Inzichten
4 belangrijke vragen om de waarde van digitale…
Sleutelvragen EN
Digitaal & IT

4 belangrijke vragen om de waarde van digitale transformatie te verduidelijken

Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat ze succesvol omgaan met digitale transformatie? Zeker niet door wild te investeren in elke nieuwe technologie die voorbij komt. Blunderen in hype cycles en blindelings het advies volgen van zogenaamde goeroes is zeker niet de beste strategie. En toch is dat wat veel bedrijven uiteindelijk doen bij gebrek aan een duidelijk beleid voor digitale transformatie.
door Steven De Haes, PhD, Tim Huygh, Laura Caluwe | 17 mei 2017
Sleutelvragen EN

Vier kernvragen

Hier zijn vier belangrijke vragen die bedrijven zich zouden moeten stellen als ze hun digitale transformatie op een verantwoorde manier willen aanpakken.

1. Doen we het juiste?
    • Zijn we in staat om de relevante technologieën op tijd te identificeren en te vertalen naar digitale innovaties?
    • Hoe meten we op een betrouwbare manier welke innovaties het beste bij onze strategie passen?
  2. Doen we het op de juiste manier?
    • Zijn onze digitale projecten afgestemd op onze huidige en toekomstige architectuur en beveiligingsvereisten?
    • Hoe kunnen we innovaties integreren in onze huidige bedrijfsmodellen en activiteiten?
  3. Kunnen we het op de juiste manier doen?
    • Hebben we de juiste bedrijfs- en IT-competenties om deze transformatie te realiseren?
    • Wat is de meest geschikte ontwikkelings- en veranderingsstrategie?
  4. Hebben we er baat bij?
    • Hoe kunnen we garanderen dat wanneer de budgetten eenmaal zijn toegewezen, de winsten uiteindelijk ook echt worden gerealiseerd?
    • Hoe en wanneer gaan we de voordelen meten?

Zoals deze vier kernvragen duidelijk maken, gaat digitale transformatie over meer dan alleen investeren in nieuwe digitale trends. Een duidelijk beleid voor digitale transformatie is cruciaal, het zal helpen bij het identificeren en realiseren van je verwachte potentieel. Door te zorgen voor een transparant innovatieproces creëer je duidelijkheid over de stappen die je moet nemen, om je van een vaag idee naar een concrete en complete business case te brengen die past bij je algehele organisatiestrategie.

"Organisaties moeten hun initieel opgestelde business cases gebruiken als een operationeel managementinstrument, in plaats van ze stof te laten verzamelen in een kast."

Voordat het investeringsbudget wordt toegewezen, moeten objectieve beslissingsmodellen en criteria worden opgesteld. Om er zeker van te zijn dat de voordelen worden gerealiseerd, moeten moderne agile methoden worden toegepast. Bovendien moeten organisaties hun initieel opgestelde business cases gebruiken als een operationeel managementinstrument, in plaats van ze stof te laten vergaren in een kast.

De waarde van digitale transformatie

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van praktijken die je zou kunnen toepassen om succesvol te surfen op de golf van digitalisering. Deze managementvragen en -praktijken staan bekend als "IT Governance". Er zijn veel beschikbare theoriën en praktijken beschikbaar waaruit blijkt dat bedrijven die volwassen zijn op dit gebied meer rendement halen uit hun digitale transformaties. Helaas is er ook veel bewijs beschikbaar dat bedrijven worstelen met het opbouwen van dit beleid en daardoor veel potentieel verliezen of zelfs een negatief rendement halen uit digitale investeringen.

Het is nog nooit zo belangrijk geweest om de juiste competenties te verwerven om deze managementpraktijken vorm te geven en op te volgen binnen de specifieke context van je bedrijf. Kortom: "Is uw organisatie klaar om de waarde van digitale transformatie te ontketenen?".

Deel artikel

Over de auteurs