Masterclass Business Design Thinking

Eén van de belangrijkste pijlers van Design Thinking is de klant centraal stellen. Maar we gaan verder: leer en durf innoveren in complexe omgevingen door design thinking toe te passen in je bedrijf.

Advies nodig bij het selecteren van het juiste programma? Ik kan je helpen. +32 3 265 4523

Dit programma wordt gegeven in het Nederlands

Over het programma 

Design Thinking is gebaseerd op de aanpak die ontwerpers hanteren bij het ontwikkelen van producten en diensten. Het combineert een open, creatieve geest met doelgerichte processen waardoor je nieuwe (business)opportuniteiten zal ontdekken die inspelen op de reële noden van jouw gebruikers. Hierdoor ontstaan er nieuwe oplossingen voor deze gebruikers én nieuwe (strategische) kansen voor jouw onderneming. 

Tijdens deze masterclass krijg je niet alleen alle nodige theoretische kennis aangereikt, je gaat vooral zelf aan de slag via praktische workshops en oefeningen. Hiervoor maak je gebruik van verschillende tools zoals strategie-sprint, stakeholdermapping, persona-tool, observatie, affiniteitsdiagram, research wall, designbrief, PSS-prototyping, customer journey mapping, service blueprint en businessmodelling.

Download de brochure voor meer informatie.

Doelstellingen

  • Je ontdekt nieuwe, klantgerichte en competitieve opportuniteiten op het vlak van systemen, processen, producten, diensten, enz.
  • Je leert jouw creatieve talenten (verder) te ontwikkelen en in te zetten om problemen op te lossen en opportuniteiten te ontdekken en/of te ontwerpen. Hierdoor zal het rendement van jouw onderneming sneller groeien.
  • Jouw manier van denken zal blijvend veranderen. Je leert denken zoals jouw klanten en je kan de synergiën tussen ‘wat de klant wil’ en ‘waar jouw bedrijf naartoe wil’ optimaal op elkaar afstemmen.
  • Doordat de reële behoeftes en waarden van jouw klanten geen geheimen meer voor jou kennen, zal de kans op falen sterk verminderen.

  • Je leert complexiteit te aanvaarden en op een positieve manier om te buigen in functie van de noden van jouw organisatie en klanten.
  • Je leert hoe je cross-disciplinaire samenwerking kan stimuleren en behe(e)r(s)en. Door alle niveaus te betrekken, zullen er nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan waardoor de slagkracht van jouw organisatie zal groeien.
  • Jouw kennisstroom en idee-ontwikkeling verbetert doordat je nieuwe inzichten en benaderingen toepast.
  • Tot drie maanden na de opleiding mag je ons om advies vragen als je ergens klem komt te zitten.

 

Curriculum

Module 1: 01 en 02 maart 2018
Research:  DESIGN THE RIGHT THING

Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je zal ontdekken wat de échte noden – en dus jouw redenen om te innoveren –  zijn van de gebruikers. Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en co-creatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.

Je doorloopt de volgende 4 stappen:

  • Strategie bepalen: wie ben je als bedrijf? Wie zijn jouw klanten en wat is jouw strategische aanleiding om met een innovatietraject te starten?
  • Onderzoek opzetten en uitvoeren: samen met je gebruikers ga je op zoek naar hun echte noden middels kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping, enz.).
  • Analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek en welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze inzichten bieden aan jouw klanten?
  • De designbrief: een synthese van alle voorgaande stappen, omgezet in een opdrachtstelling voor het uitvoeren van een ontwerpopdracht.

Na deze researchfase krijg je de tijd om de inzichten uit deze fictieve case te reflecteren naar jouw eigen organisatie. Zo weet je exact waar jouw bedrijf naartoe moet en waar je gebruikers écht behoefte aan hebben. Je bent in staat om een duidelijke opdracht of een project te definiëren en je staat als het ware in de startblokken voor een concreet traject.

Module 2: 22 en 23 maart 2018
Design: DESIGN THE THING RIGHT

In deel twee ga je aan de slag met eenvoudige maar krachtige prototypingtechnieken voor complexe omgevingen. Je leert hoe je de opdrachtstelling kan omzetten naar steeds robuustere proefmodellen. Simultaan ontwikkelt zich ook een businessmodel. Uiteindelijk ontvouwt zich een eerste versie van een implementeerbaar concept.

Tot slot laten we jou zien hoe Design Thinking geleidelijk en bottom-up (dus vanuit de projecten) jouw organisatie en diens cultuur, maar ook jouw eigen manier van denken, blijvend kan veranderen.

De volgende 4 stappen komen aan bod:

  • Ideegeneratie: het (in co-creatie) genereren van zoveel mogelijk nieuwe, innovatieve ideeën op basis van de voorgestelde designbrief.
  • Prototyping en testing: iteratief proces van (samen) bouwen, testen en leren van steeds betrouwbaardere prototypes van producten, diensten of systemen.
  • Implementatie in de echte wereld: vertaling naar een businessmodel en aanzet tot een implementatieplan voor het bedrijf dat deze oplossing aanbiedt.
 

Diploma

Het getuigschrift ‘Business Design Thinking’ wordt uitgereikt na succesvolle deelname aan de opleiding.

Doelgroep

Deze masterclass richt zich tot managers die zichzelf en hun onderneming willen doen groeien door hun oude, analytische methodologie te vervangen door een creatief en innovatief proces, afgestemd op de échte behoeftes van hun klanten.

Profielen: bedrijfsleiders, innovatiemanagers, R&D managers, brand managers, innovatiemanagers, change managers, product managers, sales managers, marketeers, enz.

De masterclass Business Design Thinking vereist enige voorkennis over Design Thinking. Is dit (nog) niet het geval, dan raden wij jou aan om eerst de introductiecursus in Business Design Thinking te volgen.

 

Hoe kan ik je helpen?

Jelmer De Vos, Program Manager

Next steps

Advies nodig bij het selecteren van het juiste programma? Ik kan je helpen.

DOWNLOAD