Inzichten
"Inclusie betekent de status-quo uitdagen" - 4…
Inclusion
Talent & arbeidsorganisatie

"Inclusie betekent de status-quo uitdagen" - 4 dingen die je kunt meenemen uit de Special Olympics Unified Leadership Training

Onderzoek heeft aangetoond dat diversiteit en inclusie op de werkplek de innovatie met maar liefst 20% kan stimuleren (Bourke, 2016). Bedrijven als Sodexo, Johnson & Johnson, L'Oréal en Microsoft worden geprezen voor hun inspanningen om diversiteit en inclusie te verankeren in hun cultuur en praktijken. Maar hoe definieer je inclusie? Is het genoeg om ervoor te zorgen dat meer mensen uit gemarginaliseerde groepen kunnen deelnemen aan de status quo? Of moeten we samen de status quo veranderen?
Inclusion

De eerste stap moet altijd het luisteren naar en leren van de stemmen binnen deze groepen zijn. Dit is het leidende principe binnen de Unified Leadership Training van Special Olympics. Deze drie uur durende workshop werd in juni 2022 gegeven aan de Antwerp Management School (AMS) door Special Olympics atleten & ambassadeurs Celine Ramaekers en Thibeau Bastien. Naast zijn rol als Special Olympics atleet-ambassadeur, werkt Thibeau Bastien ook als junior onderzoeker bij AMS, waarbij hij zich richt op de inclusie van mensen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsstoornis (IDD) op de werkvloer.

Unified Leadership betekent dat leiders de perspectieven en ervaringen van groepen die eeuwen lang ondervertegenwoordigd of gemarginaliseerd zijn geweest, opnemen in hun besluitvormingsprocessen. Verenigde leiders dagen de mensen om hen heen uit en creëren omgevingen waarin mensen met een IDD kansen krijgen in zinvolle rollen, functies, jobs. Met andere woorden, verenigde leiders streven ernaar dat iemand met een IDD een volwaardige werknemer kan zijn in een betekenisvolle functie met verantwoordelijkheden zoals de anderen op de werkvloer.

"Diversiteit is uitgenodigd worden op een feestje. Inclusie is deel uitmaken van de feestplancommissie."

— Daniel Juday

Enkele belangrijke punten uit de sessie:

1. Leiderschap moet opnieuw gedefinieerd worden: Mensen met een gemarginaliseerde achtergrond zien er misschien niet uit, klinken of spreken niet zoals de maatschappij dat verwacht van leiders, maar dat betekent gewoon dat we onze geest moeten openstellen. Als leiders worden gemaakt, hebben ze al meer opleiding gekregen dan vele anderen door hindernissen te overwinnen en te leven in een wereld die niet op hen is afgestemd.
  2. Niet iedereen wil dezelfde levensstijl: inclusie betekent niet dat iemand met IDD zich kan aanpassen aan de sociale status quo. Inclusie betekent dat iedereen comfortabel kan leven en zichzelf kan zijn door zijn unieke en persoonlijke vaardigheden op een productieve en zinvolle manier te gebruiken. Dit betekent dat we allemaal de status quo moeten uitdagen, omdat deze is gebouwd op niet-inclusieve fundamenten.
  3. Inclusief gedrag hoeft geen politiek statement te zijn: iedereen heeft er baat bij! Door een inclusieve omgeving te creëren waar mensen met IDD kunnen gedijen, zullen andere mensen met verschillende soorten beperkingen, ziekten of zelfs persoonlijkheidskenmerken dezelfde open ondersteuning krijgen. In een echt inclusieve omgeving worden onopgemerkte of onderliggende problemen een gedeelde verantwoordelijkheid.
  4. Pas je spraak en communicatie aan om toegankelijker en inclusiever te zijn: Het is een kleine maar praktische verandering die veel impact heeft. Dit gaat van de inhoud tot het platform dat je gebruikt. Mensen met een zichtbare IDD hoeven niet gekleineerd of gebagatelliseerd te worden. Aan de andere kant zijn niet alle IDD's (of andere aandoeningen, ziektes etc.) zichtbaar: als het mogelijk is, controleer dan dubbel of je boodschap begrepen is. Een makkelijke manier om inclusiever te worden is om er altijd voor te zorgen dat je video's ondertiteld zijn!

Maar als er één ding is dat over de hele lijn geldt, dan is het wel dat verandering respect van beide kanten vereist. Als je iemand uitdaagt om zijn gedrag aan te passen om meer inclusief te zijn, respecteer dan dat het enige tijd kan duren voordat hij verandert. Je kent iemands achtergrond nooit helemaal: het doel is niet om in de verdediging te schieten, maar om echt samen te werken aan een meer aangename en inclusieve omgeving voor iedereen. In welke positie je je ook bevindt, IDD of een andere beperking of helemaal geen, Unified Leadership is een goede plek om te beginnen.

Klik op de links voor meer informatie over Special Olympics België: (https://special-olympics.be/) en Unified Leadership (https://resources.specialolymp...).

---

Het Unified Leadership-programma maakt deel uit van het TAG Leadership-onderzoeksproject dat bij AMS wordt uitgevoerd. TAG staat voor "Train", "Assess" en "Grow".

TAG is niet het eerste onderzoek dat wordt uitgevoerd met betrekking tot inclusie van mensen met IDD. AMS werkt sinds 2014 aan dit onderwerp met verschillende onderzoeksprojecten. Een daarvan is ID@Work (Intellectual Disability at Work) over de opname van werknemers met een verstandelijke beperking in het Normaal Economisch Circuit (NEC). ID@Work werd opgenomen in het beleidsdocument van staatssecretaris Zuhal Demir. Daarnaast werkte AMS aan de 'My Talents. For Diversity.' project die dit probleem aanpakt door diversiteitsmanagement te promoten bij werkgevers in de particuliere en publieke sector. De focus ligt op de werkgelegenheid van mensen met een verstandelijke beperking op de primaire arbeidsmarkt.

Wil je meer weten over dit onderzoeksproject?
Contacteer Bart Cambré of Anouk Van Hoofstadt.

Referenties:

Juliet Bourke, 2016. Which Two Heads Are Better Than One?: How Diverse Teams Create Breakthrough Ideas and Make Smarter Decisions

Deel artikel

Related content