Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/faculty
Faculty
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/faculty/yuri-bobbert
Yuri Bobbert, PhD
Yuri Bobbert

Yuri Bobbert, PhD

Function Professor information systems management

Expertise

  • Cybersecurity
  • Business information security
  • Information Systems Management

Yuri Bobbert heeft twee PhD's aan de Radboud University en aan de Universiteit van Antwerpen rond het meten en opvolgen van IT prestaties. Als resultaat van deze onderzoeken ontwikkelde hij mee verschillende technieken en verschenen meer dan 100 publicaties gelinkt aan dit onderwerp.

Yuri was global Group CSO of NN – Group (listed at AEX) and UWV (Government). Hij leidde de integratie van de NN Group en DeltaLloyds wat betreft IT Security, Risk & Compliance. Voorafgaand aan deze CSO functies, was hij +10 jaar CEO van B-ABLE, een IT consulting bedrrijf.

Hij is professor aan Antwerp Management School sinds 2011.

Yuri Bobbert is auteur van een aantal boeken:

  • Strategic Approaches to Digital Platform Security Assurance
  • Leading in Digital Security
  • Cybersecurity in 60 minutes
  • Critical Success Factors for Business Information Security
  • 'Exploring Capabilities and Skills for Digital Value Creation” about the role of Softskills

Recente publicaties

Buds and fails

Waarom FUD faalt en BAD zegeviert in digitale beveiliging

Veel cybersecurityspecialisten of verkopers van beveiligingssoftware willen mensen ervan overtuigen om te handelen of bepaalde producten te kopen door ze bang te maken met uitspraken als: "als je dit niet doet (of koopt), word je gehackt." Helaas is deze manier van communiceren nog steeds een veelgebruikte aanpak in de informatiebeveiliging om de boodschap over te brengen of mensen te motiveren om hun producten of service te "kopen". Wij noemen dit de FUD-benadering. FUD staat voor Angst, Onzekerheid en Twijfel en werd eind jaren tachtig geïntroduceerd. Vanaf 1991 werd de uitdrukking modieus voor elke vorm van desinformatie die tegen de concurrentie werd gebruikt. FUD is een eenvoudige maar effectieve strategie die het publiek voorziet van negatieve, valse of onechte informatie om hun gedrag en beslissingen te beïnvloeden. FUD is zo effectief omdat negatieve gebeurtenissen een grotere impact hebben op onze hersenen en bijbehorende attitudes dan positieve. In de psychologie wordt dit negatieve bias genoemd. Negatieve vooringenomenheid kan een effect hebben op zowel je gedrag als je beslissingen. Dit is ook de reden waarom het nieuws vaak negatief nieuws verspreidt, omdat negatief nieuws meer aandacht trekt en dus verkoopt. Hoewel dit op de korte termijn effectief kan zijn om dingen gedaan te krijgen, zal dit op de lange termijn geen erg succesvolle aanpak zijn. In deze blog leg ik je graag uit waarom.
Yuri Bobbert
Yuri Bobbert, PhD
Digitaal & IT