Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/inzichten
Inzichten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/blog/is-motivatie-zo-simpel-als-abc
Is motivatie zo simpel als ABC?
Terug naar overzicht
Shutterstock 1246077505
Human Resources
Welzijn

Is motivatie zo simpel als ABC?

Het motiveren van werknemers vraagt meer dan externe of traditionele prikkels, het stimuleren van autonome motivatie is cruciaal voor blijvende betrokkenheid. De Zelfdeterminatietheorie benadrukt het belang van het vervullen van drie fundamentele psychologische behoeften, autonomie, verbondenheid en competentie, om welzijn en prestaties te verbeteren.
Kathleen Vangronsvelt
door Kathleen Vangronsvelt, PhD | 3 januari 2025
Share item
Shutterstock 1246077505

Medewerkers motiveren behoort tot de grootste uitdagingen voor leiders in elke sector. Traditionele benaderingen steunen vaak op externe prikkels zoals bonussen of strikte prestatiedoelen. Die leveren soms snelle resultaten op, maar slagen er zelden in om blijvende betrokkenheid te creëren. Werknemers bloeien juist in omgevingen die hun autonome motivatie ondersteunen – een diepere, zelfgestuurde vorm van motivatie. Precies daar biedt de zelfdeterminatietheorie (ZDT, Self-Determination Theory) waardevolle inzichten. ZDT is een wetenschappelijk onderbouwd raamwerk, ontwikkeld door Deci en Ryan, voor het begrijpen van menselijke motivatie. De theorie gaat ervan uit dat mensen het best presteren wanneer drie fundamentele psychologische basisbehoeften worden vervuld: autonomie, verbondenheid en competentie.

Dit artikel introduceert ZDT, licht de kernprincipes toe en biedt praktische strategieën waarmee leiders deze psychologische behoeften op de werkvloer kunnen bevorderen. Aan het eind zal u zien hoe ZDT het welzijn van medewerkers vergroot, prestaties stimuleert en bijdraagt aan gemotiveerder personeel.

Wat is de zelfdeterminatietheorie?

In essentie stelt ZDT dat mensen van nature geneigd zijn tot groei, leren en creativiteit. De mate waarin ze dit potentieel realiseren, hangt echter af van de bevrediging van drie psychologische basisbehoeften:

  • Autonomie – de behoefte om keuzevrijheid en zeggenschap over eigen handelen te ervaren.
  • Verbondenheid – de behoefte om zich met anderen verbonden te voelen en betekenisvolle relaties te hebben.
  • Competentie – de behoefte om zich effectief en bekwaam te voelen in het bereiken van doelen.

Deze behoeften zijn universeel en aangeboren, en gelden onafhankelijk van sector, functie of cultuur. Wanneer ze worden vervuld, ervaren mensen meer autonome motivatie: de drang om activiteiten te doen omdat ze belangrijk zijn en aansluiten bij persoonlijke waarden en interesses.

Worden deze behoeften echter gedwarsboomd, kunnen individuen een verminderde motivatie, ontkoppeling en zelfs burn-out ervaren. De focus van ZDT op deze fundamentele behoeften maakt het bij uitstek geschikt voor het aanpakken van de kernoorzaken van uitdagingen op de werkplek, zoals een laag moreel, hoog verloop en stagnerende prestaties.

Waarom leiders aandacht moeten hebben voor ZDT

Leiderschap speelt een cruciale rol bij het vormgeven van werkomgevingen die de psychologische behoeften van werknemers ondersteunen of juist ondermijnen. Onderzoek toont consequent aan dat wanneer autonomie, verbondenheid en competentie worden bevredigd in de werkomgeving, werknemers meer geneigd zijn om betere prestaties te leveren en verder te gaan dan hun basisverantwoordelijkheden. Ze zijn ook meer betrokken en investeren emotioneel in hun werk, wat leidt tot een beter welzijn door minder stress en meer werktevredenheid. Bovendien leiden dergelijke omgevingen tot een lager verloop, omdat werknemers die zich gesteund voelen minder geneigd zijn om elders kansen te zoeken. Deze resultaten benadrukken dat de zelfdeterminatietheorie niet slechts een raamwerk is voor het bevorderen van individueel welzijn, maar een strategisch instrument voor het stimuleren van organisatorisch succes. Leiders die de principes ervan begrijpen en toepassen, kunnen een bloeiend personeelsbestand opbouwen dat hoge niveaus van motivatie en prestaties ondersteunt.

De drie basisbehoeften nader bekeken

1. Autonomie

Autonomie is het gevoel controle te hebben over je eigen acties. Het betekent niet dat je geïsoleerd of zonder begeleiding werkt; het betekent eerder dat je je bevoegd voelt om keuzes te maken die in lijn zijn met je waarden en doelen.

