgen we authentiek en gedeeld leiderschap. Antwerp Management School lanceert vandaag ‘Leiderschap is overal’, een podcast-reeks die het clichébeeld doorzeeft en laat zien dat leiderschap overal is, in onze omgeving én in onszelf.

De oudere generatie onder ons moet ongetwijfeld even fijntjes lachen bij het terugdenken aan de legendarische tv-reeks De Collega’s, waarbij de directeur-met-sigaar-in-de-mond zonder inspraak bevelen uitdeelt en zijn goedbedoelende maar veel minder krachtdadige afdelingschef de klachten moet opvangen. De jongere generatie kreeg met Het Eiland een al even hilarisch beeld van typische leiders gepresenteerd. Het is duidelijk: we beseffen met zijn allen dat het clichébeeld van autoritair leiderschap in deze snel veranderende tijden echt niet meer past.

Hoe moet het dan wel? Het Expertisecentrum Leiderschap van Antwerp Management School heeft sedert 2011 kennis opgebouwd in authentiek en gedeeld leiderschap: leiderschap dat begint bij zelfkennis en dat niet meer alleen gedragen wordt, maar gedeeld wordt met collega’s. Het soort duurzaam leiderschap dat meegroeit met de vragen en noden van een bedrijf of organisatie.
Te flou? Antwerp Management School deed beroep op de expertise van radio- en tv-presentator Sven Speybrouck en maakte met hem vijf podcasts die het helemaal concreet maken.

In de podcasts, wekelijks te beluisteren vanaf maandag 6 november, maken experten Koen Marichal en Jesse Segers duidelijk wat het nieuwe leiderschap is en laten ze je de leider in jezelf ontdekken. Ze vertrekken daarbij telkens vanuit heel herkenbare situaties, in de dierentuin, bij de beenhouwer of op het voetbalveld. Met elke podcast krijg je een beter zicht op wat leiderschap vandaag en morgen kan en moet betekenen, en vooral hoe je daar zelf aan kan beantwoorden.

Koen Marichal was tot 2010 senior HR-partner bij GDF Suez en richtte daarna aan Antwerp Management School het Expertisecentrum Leiderschap op. Jesse Segers is professor Leiderschap en Organisatiegedrag aan Antwerp Management School en medeoprichter van het Expertisecentrum. Ze publiceerden samen eerder dit jaar het boek ‘De kleren van de leider’. Met deze podcast-reeks willen ze hun rake visie op het nieuwe leiderschap delen, zodat je zelf met hun inzichten aan de slag kan, thuis, op het werk of in je vrije tijd.

Pers contact

Anja Tys, Corporate Marketing Communication Manager, anja.tys@ams.ac.be