Expertisecentrum Smart Mobility

Een vraag? Ik kan je helpen.

Elmo@work

Elmoatwork

Met dit project onderzocht Smart Mobility in welke mate elektrische tweewielers een volwaardig transportmiddel kunnen zijn voor werkgerelateerde verplaatsingen. Daarnaast werd er een online handleiding uitgewerkt voor bedrijven die elektrische tweewielers willen integreren binnen hun mobiliteitsbeleid.

Type project: personenmobiliteit

Projectpartner: B2Bike, BIVV, De Lijn, Ethias, Flexpoint, Janssen Pharmaceutica, Max Mobiel, Partena Ziekenfonds, Team Cyclis, Traject, UGent, VAB, VITO

Looptijd: 03 oktober 2013 - 31 januari 2016

Contactpersoon: Stéphanie Martens

Projectverloop

Gedurende een jaar ruilden 70 werknemers uit 7 verschillende ondernemingen hun vertrouwd vervoermiddel in voor respectievelijk 61 gewone elektrische fietsen, 4 elektrische bakfietsen, 4 elektrische vouwfietsen en 3 elektrische scooters. De tweewielers waren uitgerust met dataloggers om alle verplaatsingen te monitoren. Via online- en smartphonebevragingen werd bijkomende informatie verkregen van de gebruikers.


Probleem

Werkgerelateerde verplaatsingen gebeuren in Vlaanderen hoofdzakelijk met de wagen. Dit zorgt voor structurele files, geluidsoverlast, CO2-uitstoot, een gebrek aan parkeerplaatsen, enz.

Oplossing

Met het project Elmo@Work onderzocht Smart Mobility of elektrische tweewielers – al dan niet in aanvulling met het openbaar vervoer – een volwaardig alternatief kunnen bieden voor werkgerelateerde verplaatsingen.

Voordeel


75% van de woon-werkverplaatsingen die tijdens de testperiode met de elektrische tweewieler werden gedaan, gebeurden vroeger met de auto. Dit levert een besparing op van +/- 15 ton CO2, 2 kg fijnstof en 53 kg NOx.

Door de combinatie van een fietsvergoeding en het verminderen van brandstofkosten door het niet-gebruik van de auto, bespaarden de deelnemers samen ruim 26 600 euro. Dat is gemiddeld 380 euro per deelnemer.

Na een jaar hadden de dataloggers op de elektrische tweewielers onder andere de volgende waarden geregistreerd:

  • Dagelijks fietste iedere gebruiker gemiddeld zo’n 16 km. De verste dagelijkse afstand bedroeg 55 km.
  • De gemiddelde snelheid bedraagt 21 km/u.
  • De gemiddelde enkele rit duurde 21 minuten.

Tijdens het project verbruikten de deelnemers zo’n 860 000 extra kilocalorieën. Meer dan een derde van de deelnemers voelde zich fitter door het fietsgebruik en meer dan de helft was ervan overtuigd dat het tot een betere gezondheid leidt.

Verder was de meerderheid van oordeel dat het ter beschikking krijgen van een elektrische bedrijfsfiets of –scooter een positieve invloed heeft op de tevredenheid over de werkgever.

 

Resultaat

Na afloop van het project heeft Smart Mobility al zijn ervaringen gebundeld in een zeer handige website die werkgevers en werknemers begeleidt bij de integratie van elektrische bedrijfs-tweewielers. Ondernemingen kunnen er heel eenvoudig nagaan of dit een goede keuze is voor hun bedrijf. Als dat zo is, kunnen ze gebruikmaken van een stappenplan om de implementatie te bevorderen.

Dit project kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren en Ondernemen

Hoe kan ik je helpen?

Stéphanie Martens, Junior Accountant

Een vraag?
Ik kan je helpen.