Hoe leiders autonomie kunnen bevorderen:

  • Betrek medewerkers bij de besluitvorming: moedig teamleden aan om ideeën en oplossingen aan te dragen, vooral op gebieden die van invloed zijn op hun werk.
  • Bied zinvolle keuzes: bied waar mogelijk opties over hoe taken kunnen worden benaderd of voltooid.
  • Vermijd micromanagement: vertrouw erop dat werknemers hun verantwoordelijkheden op zich nemen en bied ondersteuning wanneer dat nodig is.

2. Verbondenheid

Verbondenheid is de behoefte om zich verbonden te voelen met anderen en het gevoel te hebben erbij te horen. Het houdt in dat je wederzijdse zorg ervaart en bijdraagt aan iets dat groter is dan jezelf.

Hoe leiders verbondenheid kunnen bevorderen:

  • Bouw sterke relaties op: neem de tijd om de persoonlijke en professionele aspiraties van werknemers te begrijpen.
  • Stimuleer samenwerking: creëer mogelijkheden voor teamwerk en gedeelde prestaties.
  • Koppel werk aan een groter doel: help werknemers inzien hoe hun bijdragen aansluiten bij de missie en waarden van de organisatie.

3. Competentie

Competentie verwijst naar de behoefte om zich effectief en bekwaam te voelen om de gewenste resultaten te bereiken. Werknemers gedijen goed als ze vooruitgang kunnen zien, uitdagingen kunnen overwinnen en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Hoe leiders competentie kunnen bevorderen:

  • Stel haalbare uitdagingen: wijs taken toe die de capaciteiten van werknemers uitbreiden zonder hen te overweldigen.
  • Geef constructieve feedback: geef regelmatig specifieke feedback die werknemers helpt inzicht te krijgen in hun sterke punten en ontwikkelingskansen.
  • Investeer in ontwikkeling: creëer mogelijkheden om te leren door middel van training, mentoring en ervaringen op de werkplek.

De wetenschap achter ZDT

De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een van de meest grondig bestudeerde en gevalideerde raamwerken in de psychologie. De basis werd gelegd door het baanbrekende experiment van Deci (1971), dat aantoonde dat externe beloningen intrinsieke motivatie kunnen ondermijnen. Voortbouwend op dit baanbrekende inzicht heeft ZDT zich ontwikkeld tot een veelomvattend raamwerk, dat zijn relevantie heeft uitgebreid naar domeinen zoals onderwijs, gezondheidszorg, sport en organisatorische omgevingen. Decennia van empirisch onderzoek hebben consequent de robuustheid en veelzijdigheid van de theorie aangetoond.

In werkomgevingen wordt de doeltreffendheid van ZDT ondersteund door uitgebreid onderzoek. Van den Broeck et al. (2016) voerden bijvoorbeeld een meta-analyse uit van 99 onderzoeken, waarin werd benadrukt dat de bevrediging van autonomie, competentie en verbondenheid het welzijn aanzienlijk verbetert, burn-out vermindert en de werkprestaties verbetert. Daarnaast toonden Slemp et al. (2018) aan dat behoeftebevrediging de relatie tussen positief leiderschapsgedrag en werknemersbetrokkenheid bemiddelt, wat de vitale rol van leiders benadrukt bij het bevorderen van psychologisch ondersteunende omgevingen.

Om de universaliteit van ZDT verder te versterken, voerden Deci et al. (2017) een meta-analyse uit die bevestigde dat de principes ervan gelden in verschillende culturele contexten. Deze interculturele validiteit onderstreept de wereldwijde relevantie van autonomie, competentie en verbondenheid bij het bevorderen van autonome motivatie en het bevorderen van welzijn.

Conclusie

De zelfdeterminatietheorie biedt een krachtige lens om motivatie op de werkplek te begrijpen en te verbeteren. Door te voldoen aan de psychologische basisbehoeften van werknemers op het gebied van autonomie, verbondenheid en competentie, kunnen leiders omgevingen creëren waarin individuen floreren. Dit is niet alleen gunstig voor werknemers, maar bevordert ook het succes van de organisatie.

Referenties

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.

Deci, E. L., Olafsen, A. H., & Ryan, R. M. (2017). Self-Determination Theory in work organizations: The state of a science. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4(1), 19–43.

Fowler, S. (2014). What Maslow's hierarchy won’t tell you about motivation. Harvard Business Review. Retrieved from https://hbr.org

Parker, S. K. (2014). Beyond motivation: Job and work design for development, health, ambidexterity, and more. Annual Review of Psychology, 65, 661-691.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1...

Slemp, G. R., Kern, M. L., Patrick, K. J., & Ryan, R. M. (2018). Leader autonomy support in the workplace: A meta-analytic review. Motivation and Emotion, 42(5), 706–724.

Van den Broeck, A., Ferris, D. L., Chang, C. H., & Rosen, C. C. (2016). A review of self-determination theory’s basic psychological needs at work. Journal of Management, 42(5), 1195–1229. https://doi.org/10.1177/014920...

I acknowledge the use of ChatGPT ( https://chat.openai.com/ ) to improve accuracy and refine my writing.

Deel artikel

Over deze auteur

Gerelateerde content

Home

Blijf op de hoogte van onze AMS inzichten