Inzichten
De economische kosten van klimaatverandering in 4…
Human Resources
Duurzaamheid

De economische kosten van klimaatverandering in 4 cijfers

Het klimaat op aarde verandert snel en de gevolgen worden wereldwijd steeds zichtbaarder. Naarmate extreme weersomstandigheden intensiever worden en de temperaturen blijven stijgen, wordt de economische tol van klimaatverandering een dringende zorg voor zowel landen als industrieën. In deze blogpost gaat senior onderzoeker Kirsten Vanderplanken in op vier kritieke cijfers die de economische impact van klimaatverandering belichten. Ze werpt een licht op de duizelingwekkende kosten waar landen en bedrijven mee te maken krijgen, zelfs als er ambitieuze aanpassingsmaatregelen worden genomen.

2,2 biljoen euro - geschatte wereldwijde kosten van verloren werktijd door hitte in 2030

De voorspelde wereldwijde kosten van verloren werktijd als gevolg van hittestress op het werk zullen naar schatting oplopen tot €2,2 biljoen (>1% van het BBP) in 2030. De verliezen zijn het hoogst voor de outdoor- en productie-industrie, middelgrote bedrijven, mannelijke werknemers en werknemers in de leeftijd van 25-44 jaar. Tegen 2100 zullen de wereldwijde economische verliezen naar schatting oplopen tot 1,8% van het BBP. In een scenario met ambitieuze aanpassingsmaatregelen zal de daling van het BBP in Europa ongeveer 0,3-0,5% bedragen. Als er geen maatregelen worden genomen, kunnen de gevolgen daarentegen toenemen tot 1 à 1,5%. Tijdens de recordhittegolven in 2003, 2010 en 2015 werden de gemiddelde directe economische

1,6% - afname van arbeidsproductiviteit in Europa tegen 2080 als gevolg van hitte

Vergeleken met de huidige temperaturen zal blootstelling aan hittestress naar verwachting leiden tot een daling van de productiviteit met 1,6% in Europa tegen 2080, bij een opwarmingsscenario van 3°C. Werknemers die onder hittestress werken, werken minder intensief, nemen langere pauzes en raken vermoeid. Bovendien kan blootstelling aan hitte leiden tot een verminderde besluitvorming en fysieke gezondheidseffecten (bv. hitteberoerte, uitputting) die het risico op fouten en arbeidsletsels verhogen.

57 miljard euro - klimaatgerelateerde economische verliezen in de EU in 2021

In 2021 bedroegen de totale klimaatgerelateerde economische verliezen in Europa 56,512 miljoen euro. Dit is het hoogste verlies ooit, meer dan 4,5 keer zoveel als in 2020 (€12,458 miljoen) en bijna het dubbele van het vorige record in 2017 (€28,406 miljoen). De top drie van getroffen Europese landen was Duitsland (€34,707 miljoen), België (€9,964 miljoen) en Frankrijk (€5,703 miljoen). Deze verliezen waren het gevolg van de extreme regenval en overstromingen in Duitsland, België en Nederland in juli 2021; en de recordbrekende hittegolven (63 geregistreerde warme dagen) met bijbehorende droogte.

65 miljard euro/jaar - jaarlijkse droogteverliezen in de EU en het VK

Zonder klimaatactie (4°C in 2100) en passende aanpassingsmaatregelen (bv. droogtebeheer) zullen de jaarlijkse droogteverliezen in de EU en het VK oplopen tot 65,479 miljoen euro per jaar. In België in het bijzonder zullen de verliezen in dezelfde omstandigheden jaarlijks 4,144 miljoen euro bedragen. Aanpassingsmaatregelen kunnen de jaarlijkse verliezen in België beperken tot €2,220 miljoen per jaar. De huidige jaarlijkse kosten in de EU en het VK worden geschat op €9 miljard, hoewel de droogte van vorig jaar in Europa naar schatting ongeveer €18 miljard heeft gekost. De toename van de verliezen zal het grootst zijn in de zuidelijke en westelijke delen van Europa, waaronder België, en zal verschillende sectoren treffen, waaronder landbouw, scheepvaart en elektriciteitsvoorziening.

Referenties

[1] Source: estimates by the European Environmental Agency, republished by Eurostat. Online available at Statistics for the European Green Deal (europa.eu)

[2] Lehmkuhl et al. (2022) Assessment of the 2021 summer flood in Central Europe. Environmental Sciences Europe, Vol. 34:107

[3] Lhotka O. & Kyselý J. (2022) The 2021 European Heat Wave in the Context of Past Major Heat Waves. Earth and Space Science, Vol. 9:11