Lees alles over de huidige AMS COVID-19 veiligheidsmaatregelen voor studenten & voor bezoekers

Close
NL
AMS FTM Action Learning Project Website Header2
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/action-learning-projecten
Action Learning Projecten

Action Learning Projecten

Action Learning Projecten

Elke full-time masteropleiding bij AMS heeft een module, genaamd Global Leadership Skills (GLS). Werkgevers van vandaag zijn op zoek exact dezelfde soft skills die je ontwikkelt tijdens de GLS: zelfbewustzijn, het vermogen om samen te werken met anderen, leiderschapskwaliteiten, openheid en respect voor verschillende perspectieven, multicultureel bewustzijn.

Tijdens de GLS neem je actief deel aan een Action Learning Project (ALP).

Tijdens de Action Learning Projecten (ALP) ontwikkel je jouw interculturele en interdisciplinaire leiderschaps- en teamworkvaardigheden terwijl je in team werkt aan een project dat bijdraagt aan de realisatie van één of meerdere Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) van de Verenigde Naties.

Je werkt in heterogene teams van 5 of 6 personen uit verschillende masterprogramma's. Je teamgenoten hebben allen een andere studie-en culturele achtergrond.

Meer info over onze full-time masterprogramma's

Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen

Er zijn 17 SDG's, vastgesteld door de VN en aanvaard door bijna alle landen ter wereld in 2015. De bedoeling is de doelstellingen te bereiken in 2030. De ‘vijf P's’ -people, planet, prosperity, peace, and partnership - vatten de brede reikwijdte van de agenda samen. Overheden zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de SDG's, maar dit kan niet worden bereikt zonder dat alle sectoren en groepen in de samenleving participeren, van burgers tot bedrijven en van de media tot maatschappelijke organisaties, studenten en onderwijsinstellingen.

Om jouw ALP succesvol te organiseren, zal je moeten brainstormen, identificeren en samenwerken. Zo zal je samen met je teamgenoten maatschappelijke impact creëren en bijdragen aan een of meerdere SDG's, door anderen te beïnvloeden die niet in uw team zitten.

De meest inspirerende Action Learning-projecten van 2020-2021

Onze GLS docenten hebben alle ALP's zorgvuldig geëvalueerd op basis van impact, teaminspanning en projectresultaat en hebben een TOP 6 Beste impact-ALP's geselecteerd:

Best Impact ALP: Tech4Elderly

Tijdens de eerste uitbraak van het Covid-19-virus in maart 2020 en de onmiddellijke lockdown die daarop volgde, konden mensen in bejaardentehuizen hun familie en vrienden niet meer zien. Deze eenzame periode had een directe impact op hun welzijn: volgens een rapport van Artsen zonder Grenzen werd in 1/3 van de bejaardentehuizen in België een toename van depressie vastgesteld.


Missie:

verbetering van de communicatie en geestelijke gezondheid van ouderen die in bejaardentehuizen wonen, geestelijke gezondheid in tijden van COVID-19.

Hoe:

De meeste bedrijven vernieuwen hun computers om de vijf jaar en veel mensen bewaren hun oude pcs thuis zonder er iets mee te doen. Door deze apparaten bij bedrijven in te zamelen, de nodige programma's te installeren en ze te schenken aan bejaardentehuizen, konden ouderen online in contact blijven met hun vrienden en familie die door COVID-19 maatregelen niet mochten langskomen. Verzamelde laptops die niet werkten, werden gedoneerd aan ‘Close the Gap’.


Drie bedrijven schonken samen 25 laptops, die aan drie zorginstellingen werden geschonken. Door deze schenkingen konden 430 bewoners online contact onderhouden met hun dierbaren.

SDG 3: goede gezondheid en welzijn

SDG 12: verantwoorde consumptie en productie

Best Impact ALP: BeeWare

De bijenpopulatie neemt af. Door intensieve landbouw, verstedelijking, het gebruik van pesticiden en een afname van de biodiversiteit wordt de rijke variëteit aan bloemen verminderd en is er minder stuifmeel beschikbaar voor de bijen. Bijen zijn echter belangrijk, ze bestuiven 1/6de van de bloemen wereldwijd en dienen als bestuivers in de landbouw.

Missie
:

Bewustmaking van het belang van de bijenpopulatie, werken aan de voedselvoorziening van bijen, nl stuifmeelrijke bloemen

Hoe
:

Een ‘bijenkorf’ maken op Instagram om meer bekendheid te geven aan het belang van bijen, algemene tips en leuke weetjes over bijen. De korf werd gebruikt om zaadbommen te promoten. De zaadbommen zijn gemaakt door een sociale werkplaats in Berlijn, en werden verspreid via een crowdfundingpagina, webshops en winkels waarmee het team samenwerkte.

Met hun campagne heeft het team geld ingezameld voor 3000 zaadbommen, goed voor 140.000 bijen.

SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

SDG 13: Klimaatactie

SDG 15: Leven op het land

Best Impact ALP: Honey, I am home


Missie:

Iets teruggeven aan het milieu, de bijenpopulatie vergroten, aangezien 1/3 van ons voedsel direct of indirect afkomstig is van de bestuiving van bijen.

Hoe:

In samenwerking met AMS en imker Rik organiseerde het team een ​​crowdfunding genaamd ‘Honing, ik ben thuis’ om 80.000 bijen een nieuw thuis te geven bij AMS. Het AMS-terras biedt voldoende ruimte voor zowel de bijen als mensen om in harmonie samen te leven.

