https://www.antwerpmanagementschool.be/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek
Onderzoek
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems
Slimme ecosystemen creëren
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance
Creatie & beheer van netwerken
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance/research
Onderzoeksprojecten
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance/research/watertruck-1
Watertruck

Creatie & beheer van netwerken

Research general5

Watertruck

Met Watertruck wilden we het vrachtvervoer over kleine binnenwateren verder ontwikkelen en optimaliseren door de introductie van een nieuw navigatieconcept bestaande uit een duwboot en aangepaste duwbakken. Zo wordt een efficiënt en flexibel model van vervoer op de weg toegepast op de binnenvaart.

Type project goederenvervoer
Projectpartners CAMVS (Communauté d’Agglomération Maubeuge Val de Sambre), De Vlaamse Waterweg nv, Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), Port de Bruxelles, POM West-Vlaanderen, Provincie Limburg, Provincie Noord-Brabant, Provincie Zeeland, Voies Navigables de France (VNF)
Duur april 28, 2010 - november 24, 2014
Contactpersoon Stéphanie Martens

Dit onderzoeksproject kwam tot stand met de steun van Interreg North West Europe.




Probleemstelling en uitdaging

Probleem

Watertruck rekent af met de grootste bedreigingen van de traditionele binnenvaart:

  • Kleine binnenschepen verdwijnen steeds sneller uit de transportmarkt.
  • Er is een gebrek aan arbeidskrachten.
  • Jonge schippers geven de voorkeur aan grote schepen.
  • Nieuwe verladersmarkten kunnen niet worden ontsloten door de traditionele scheepvaart.
  • De stedelijke modal split vraagt innoverende oplossingen die voor lagere globale transportkosten zorgen.
  • Het gebruik van kleine vaarwegen heeft een duwtje in de rug nodig om te kunnen concurreren met het uiterst laaggeprijsde wegtransport maar pakt ook de volgende problemen aan.
  • De modal split doelstellingen zijn vandaag nog verre van gerealiseerd.
  • Congestie op de weg.
  • Financieringsproblemen voor kleine schepen.

Oplossing

Een nieuw, flexibel concept voor goederenvervoer, gebaseerd op duwboten en duwbakken: kleine schepen op kleine waterwegen, en op grotere waterwegen een combinatie van duwunits (konvooivaren) die door een duwboot naar hun bestemming worden gevoerd.

Projectverloop

  • Een analyse van de markt van kleine binnenschepen in Frankrijk, België en Nederland.
  • Onderzoek naar operationele uitdagingen en opportuniteiten.
  • Industriële proefvaarten in België, Nederland en Frankrijk.
  • Het informeren van alle betrokken partijen over de voordelen van Watertruck.

Voordeel

Voor het aantrekken van personeel:

  • De invoering van een ploegensysteem.
  • Een aantrekkelijke job op het water creëren in combinatie met een sedentaire levensstijl aan land.

Voor industrie en verladers:

  • Een beter uitgeruste binnenvaart transportmodus.
  • Een geoptimaliseerde organisatie voor de bevoorradingsketen met een verlaging van de globale transportkosten als gevolg.
  • Nieuwe nichemarkten van verladers (bijv. afvalverzameling, recyclagemateriaal).
  • Evolutie naar een duurzamer vrachtvervoer.

Voor de maatschappij in het algemeen:

  • Behoud en opwaardering van de vitale rol van kleine waterwegen voor het vrachtvervoer.
  • Een betere mobiliteitsgarantie door minder congestie op de weg.
  • Verwezenlijking van de gewenste modal split doelstellingen voor het vrachtvervoer.
  • Een duurzamere kijk op de stedelijke logistiek.
  • Meer veiligheid voor het personeel in de transportsector.

Resultaat

De projectresultaten toonden aan dat dit vernieuwende transportsysteem een groot potentieel heeft om het goederentransport via de kleine waterwegen te doen heropleven. Bijvoorbeeld in de regio Kempische Kanalen en Albertkanaal werd dit geraamd op 3 miljoen ton per jaar waarvoor een vijftigtal Watertruck-duwbakken ingezet kunnen worden.

Na afloop van het project diende leadpartner Smart Mobility, samen met de Vlaamse Waterweg en met de Vlaamse overheid, een nieuwe projectaanvraag in bij Europa om het concept om te zetten in de praktijk. Dit resulteerde in het vervolgproject Watertruck+

Dit project kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Interreg IVB-VWE

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.

Stephanie martens

Een vraag over dit project?

Stéphanie Martens

Tel: +32 3 265 47 38

Close

Een vraag over dit project?