Icon info
NL
Waarderingstool
Nieuws
Lancering waarderingstool: hoeveel is je bedrijf…

april 11, 2017

Lancering waarderingstool: hoeveel is je bedrijf waard?

11 april 2017: Antwerp Management School en Kennisnetwerk Familiebedrijven ontwikkelden in samenwerking met UNIZO en met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen een unieke online waarderingstool: een simulator om de waarde van een bedrijf vast te leggen.

Net geen 45.000 kmo’s in Vlaanderen hebben een zaakvoerder die ouder is dan 55 jaar. “Door die vergrijzing zullen de komende jaren enorm veel bedrijfsleiders naar een overnemer zoeken,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Toch staan er te weinig ondernemers stil bij het belang van het overnameproces. “Een op de drie bedrijfsleiders van meer dan 55 jaar is daar zelfs helemaal niet mee bezig, terwijl het om een complex proces gaat dat veel voorbereiding vergt.”

Een proces dat bovendien maar beter goed kan eindigen, want de 45.000 kmo’s staan voor bijna 300.000 werknemers. “Alleen al op het vlak van tewerkstelling zou de impact gigantisch zijn als deze bedrijven geen overnemer zouden vinden,” stelt Van Eetvelt.

Helft rekent op familie

Zowat de helft van de 55-plussers met een kmo rekent erop dat iemand uit de familie de zaak zal overnemen. 39 procent denkt aan een externe koper, 8 procent wil zijn zaak stopzetten.

Zeker de zoektocht naar een geschikte overnamekandidaat van buiten de familie blijkt evenwel vaak moeilijk te verlopen. Zeven op de tien bedrijfsleiders van meer dan 55 jaar geven aan niet meteen iemand te vinden. Via de website overnamemarkt.be probeert Unizo verkopers en potentiële kopers met elkaar te linken.

Eens een kandidaat opduikt, blijkt het evenwel geen sinecure om een overnameprijs overeen te komen. “Uit emotionele redenen schat de verkoper de prijs van zijn bedrijf vaak te hoog in, terwijl een koper net te weinig biedt”, zegt Van Eetvelt.

Waarderingstool

Om de prijsonderhandelingen op een objectievere manier te laten verlopen heeft Unizo samen met de Antwerp Management School een waarderingstool gelanceerd. Op basis van de jaarrekeningen en enkele andere cijfers wordt een simulatie gemaakt van de overnameprijs van een bedrijf. De tool kun je hier gratis zelf gebruiken: http://www.unizo.be/waardering... basis van die simulatie krijgen bedrijfsleiders een realistischer idee over de waarde van hun onderneming’, zegt professor Eddy Laveren van Kennisnetwerk Familiebedrijven (Antwerp Management School). ‘Met de simulatie kunnen ze naar hun boekhouder of een andere expert stappen om de gesprekken over een verkoop op te starten.”

Geen schenkingsrechten

Volgens Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) nam ook de Vlaamse regering al tal van maatregelen om het gemakkelijker te maken een zaak over te laten. Zo kan een Vlaamse ondernemer sinds 2012 de aandelen in zijn familiebedrijf overlaten aan zijn verwanten zonder belastingen te betalen.

Ook biedt Vlaanderen mogelijkheden om waarborgen of leningen te verkrijgen om een zaak over te nemen. Wie dat wil doen, kan bijvoorbeeld aankloppen bij de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). “De maatregelen zijn er, het is nu aan de ondernemers om een tandje bij te steken en stil te staan bij het belang van het overnameproces,” besluit Muyters.

Voor meer informatie over deze tool en bedrijfsovernames kunt je terecht bij:

Eddy Laveren, PhD
Academisch Directeur Kennisnetwerk Familiebedrijven
E-mail: eddy.laveren@ams.ac.be

Op basis van het bericht in De Tijd

Boogkeers campus AMS management school

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.

Learn More