Nespresso casestudy van AMS-professor Jamie Anderson wint internationale prijs

06 december 2017

De strategie-expert van Antwerp Management School (AMS) is uitgeroepen tot winnaar van ‘The Case Centre Award 2017’ voor ’s werelds beste casestudy in de categorie ‘strategie en algemeen management’. Donderdag 7 december ’17 zal hij de Award in ontvangst nemen.

 

Jamie Anderson, adjunct-professor Strategisch Management, schreef zijn casestudy over Nespresso in samenwerking met Nader Tavassoli, professor Marketing bij London Business School, en onderzoeker Mark Collins.

Professor Anderson: “Nagenoeg iedereen kent Nespresso als merk en product. De groei en het aanhoudende succes van Nespresso is een fascinerend verhaal. De case is daarom van toegevoegde waarde om kwaliteitsvolle en levendige discussie aan te wakkeren in de klas. We zijn dan ook zeer verheugd om deze internationale prijs in ontvangst te mogen nemen.”

Een opmerkelijke case

Hoewel Nestlé als bedrijf niet in staat was om copycats te weren van de markt die zijzelf creëerden, is het management van Nespresso zeer effectief geweest in het behouden van hun concurrentiële voordeel.

De geprezen case legt de focus op 2012, een historisch moment voor het iconische koffiemerk, waarop veel patenten op het punt stonden te verlopen en een rechtzaak tegen een gelijkaardige koffiecapsulefabrikant in hun nadeel werd beslist. De concurrenten stonden klaar om de Nespresso-capsule onderuit te halen met goedkopere alternatieven.

De casestudy onderzoekt de uitdaging waar Nespresso’s CEO Richard Girardot destijds voor stond. Hoe hij de Nespresso-franchise gelijktijdig kon verdedigen en uitbreiden, het businessmodel verder moest ontwikkelen en tegelijkertijd copycat-merken te slim af moest zijn.

‘The Case Centre’ richt zich op het internationaal aanmoedigen van het gebruik van cases, het delen van kennis, wijsheid en ervaring om te inspireren en businessscholing wereldwijd te veranderen. Het biedt de grootste en meest diverse collectie van managementcases, artikels en lesmaterialen ter wereld aan, inclusief de collecties van vooraanstaande internationale businessscholen.

Al 18 jaar adviseert en onderwijst Jamie Anderson executives over de hele wereld. Hij is adjunct-professor Strategisch Management bij Antwerp Management School en gastdocent  bij een aantal andere erkende managementscholen. Jamie werd door de Financial Times tot “management guru” gedoopt en stond op een internationale ‘top 25 van management thinkers’ in Business Strategy Review.

Op donderdag 7 december 2017 zal Jamie Anderson de prijs in ontvangst nemen in de aanwezigheid van een 150-tal AMS-alumni die de afgelopen jaren van hem hebben les gekregen over Strategic Marketing.

Hierna vindt u de link naar alle info over de Award aankondiging door The Case Centre: https://www.thecasecentre.org/educators/ordering/selecting/featuredcases/CompetitionWinners/nespresso&