Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-fashion-management
International Fashion Management
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-fashion-management/programma
Programma

International Fashion Management

Een unieke opleiding die vanuit verschillende perspectieven inspeelt op de uitdagingen in de mode-industrie.

Taal

Engels

Eerste startdatum

09.09.2024

Duur

1 jaar
Prijs
€18.500

Locatie

Antwerpen, België

Degree

Master in Global Management - International Fashion Management

Taal

Engels

Eerste startdatum

09.09.2024

Duur

1 jaar
Prijs
€18.500

Locatie

Antwerpen, België

Degree

Master in Global Management - International Fashion Management
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-fashion-management
International Fashion Management
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-fashion-management/programma
Programma

Programma

1. Core Curriculum

The Ecosystem of the Fashion Industry

Deze cursus biedt een brede en soms provocerende inleiding en overzicht van de hele masteropleiding. De cursus introduceert opzettelijk thema's die je aannames en begrip van mode en de mode-industrie in vraag moeten stellen. We presenteren en bespreken kritisch het Fashion Ecosystem/organizational life cycle als kader voor het begrijpen van de evolutie van organisaties binnen de lokale en globale mode-industrie - zowel operationeel als strategisch. We kijken naar segmenten en positionering, maar ook naar wat het betekent om duurzaam te zijn, digitaal te opereren en ondernemer te zijn.

Digital Marketing and Branding

Deze cursus heeft tot doel de relatie tussen distributie en branding binnen de evoluerende en dynamische mode-economie kritisch te onderzoeken. Het curriculum omvat de vormen van detailhandel en de traditionele en opkomende routes naar de markt. De rol van technologie in het distributieproces en in de verschillende contactpunten voor brand marketing wordt onderzocht.

Financial Management and Financial Planning

Deel 1: De nadruk leggen op het dagelijks financieel beheer van een modebedrijf; welke instrumenten zijn nodig, wat moet men begrijpen. Het kunnen opstellen/lezen van een financieel budget, inclusief kasstroomoverzicht, alsook het financiële dashboard als hulpmiddel voor het (dagelijkse) financiële management.

Deel 2: De cursus financial management of a fashion company biedt de studenten een zeer praktijkgerichte benadering van de bedrijfsfinanciën en management in het algemeen. De cursus put zijn inhoud uit de dagelijkse managementervaringen van de docent, in plaats van uit tekstboeken.

The Fashion Supply Chain

Global Leader Supply Chain Management (SCM) is een cruciaal onderdeel van de moderne textiel- en kledingindustrie. Naast de traditionele concepten over het verbeteren van de productie-efficiëntie, kwaliteitscontrole en productontwerp, richt supply chain management zich op het verbeteren van de samenwerking tussen alle bedrijven in de supply chain met als doel te voldoen aan de wensen van de markt (Choi, 2012).

Fashion and Law

Dit is een unieke cursus die inspeelt op juridische uitdagingen in de mode-industrie, waarin de volgende onderwerpen uitgebreid aan bod komen: Het creëren van IP-waarde, samenwerkingen zoals licenties, distributie en franchise, het bestrijden van namaak, het wetgevingskader voor e-commerce en nieuwe technologieën zoals 3D-printing en virtual reality, algemene principes over het starten van een eigen bedrijf, Tax Shelter, crowd funding, pop-up stores, en modewetgeving in Brazilië en in Frankrijk.

Entrepreneurship and Business Modeling

Het doel van deze cursus is om studenten vertrouwd te maken met de praktische aspecten van het opzetten van een bedrijf in de mode-industrie, met een specifieke focus op twee belangrijke elementen die van vitaal belang zijn voor het succesvol managen binnen de mode-industrie: business modeling en entrepreneurship. Belangrijke onderwerpen die in de cursus aan bod komen zijn: innovatiemanagement binnen de mode-industrie, het ontwikkelen en innoveren van een bedrijfsmodel, bedrijfsplanning, en het ondernemersproces dat past bij de bijzonderheden van de mode-industrie. In een groepsopdracht worden de studenten gekoppeld aan een ontwerper / modeorganisatie, en treden zij op als externe adviseurs belast met het ontwerpen van een innovatief, goed doordacht bedrijfsmodel voor de ontwerper. Deze opdracht geeft de cursus een real-life component die de studenten helpt de theorieën op een praktische manier toe te passen.

