https://www.antwerpmanagementschool.be/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek
Onderzoek
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems
Slimme ecosystemen creëren
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance
Creatie & beheer van netwerken
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance/research
Onderzoeksprojecten
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/networks-ecosystems/network-creation-governance/research/watertruck-2
Watertruck+

Creatie & beheer van netwerken

Research general5

Watertruck+

Watertruck is een innovatief transportmiddel voor goederenvervoer op de kleine waterwegen dat gebruik maakt van kleine, zelf-aangedreven of niet-aangedreven, gestandaardiseerde duwbakken. Gecombineerd met kleine of grote milieuvriendelijke duwboten, ingezet bij de konvooivaarten, zorgt het concept voor een maximale flexibiliteit van de activiteiten met behoud van een maximaal regionaal bereik door de kleine binnenwaterwegen te verbinden met het TEN-T netwerk.

Type project goederenvervoer
Projectpartners De Vlaamse Waterweg
Duur januari 01, 2014 - december 31, 2019
Contactpersoon Maka De Lameillieure, PhD

Dit onderzoeksproject kwam tot stand met de steun van de Europese Unie.



Probleemstelling en uitdaging

Overal in Europa is het wegennet oververzadigd. Tegelijkertijd blijven de transportmogelijkheden op de kleine waterwegen onderbenut en is er zelfs een terugval. Meer nog: het aantal zelfstandige binnenvaartondernemers neemt jaar na jaar af.

In een dichtbevolkte regio als Vlaanderen hebben de waterwegen nog heel wat capaciteit om goederen te transporteren en daardoor vormen ze een belangrijke troef om de congestie op vooral de weg te keren.

Watertruck+ is een innovatief concept voor goederenvervoer op de kleine waterwegen dat aanvullend is op de traditionele binnenvaart. Het heeft onder meer tot doel de positie van de binnenvaart in het logistieke landschap te versterken. Daartoe werden volgens een innovatief design nieuwe, gestandaardiseerde, modulaire vaartuigen ontworpen die zowel individueel als in konvooi kunnen ingezet worden. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid van de vaartuigen op Europese schaal, lage emissiewaarden en instroom van varend personeel dat in een systeem van dagshiften zal tewerkgesteld worden.

Beeld 2 nieuw square 1024x814

Verloop van het project

Watertruck+ heeft als doel om de markt te ondersteunen met businesscases voor een grote Europese vloot aan vaartuigen. Het project bestaat uit de volgende werkpakketten:

  • Marktbenadering: ontwikkeling van businesscases die het engagement van de expediteurs betrekken.
  • Overeenkomsten aangaan met de logistieke operatoren – selectie en ontwikkeling van businesscases.
  • Voorbereiding van het operationele programma – ontwikkeling van planningmodellen en monitoringtools, beslissen over noodzakelijke uitrusting (voortgestuwd, duwboten, pontons), oprichten van het handelsbedrijf (een Special Purpose Vehicle).
  • Ontwerp van het vaartuig.
  • Bouwen van Watertruck+ duwboten en -bakken.
  • Test van Watertruck+ in echte omstandigheden.
  • Ontwikkeling van het masterplan om Watertruck+ op grotere schaal te brengen.
  • Communicatie en verspreiding.
  • Projectcoördinatie.

Voordelen

Er zijn tal van voordelen verbonden aan Watertruck+, voor verschillende doelgroepen: banken en financiële beslissingsnemers, verladers en operatoren, schippers, regionale en nationale beleidsmakers.

Resultaat

De resultaten van dit project worden verwacht in 2020.

Meer informatie op http://www.watertruckplus.eu/

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.

Maka de lameillieure

Een vraag over dit project?

Maka De Lameillieure, PhD

Tel: +32 498 91 94 99

Close

Een vraag over dit project?