1. Core Curriculum
The Ecosystem of the Fashion Industry
Deze cursus biedt een brede en soms provocerende inleiding en overzicht van de hele masteropleiding. De cursus introduceert opzettelijk thema's die je aannames en begrip van mode en de mode-industrie in vraag moeten stellen. We presenteren en bespreken kritisch het Fashion Ecosystem/organizational life cycle als kader voor het begrijpen van de evolutie van organisaties binnen de lokale en globale mode-industrie - zowel operationeel als strategisch. We kijken naar segmenten en positionering, maar ook naar wat het betekent om duurzaam te zijn, digitaal te opereren en ondernemer te zijn.
Digital Marketing and Branding
Deze cursus heeft tot doel de relatie tussen distributie en branding binnen de evoluerende en dynamische mode-economie kritisch te onderzoeken. Het curriculum omvat de vormen van detailhandel en de traditionele en opkomende routes naar de markt. De rol van technologie in het distributieproces en in de verschillende contactpunten voor brand marketing wordt onderzocht.
Financial Management and Financial Planning
Deel 1: De nadruk leggen op het dagelijks financieel beheer van een modebedrijf; welke instrumenten zijn nodig, wat moet men begrijpen. Het kunnen opstellen/lezen van een financieel budget, inclusief kasstroomoverzicht, alsook het financiële dashboard als hulpmiddel voor het (dagelijkse) financiële management.
Deel 2: De cursus financial management of a fashion company biedt de studenten een zeer praktijkgerichte benadering van de bedrijfsfinanciën en management in het algemeen. De cursus put zijn inhoud uit de dagelijkse managementervaringen van de docent, in plaats van uit tekstboeken.
The Fashion Supply Chain
Global Leader Supply Chain Management (SCM) is een cruciaal onderdeel van de moderne textiel- en kledingindustrie. Naast de traditionele concepten over het verbeteren van de productie-efficiëntie, kwaliteitscontrole en productontwerp, richt supply chain management zich op het verbeteren van de samenwerking tussen alle bedrijven in de supply chain met als doel te voldoen aan de wensen van de markt (Choi, 2012).
Fashion and Law
Dit is een unieke cursus die inspeelt op juridische uitdagingen in de mode-industrie, waarin de volgende onderwerpen uitgebreid aan bod komen: Het creëren van IP-waarde, samenwerkingen zoals licenties, distributie en franchise, het bestrijden van namaak, het wetgevingskader voor e-commerce en nieuwe technologieën zoals 3D-printing en virtual reality, algemene principes over het starten van een eigen bedrijf, Tax Shelter, crowd funding, pop-up stores, en modewetgeving in Brazilië en in Frankrijk.
Entrepreneurship and Business Modeling
Het doel van deze cursus is om studenten vertrouwd te maken met de praktische aspecten van het opzetten van een bedrijf in de mode-industrie, met een specifieke focus op twee belangrijke elementen die van vitaal belang zijn voor het succesvol managen binnen de mode-industrie: business modeling en entrepreneurship. Belangrijke onderwerpen die in de cursus aan bod komen zijn: innovatiemanagement binnen de mode-industrie, het ontwikkelen en innoveren van een bedrijfsmodel, bedrijfsplanning, en het ondernemersproces dat past bij de bijzonderheden van de mode-industrie. In een groepsopdracht worden de studenten gekoppeld aan een ontwerper / modeorganisatie, en treden zij op als externe adviseurs belast met het ontwerpen van een innovatief, goed doordacht bedrijfsmodel voor de ontwerper. Deze opdracht geeft de cursus een real-life component die de studenten helpt de theorieën op een praktische manier toe te passen.
International Perspectives on Fashion Management
Deze cursus wil de studenten een overzicht geven van de dynamiek en uitdagingen van de mode-industrie op verschillende locaties (Afrika, China, Japan, Frankrijk). De nadruk ligt op het vergelijkend perspectief en de verschillen tussen ontwikkelde versus opkomende markten; het globale versus het lokale en andere relevante onderwerpen in de mode-industrie, zoals duurzaamheid en ondernemerschap, digitalisering en technologie, vakmanschap en luxe.
International Study Trip - DOMUS Milan
Milaan is een van de bekendste modesteden ter wereld en leeft en ademt luxury fashion. Als student International Fashion Management is een studiereis naar Milaan essentieel om te begrijpen hoe deze industrie werkt. Kom mee op bedrijfsbezoeken en leer over de uitdagingen maar ook de enorme kansen in deze fashion hotspot.
International Study Trip - ARCH College Jaipur
Bezoek India en ervaar de mode-industrie vanuit het perspectief van innovatie. Ontdek de duurzaamheidspraktijken van Indiase ambacht en kunst in textiel en kleding voor de wereldwijde mode-industrie. Je krijgt een praktische benadering van de uitdagingen waarmee de industrie in een van de grootste wereldmarkten wordt geconfronteerd - de supply chain, sourcing, verantwoorde praktijken, kleinschalig ondernemerschap en ambachten.
Master Project
Tijdens het in-company project word je acht weken lang aan het werk gezet om een actuele business case in een modebedrijf op te lossen. Deze opdracht is de kers op de taart van deze master, aangezien de hands-on adviesrol een brug slaat naar de praktijk.
Noot: Dit curriculum is onder voorbehoud van wijzigingen.