Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/faculty
Faculty
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/faculty/yuri-bobbert
Yuri Bobbert
Yuri Bobbert

Yuri Bobbert

Function Professor in Digital Transformation

Expertise

  • Information Technology Governance & Strategy
  • Risk, Security and Compliance
  • Design Science Thinking & Research
  • Academic & Practical coaching
  • Entrepreneurship
  • Business Development and Consulting
  • Regulatory Technology
  • Marketing & General Management
  • Information Audit / Assurance

Prof. dr. Yuri Bobbert is een ervaren bedrijfsleider, ondernemer en academicus met een dual PhD van de Radboud Universiteit en de Universiteit Antwerpen in IT performance measurement. Op basis van dat onderzoek en zijn werk aan AMS ontwikkelde hij mee verschillende technologieën en schreef hij meer dan 100 publicaties. In 2025 ontving Bobbert de Global Inspirational Leadership Award van ISACA Global, een internationale IT-organisatie met meer dan 300.000 leden wereldwijd.

Yuri was eerder Global Group Chief Security Officer bij NN Group (AEX-genoteerd) en bij de Nederlandse overheidsinstantie UWV. Bij NN Group leidde hij de fusie en integratie van de IT Security-, Risk- & Compliance-functies van NN en Delta Lloyd. Daarvoor was hij meer dan tien jaar CEO van B-ABLE, waar hij het bedrijf begeleidde tot de overname door DPA Professionals (AEX-genoteerd). In 2019 trad hij toe tot ON2IT Zero Trust Innovators als Group CSO, waar hij toezicht hield op Noord-Amerikaanse projecten in de financiële sector. Hij is tevens medeoprichter van AnoveAI (2023, RegTech), Meetingwizard (2020, EdTech) en andere ondernemingen.

In de academische wereld begon Yuri in 2013 als associate professor aan de NOVI Hogeschool en sinds 2012 is hij voorzitter van de Raad van Toezicht van de bachelor IT aan LOI Hogeschool. Hij doceert aan Antwerp Management School (sinds 2016) en begeleidt masterstudenten aan verschillende universiteiten. Sinds 2017 is hij academisch verantwoordelijke voor de Executive Masters in Risk and Cybersecurity Management. Als veelgevraagd spreker op conferenties is Yuri auteur of coauteur van verschillende boeken, waaronder Implementing DORA (2024), 25 Years of Group Support Systems (2022), Strategic Approaches to Digital Platform Security Assurance (2021), Leading in Digital Security (2020/2023), Cybersecurity in 60 Minuten (2018), Critical Success Factors for Business Information Security (2018), Exploring Capabilities and Skills for Digital Value Creation (2018), Improving the Maturity of Business Information Security (2018) en Maturing Business Information Security (2010).

Voor meer informatie en bronnen kunt u terecht op Yuri’s website.

    Recente publicaties

    Buds and fails

    Waarom FUD faalt en BAD zegeviert in digitale beveiliging

    Veel cybersecurityspecialisten of verkopers van beveiligingssoftware willen mensen ervan overtuigen om te handelen of bepaalde producten te kopen door ze bang te maken met uitspraken als: "als je dit niet doet (of koopt), word je gehackt." Helaas is deze manier van communiceren nog steeds een veelgebruikte aanpak in de informatiebeveiliging om de boodschap over te brengen of mensen te motiveren om hun producten of service te "kopen". Wij noemen dit de FUD-benadering. FUD staat voor Angst, Onzekerheid en Twijfel en werd eind jaren tachtig geïntroduceerd. Vanaf 1991 werd de uitdrukking modieus voor elke vorm van desinformatie die tegen de concurrentie werd gebruikt. FUD is een eenvoudige maar effectieve strategie die het publiek voorziet van negatieve, valse of onechte informatie om hun gedrag en beslissingen te beïnvloeden. FUD is zo effectief omdat negatieve gebeurtenissen een grotere impact hebben op onze hersenen en bijbehorende attitudes dan positieve. In de psychologie wordt dit negatieve bias genoemd. Negatieve vooringenomenheid kan een effect hebben op zowel je gedrag als je beslissingen. Dit is ook de reden waarom het nieuws vaak negatief nieuws verspreidt, omdat negatief nieuws meer aandacht trekt en dus verkoopt. Hoewel dit op de korte termijn effectief kan zijn om dingen gedaan te krijgen, zal dit op de lange termijn geen erg succesvolle aanpak zijn. In deze blog leg ik je graag uit waarom.
    Yuri Bobbert
    Yuri Bobbert
    Digitaal & IT