Onderzoek “Next Generation Work” benadrukt belang van zinvol werk over alle generaties heen

08 augustus 2017

Hoe we verschillende generaties op de werkvloer gemotiveerd aan het werk houden, is een vraag die zowel de theorie als de praktijk al lang bezighoudt. Zeker in de context waarin loopbanen langer worden, wordt onderzoek naar de omstandigheden waarin we onszelf een (loopbaan)leven lang kunnen ontplooien des te prangender. Onschuldig is het thema alvast niet, er zijn veel ideeën en vooroordelen die de ronde doen over de verschillende generaties, gaande van de verwende, narcistische millennial, tot de uitgebluste 50+er, met soms contra-feitelijk organisatiebeleid ten gevolge.

Het Expertisecentrum Next Generation Work heeft zich dan ook gebogen over enkele voorwaarden om medewerkers gemotiveerd aan het werk te houden, op basis van verzamelde data met de NWOW coalitie, in het Actieplan ‘zinvol werk”. Verder werd getest of de verschillende generaties op de werkvloer een verschillend belang hechten aan aspecten van de job. De vergelijking werd gemaakt tussen 3 generaties: 18-25 jarigen, 26-50 jarigen en 50+-ers. De bevindingen werden gepresenteerd op EAWOP, een internationaal congres voor werk en organisatiepsychologie.

David Stuer, onderzoeker van het expertisecentrum, vertelt: “Uit de analyses bleek dat de belangrijkste randvoorwaarde voor duurzame werkmotivatie de beleefde zinvolheid van werk is. Zinvolheid werd bepaald door de autonomie in de functie, de uitzichten die de job biedt en vooral ook hoe de job de persoonlijke noden vervult. Aangezien persoonlijke noden een enorm variabel begrip zijn, is dit dan ook weer een argument voor maatwerk. Persoonlijke noden zijn niet beperkt tot de uitoefening van de job, maar beslaan ook randaspecten van de functie, zoals work-life balance. Een ietwat verrassende conclusie was dat er geen praktische verschillen te vinden waren tussen de verschillende generaties. Dit veronderstelt dat een strikt generationeel HR-beleid eigenlijk een onzinnige zaak is en dat het pleidooi vooral uitgaat naar personalisatie, als het gaat over mensen gemotiveerd te houden om aan het werk te blijven.”

Meer weten?

David Stuer
Researcher Next Generation Work
E: david.stuer@ams.ac.be 
T: +32 3 265 4735