Research Ecosystems
Slimme ecosystemen creëren
Onderzoeksprojecten
Seminarie Organisatienetwerken binnen het…

Slimme ecosystemen creëren

Seminarie Organisatienetwerken binnen het competence center Smart Ecosystems

Type project Seminarie
Projectpartners Stad Leuven in samenwerking met Antwerp Management School
Duur januari 30, 2024 - februari 21, 2024
Contactpersoon Bart Cambré, PhD

Waarom dit seminarie?

Onze wereld verandert en er zijn complexe problemen die geen enkele organisatie alleen kan aanpakken, laat staan oplossen. Dat lukt alleen als organisaties samenwerken in netwerken. Waarom moeten we steeds vaker streven naar iets dat onze eigen organisatie overstijgt? Hoe doe je dat en zorg je dat zowel je eigen organisatie als het netwerk het goed doen en het goede doen?

In Vlaanderen worstelen heel veel organisaties en reeds bestaande netwerken met vragen rond de opstart, de structuur, de aansturing, en het leiderschap van netwerken. Wij bieden een unieke interactief seminarie aan die zowel ingaat op de bouwstenen en valkuilen van organisatienetwerken, als werkt met jouw netwerk of het netwerk dat je wil oprichten.

Alle inzichten en aangereikte denkkaders zijn wetenschappelijk onderbouwd en vooral gestoeld op de eigen onderzoekswerkzaamheden en de praktijkervaring van de docenten.

Organisatienetwerken

Voor wie is dit seminarie?

Dit seminarie is er voor mensen uit de profit, social profit en publieke diensten die de nood voelen om meer inzicht te verwerven op deze nieuwe organisatievorm van netwerken. Het is voor mensen die denken aan de opstart van een netwerk, maar evenzeer voor ervaren netwerkcoördinatoren. Het seminarie is actief en interactief waarbij we samen op zoek gaan naar de criteria die van jouw netwerk een effectief en succesvol netwerk kunnen maken.

Kostprijs

Dit seminarie wordt aangeboden voor de prijs van 895 euro per persoon (exclusief BTW), voor de drie dagen.

De prijs is inclusief lunch en thee/koffie/water tijdens de opleidingsdagen en het studiemateriaal (inclusief een boek).

Wat levert dit seminarie jou op?

• Je kan strategisch bepalen waarom en wanneer je een organisatienetwerk nodig hebt
  • Je krijgt inzicht in hoe je waarde kan creëren via samenwerkingen tussen organisaties
  • Je kan inschatten of en op welke manier het zinvol is voor jouw organisatie om te participeren in een netwerk; en wanneer je het best niet doet
  • Je leert wat wel werkt en wat niet werkt bij organisatienetwerken
  • Je weet op welke manier je organisatienetwerken moet aansturen en leiden
  • Je leert welke leiderschapsvaardigheden nodig zijn om een netwerk te besturen

Dag 1

30/01/2024

Topic

Docent

Welkom en introductie

Voorstelling van reeds bestaande netwerken in de groep

Schepen Lalynn Wadera (Leuven)

Bart Cambré, Patrick Kenis

11u00-12u30

‘Niet wat je kent, maar wie je kent’

Over sociaal kapitaal en een relationeel perspectief

Bart Cambré

13u30-15u00

Vormen van samenwerken tussen organisaties

Patrick Kenis

15u30-17u00

Kenmerken van organisatienetwerken en hoe waarde creëren met netwerken

Patrick Kenis

Dag 2

31/01/2024

Topic Docent

09u00-10u30

Hoe ontwerp je een effectief netwerk?

11u00-12u30

Hoe werkt een netwerk? Over governance en management

13u30-15u00

Een juridische structuur voor je netwerk of niet?

Panelgesprek: Marleen Denef & Patrick Kenis

Moderator: Bart Cambré

Een netwerk uit de praktijk: wat werkt en wat niet? Case SOM Leuven

Case: Lore Baeyens

Interviewer: Bart Cambré

Dag 3

21/02/2024

Topic Docent

09u00-10u30

Over gedrag en rollen binnen een netwerk

Leiderschap in netwerken

Steven Poelmans (tbc) & Bart Cambré

Intervisie van organisatienetwerken participanten

Evaluatoren:

Intervisie van organisatienetwerken participanten

Evaluatoren:

17u00-18u00

Conclusies & Netwerkdrink

Docenten

Het kernteam bestaat uit Patrick Kenis en Bart Cambré.

Patrick Kenis is hoogleraar Public Governance aan de Universiteit van Tilburg en aan de Vienna University of Economics and Business (WU)

Bart Cambré is hoogleraar aan Antwerp Management School en de Universiteit Antwerpen

Zij onderzoeken (ook samen) organisatienetwerken en publiceren hierover in nationale en internationale tijdschriften. Hun boek ‘Organisatienetwerken: de organisatievorm van de toekomst’ uit 2019 (uitgeverij Pelckmans) werd een succes en vormde de basis voor dit seminarie.

Bart cambre

Een vraag over dit project?

Function Associate dean Onderzoek en Valorisatie, professor business onderzoeksmethoden en organisatienetwerken
Bart cambre

Een vraag over dit project?