International Perspectives on Fashion Management

Deze cursus wil de studenten een overzicht geven van de dynamiek en uitdagingen van de mode-industrie op verschillende locaties (Afrika, China, Japan, Frankrijk). De nadruk ligt op het vergelijkend perspectief en de verschillen tussen ontwikkelde versus opkomende markten; het globale versus het lokale en andere relevante onderwerpen in de mode-industrie, zoals duurzaamheid en ondernemerschap, digitalisering en technologie, vakmanschap en luxe.

Fashion Merchandising NEW!

Deze cursus biedt een diepgaand inzicht in de kunst van Merchandising en Buying. Het introduceert de verschillende mogelijke definities en leidt je door een volledige bedrijfscyclus: van inkoop tot retail, financiële & voorraadplanning, tot naar de markt gaan en handelen. Hoe plannen we samenhangende en uitgebalanceerde collecties die de financiële vereisten en creatieve richting weerspiegelen en inspelen op de eisen van de consument, terwijl we zorgen voor de hoogste potentiële ROI? Hoe voorspel je trends en klantwensen? Hoe stemmen we ons productieproces en time-to-market af? Deze vragen zullen de belangrijkste prioriteit zijn van deze cursus die zal worden vertaald in verschillende modules, een workshop en een afsluitende casestudy.

Fashion IDEOTech NEW!

Dit is een reflectieve cursus die studenten kennis laat maken met een groeiend spectrum van ideeën, benaderingen, waarden, principes en praktijken die duidelijk worden in de voortdurende relatie van mode met technologie.
De cursus biedt een korte geschiedenis van de mode, zowel als kunstvorm als als commercieel bedrijf. Hierdoor kunnen studenten nadenken over wat mode collectief en individueel over ons zegt, de psychologische voordelen en eisen, de logistieke vereisten en de ethische en ecologische kosten. Ze zullen ook de betrokkenheid van mode bij technologie door de geschiedenis heen en vooral sinds de industriële revolutie, circa 1760, onderzoeken. Studenten zullen onderzoeken hoe het 'idee' van technologie innovatie in de modepraktijk en -handel heeft gevormd, en hoe het periodiek provocerende en verleidelijke visies heeft opgeleverd van een wereld die nog moet komen.

Digital Transformation in the Fashion Industry NEW!

Digitale transformatie heeft een revolutie teweeggebracht in de mode-industrie en heeft invloed op elk aspect van haar activiteiten, innovaties en duurzaamheidspraktijken. Deze cursus is bedoeld om studenten een uitgebreid begrip te geven van het digitale landschap in de mode en de strategieën die nodig zijn om te gedijen in deze snel evoluerende industrie. Door het snijvlak van technologie, business en creativiteit te verkennen, krijgen studenten waardevolle inzichten in de IT-basis, digitale transformatie en intelligentie, en digitale innovatie en ondernemerschap binnen de mode-industrie.

International Study Trip - POLI.Design Milan

Milaan is een van de bekendste design- en modesteden ter wereld - het leeft en ademt luxe mode! Als student International Fashion Management is een studiereis naar Milaan essentieel om te begrijpen waarom deze branche werkt. Tijdens de workshops en bedrijfsbezoeken leer je alles over de uitdagingen en enorme kansen in deze Fashion hotspot. Bij POLI.design begin je aan een trendvoorspellings- en cool jachtproject, waarbij je een mix van bureau- en veldonderzoek (in teams) uitvoert in de hotspots van Milaan. Onder begeleiding van experts in het veld identificeer en definieer je Macrotrends en de bijbehorende Microtrends, elk met een specifieke doelgroep en moodboard. Op de laatste dag geef je een presentatie waarin je de resultaten van je onderzoek laat zien.

Master Project

Tijdens het in-company project word je acht weken lang aan het werk gezet om een actuele business case in een modebedrijf op te lossen. Deze opdracht is de kers op de taart van deze master, aangezien de hands-on adviesrol een brug slaat naar de praktijk.


Noot: Dit curriculum is onder voorbehoud van wijzigingen.

