Officeonwheels
Nieuw alternatief voor woon-werkverkeer. Het…

juni 06, 2017

Nieuw alternatief voor woon-werkverkeer. Het rijdend kantoor dat reistijd omzet in werktijd.

Je pendeltijd omzetten in werktijd? Het kan voortaan met Office on Wheels, een dienstverlening die kantoor­medewerkers de mogelijkheid geeft om hun woon-werktraject af te leggen in een als kantoor ingerichte bus. Initiatiefnemers BAAV en het expertisecentrum Smart Mobility van Antwerp Management School hebben het concept onderzocht, in de praktijk uitgetest en in een haalbaar businessmodel beschreven. Ondertussen is de uitrol van deze nieuwe service gestart en maken er al twee bedrijven gebruik van.

De kantoorbus is een autocar waarin kantoormedewerkers beschikken over een individuele werkplek, veilig en snel internet, usb-aansluitingen en stopcontacten. Zodra de werknemers instappen, kunnen zij hun werkdag opstarten. Ook op de terugweg kan er gewerkt worden. Dit stelt de gebruikers in staat om ’s ochtends later te vertrekken en/of ’s avonds vroeger huiswaarts te keren.

Win-win-win

Met deze nieuwe dienstverlening willen BAAV en het expertisecentrum Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit) een oplossing bieden aan bedrijven waarvan het personeel te kampen heeft met een (te) lange pendeltijd, veroorzaakt door ontoereikend openbaar vervoer en/of verkeerscongestie.

Doordat reistijd werktijd wordt, genieten deze werknemers van een betere werk-privébalans en kennen ze een hogere jobtevredenheid, een grote troef voor werkgevers in de strijd om goed personeel te vinden en te houden. Andere voordelen voor de werkgever zijn onder andere de dalende parkeervoorzieningen en kostenbesparingen op brandstof en bedrijfswagens.

Naast de werknemer en de werkgever is er nog een derde begunstigde in dit verhaal, namelijk de autocarsector die met Office on Wheels een nieuwe markt ontgint.

Een rendabel businessmodel

Nicole Van Doninck, manager Smart Mobility: “Om de haalbaarheid van de kantoorbus te testen, vond er gedurende 6 maanden een proefproject plaats op het woon-werktraject Gentbrugge-Halle, met werknemers van de Colruyt Group. Vervolgens onderzochten we de haalbaarheid voor andere Vlaamse en Brusselse bedrijventerreinen die moeilijk bereikbaar zijn door files en door een ontoereikende bediening met het openbaar vervoer. Op basis van de positieve onderzoeks- en testresultaten, gaan we van start met de verdere uitrol van de dienst.”

Momenteel rijden er twee kantoorbussen rond. De Colruyt Group zal de dienst nog minstens twee jaar verder gebruiken, EY zet een kantoorbus in op het traject Leuven-Luik.

Netwerk van kantoorbussen

De autocarsector krijgt met dit initiatief een nieuwe markt aangereikt. In een eerste fase wordt de dienstverlening meestal op maat van de klant aangeboden, maar het businessmodel zal verder evolueren op basis van de vraag en van de opgedane ervaring. Dat geldt bijvoorbeeld voor de secundaire toepassingen die vandaag nog op verscheidene praktische bezwaren stoten. Jan Deman, projectmanager BAAV: “Wanneer verschillende busbedrijven gaan samenwerken, kan er een netwerk van kantoorbussen worden uitgebouwd waarmee de dienstverlening flexibeler en aantrekkelijker zal worden. Investeren in een boekingsplatform opent ook heel wat perspectieven en een groter gebruiksgemak. Het is een noodzakelijke ontwikkeling om een gebruiker-georiënteerd businessmodel te kunnen lanceren.”

Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport: “Samenwerking is voor mij één van de belangrijkste sleutels voor innovatie. De Kantoorbus illustreert dat goed: bedrijven, kennisinstellingen en overheid die de handen in elkaar slaan en met een oplossing komen voor concrete maatschappelijke problemen. Een rendabel project dat zorgt voor minder auto’s in de file, pendeltijd die nuttig kan worden besteed als werktijd, dus ook meer vrije tijd en gelukkiger werknemers. Dat lijkt me winst op alle fronten.”

Een nul-emissiebus is vandaag nog te duur om reeds te worden ingezet en de CO2-uitstoot nog drastischer te verlagen.

Roadshow

In juni organiseert Office on Wheels een roadshow langsheen verschillende bedrijventerreinen. Zo zal de bus op 8 juni halthouden aan Mechelen Campus en op 22 juni in het Pegasuspark te Diegem. Er worden nog bezoeken gepland aan Zaventem, Haasrode, Machelen-Vilvoorde, BruCargo en Antwerpen.

Office on Wheels kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren en Ondernemen. Meer informatie via bijgevoegde whitepaper en via de website officeonwheels.be.

Partners

Autocars Polder, BAAV, Coach Partners, De Hauwere NV, GEO Bustours, Gino Tours, ICON, The Shift, Mandel Car, Parmentier Autobus, PraktijkCoach, Proximus, Reizen Muylaert NV, Staf Cars, Transibus, VDL bus Roeselare, expertisecentrum Smart Mobility, Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant

Audio-visueel material

Foto- en videomateriaal is hier beschikbaar.

Over BAAV en Smart Mobility

BAAV is de Beroepsfederatie van Autocar- en Autobusondernemers der Vlaanderen en is een van de initiatiefnemers van dit project. Website: www.baav.be
Smart Mobility is een expertisecentrum van AMS (Antwerp Management School) en realiseert mobiliteitsoplossingen die het verkeer van personen en goederen in Vlaanderen duurzamer maken. Innovatie en rendement staan hierbij centraal. Voor meer informatie, surf naar smart-mobility.be.