Dankzij vele supporters en sponsors Meli en Sustenuto komen er twee bijenkorven op het AMS-terras om de bijenpopulatie in de stad Antwerpen te vergroten en meer fauna op het dakterras te creëren. De bijenkorven zullen AMS ook voorzien van zelfgemaakte honing. AMS kan de honing dan gebruiken ter vervanging van verpakte suiker of als relatiegeschenk dat authentiek en zinvol is.

SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

SDG 15: Leven op het land

Best Impact ALP: Toteable


Tote bags worden door verschillende bedrijven bij verschillende gelegenheden gebruikt, ook door AMS aan het begin van het academiejaar. Een draagtas, gemaakt van biologisch katoen, moet 20.000 keer worden gebruikt om de milieu-impact van de productie te valideren. Door het te accepteren, draag je dus in je eentje bij aan de ecologische druk die de kledingindustrie op onze planeet uitoefent.

Missie:

Maak draagtassen duurzamer

Hoe:

Samen met circulair textiellab Ci-lab en sociaal naaiatelier AMAi, worden 250 AMS-draagtassen gemaakt van 180 ingezamelde oude spijkerbroeken. Daarnaast hebben we https://toteable.weebly.com/ gemaakt, dé gids voor bedrijven om hun goodie bags duurzamer te maken.

De productie van 250 oude AMS-zakken vereist ongeveer 27 kg katoen, 661 liter water, 666 m ^ 2 land en 12 veldwerkdagen, terwijl Toteable 0 katoen, 0 liter water gebruikt, geen landgebruik, dus ook geen veldarbeid door het hergebruik van bestaande materialen.

SDG 8: Waardig werk en economische groei

SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

SDG 13: Klimaatactie

Best Impact ALP: Look at her

Vrouwen doen veel werk dat niet gewaardeerd wordt in de samenleving en de economie. Werk dat in wezen de ruggengraat van onze economie is, maar niet als zodanig wordt erkend. Uit onderzoek blijkt dat 38% van de vrouwen in huishoudens met een laag inkomen overwogen heeft om een ​​eigen bedrijf te beginnen. Helaas hebben veel van hen niet de tools om dat te doen. Vrouwen zijn net zo innovatief als mannen, maar krijgen niet dezelfde erkenning en niet dezelfde financieringsmogelijkheden.


Missie:

Vrouwen in staat stellen hun zelfbewustzijn en zelfvertrouwen te vergroten en hun verlangen naar ondernemerschap en onafhankelijkheid te stimuleren

Hoe
:

Dit team creëerde een netwerk van vrouwen voor vrouwen, dat een 1-op-1 mentorschapsprogramma biedt op maat van hun behoeften.
Het idee is om deze ondernemende vrouwen te verbinden met een pool van experts en om hun verborgen potentieel te tonen door hun ideeën naar voren te brengen en hen tot actie te stimuleren. met een diverse culturele achtergrond), Stad Antwerpen (OCMW's), Violett, Unizo en het Digital Leadership Initiative.

Het team slaagde er tot nu toe in om 5 vrouwen te verbinden met 1 op 1 mentorschap. Echt impact maken betekent voor het team niet een uitgebreid social media platform, maar het gaat erom een ​​langdurige impact te realiseren, op individueel niveau.

SDG 8: aardig werk en economische groei

SDG 1: geen armoede

SDG 5: gendergelijkheid

SDG 4: kwaliteitsonderwijs

SDG 10: minder ongelijkheden

Best Impact ALP: TEDxAMS


Tegenwoordig hebben we vaak het gevoel dat ons leven voor ons wordt geprogrammeerd, dat we niet meer aan het stuur zitten. We leven in een tijdperk van digitalisering waarin efficiëntie en productiviteit belangrijke succesfactoren zijn. We worden in een prachtige virtuele wereld gegooid, die meer datagedreven is dan ooit, maar zullen we toestaan ​​dat al deze dingen, ons laten wegdrijven van wat ons als mensen zo uniek maakt?

Missie:

  • authentieke emoties opwekken, door realiteit opnieuw te kalibreren in deze onzekere woelige tijden.
  • innovatieve ideeën op tafel leggen om duurzaamheid te bevorderen door lezingen aan te bieden die het bewustzijn vergroten, zodat mensen goed geïnformeerd zijn en zo beslissingen kunnen nemen om hun geestelijke gezondheid te verbeteren
  • een langdurige samenwerking opbouwen met TEDx.

Hoe:

  • een duurzaam, voor iedereen toegankelijk platform creëren waar geweldige, vaak onontgonnen ideeën een sterke stem krijgen, en vooral een gesprek op gang brengen: door een licentie van TEDx te krijgen en de allereerste TEDxAMS te hosten
  • door twee zeer krachtige, inspirerende en vrouwelijke leiders als sprekers op het event te verwelkomen

De allereerste TEDxAMS had 5 boeiende sprekers, 489 registraties en 1895 Eventbrite-paginaweergaven in slechts 3 weken tijd. De lezingen werden gepost op het officiële TEDx Youtube-kanaal, met 30 miljoen volgers. In de eerste 24 uur werden de lezingen in totaal 1725 keer bekeken.

SDG 3: goede gezondheid en welzijn

SDG 5: Gendergelijkheid

SDG 17: Partnerschappen voor de doelen.

Boogkeers campus AMS management school

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.