2. Electives

Naast je reguliere curriculum heb je ook de mogelijkheid om je studie te verrijken met keuzevakken (Electives). Alle masteropleidingen bieden 1 volle week Electives aan; een week gewijd aan een intensief relevant onderwerp dat de status quo uitdaagt en je buiten je comfortzone duwt. Het idee is om onderwerpen aan te bieden buiten het kerncurriculum die gebaseerd zijn op het huidige geopolitieke klimaat, relevant wereldnieuws en toekomstige inzichten. Ze richten zich op zaken die je studie ten goede komen en je meer leermogelijkheden bieden.

Om je een idee te geven, eerdere onderwerpen waren onder meer:

  • Digital Transformation
  • Designing Business Models for Future Growth
  • Geopolitical Challenges
  • Emerging Asian Markets
  • International Healthcare Management
  • Organizing for the Digital Future

3. Global Leadership Skills

Bij AMS kijken we verder dan de overdracht van puur technische kennis. Zoals expliciet gesteld in onze missie willen we ook jouw persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Met onze Global Leadership Skills module dagen we je uit en coachen we je om beter bewust te zijn van wie je bent, hoe je samenwerkt met anderen en wat voor soort carrière je wilt nastreven. Hierbij bouwen we verder op drie missiepijlers van Antwerp Management School:

  • Self-Awareness: leidt tot samenwerking met anderen
  • Global Perspective: leidt tot vindingrijkheid om gepaste oplossingen te zoeken voor problemen en vraagstukken
  • Societal Consciousness: leidt tot duurzaamheid in essentiële economische processen, een fundamentele waarde voor het bedrijfsleven

Tijdens deze reis gebruiken we verschillende methoden en oefeningen: feedbacksessies met peers, mock interviews, individuele en groepscoachinggesprekken, reflectiemomenten, zelfanalyse. Dit alles zal je als persoon versterken en je helpen om met vertrouwen de volgende stap in je carrière te zetten.

Het ontwikkelen van Global Leadership Skills is meer dan een ‘nice to have’. Het is een basisvereiste voor een succesvolle carrière en recruiters nemen dit bij sollicitaties mee in hun beoordeling. Werkgevers van vandaag zijn bij het selecteren van pas afgestudeerden op zoek naar profielen met een indrukwekkend aantal soft skills. Die soft skills zijn onder meer: zelfbewustzijn, het vermogen om samen te werken met anderen, leiderschapskwaliteiten, het vermogen om zich aan nieuwe situaties aan te passen, het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, openheid en respect voor verschillende perspectieven, multicultureel bewustzijn en lange termijn- en systeemdenken. Deze module zal je ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden en bij het vinden van een match tussen je carrièreambities en waar werkgevers naar op zoek zijn.

4. International Study Trips

Je studeert in 2 internationale modehotspots, waardoor je ervaringen opdoet in verschillende contexten. In Antwerpen vind je onafhankelijke high-end modeontwerpers en familiebedrijven. Milaan is de place-to-be voor fashionista's en de modehoofdstad van luxemerken, thuisbasis van luxemerken als Giorgio Armani, D&G, Prada en Versace.

5. Leerdoelen

  • Word voorbereid op posities in het midden tot hoger managementniveau in de internationale mode-industrie (finance, purchasing, branding,…)
  • Onderzoek en krijg een beter begrip van de dynamiek tussen gevestigde en opkomende internationale modemarkten;
  • Leer adhv tools en kennis van bestaande markten hoe deze de ontwikkeling en het succes van opkomende internationale fashion markten kunnen beïnvloeden;
  • Krijg meer inzicht in topics als sustainability, entrepreneurship & new business models, digitalization & technology;
  • Verken de relatie tussen globale en lokale modemarkten en de uitdagingen die zij bieden.

6. Faculty

Annick Schramme, PhD

Academische directeur Master in International Fashion Management

Sara Fernández Martín

Full-Time Masters Customer Experience Manager

Laura Ballesteros

Full-Time Masters Education Officer

Ian King

Docent bij AMS

Sven Damen, PhD

Assistent- professor finance

Pieterjan Van Biesen

Head of Marketing and Communication bij Natan

Dirk De Corte

Professor

Karan Khurana

Professor

Walter van Andel

Professor

Start de applicatieprocedure

As we only accept a limited number of students, we strongly encourage you to apply as soon as possible.

Evapeeters

Een vraag over dit programma?

Function Business Lead Full-Time Masters
Meeting
Evapeeters
Sluiten

Een vraag over dit programma?