AMS Research business design thinking innovation 2
Tools & Publications

Business Design & innovatie

Tools & Publications

Laat je inspireren door onze tools & publicaties.

Kickstarting your Corporate-Startup Collaborations

Wist je dat bedrijven die tijdens de laatste financiële crisis in innovatie hebben geïnvesteerd, sterker uit de crisis zijn gekomen? In deze derde whitepaper van het onderzoeksproject 'The Art of Corporate Venturing' stellen we verschillende samenwerkingsvormen tussen startups & corporates voor aan de hand van praktijkvoorbeelden (Engelstalig).

Topics Strategie & Innovatie
Auteur Molly, V., Reymer, A., Helsen, G., Carton, E., Steenssens, E., Alvim De Faria, L., De Jonghe, L.
Datum juni 24, 2021
Success factors in Corporate-Startup Cooperation

In deze tweede whitepaper van ons onderzoeksproject 'The Art of Corporate Venturing' verschuiven we onze focus naar het perspectief van gevestigde bedrijven (Engelstalig).

Topics Strategie & Innovatie
Auteur Vincent Molly, Andries Reymer, Elise Carton, Maxime Dolphin, Max Stahlecker, Caroline Vande Vorst, Pierre Queritet
Datum mei 05, 2020
The Art of Corporate Venturing

Inzichten en richtlijnen om corporate venturing-projecten en strategische samenwerking tussen start-ups en ondernemingen beter te organiseren en te stimuleren.

Groei door Designmanagement

Kan designmanagement een element zijn van een succesvolle groeistrategie? En hoe kan een onderneming het verschil maken door designmanagement in de bedrijfsstrategie te implementeren?

Download
Multiple pathways to succes in small creative businesses - the case of Belgian furniture designers

An explorative comparative case study of 21 cases in the Belgian furniture design industry with regard to achievement of success. The study looks into both objective and subjective measures of success, namely business growth and high perceived success.

Download
Ambitie in Ondernemen (AiO)

Een artikel met resultaten uit een onderzoek rond man-vrouwverschillen (op basis van ongeveer 200 mannelijke en 90 vrouwelijke ondernemers) binnen het ondernemerschap.

Datum december 17, 2018
Van Customer Value naar Business Value

Best practices voor succevolle innovatie van Pronails, Van Hoecke, Etap Lighting, Café Costume, Televic en Vyncke NV.

Soort E-book
Datum augustus 14, 2018
Download
Het verhaal achter nieuwe producten

Een inspirerend boek voor wie geen bijzondere achtergrond heeft in productontwikkeling en industrieel design maar er als manager, ondernemer, overheid of student mee geconfronteerd wordt.

Datum februari 13, 2018
Cecilia's Keuze

De kracht van Human Centered Design, ontwerpen met meerwaarde op basis van gebruikersinzichten.

Datum februari 13, 2018
Interne hefbomen voor servitisatie

Hoe productgeoriënteerde producenten hun product-servicesystemen naar een hoger niveau kunnen tillen.

Datum januari 24, 2018
‘Van verkeersborden-databank naar ITS-toepassingen’

Tegen 2025 zullen de meeste voertuigen uitgerust zijn met technologie die in staat is om de weg te ‘lezen’.

Datum april 27, 2017
Download
Haalbare bedrijfsmodellen voor de exploitatie van flexwerkplekken

Deze white paper kadert binnen het project ICOMflex, een onderzoek over Tijd- en PlaatsOnafhankelijk Werken (TPOW).

Download
Exploring Entrepreneurial Actions of Creative Entrepreneurs and its Consequences for Entrepreneurship Education

Verken typisch ondernemersgedrag van creatieve ondernemers en de praktische toepassing van die kennis in het educatief en begeleidend veld.

Download
Unraveling Belgian fashion designers' high perceived success - a set-theoretic approach

Een verkennende, vergelijkende case study van 19 cases in de fashion design industrie omtrent het bereiken van gepercipieerd organisatiesucces van het hoogste niveau.

Download
Creatieve Industrieën in Vlaanderen: Mapping en bedrijfseconomische analyse rapport

Een onderzoeksrapport rond hernieuwde actualisering van de waardenetwerken per geïdentificeerde subsector van de Creatieve Industrieën, actualisering van de beschrijving van de verschillende schakels van de waardenetwerken en de interactie met andere stakeholders en…

Download
De missing middle in creatieve industrieën

Praktijkvoorbeelden dat er wel degelijk veel creatieve bedrijven groeien of een sterke groeiambitie hebben. In dit onderzoeksrapport gaan we de missing middle verder analyseren en aanbevelingen formuleren om groei te bevorderen bij kleine creatieve bedrijven.

Innovatieve Bijdrage Creatieve Industrieën rapport

Onderzoeksrapport om Creatief Vlaanderen meer ondernemend te maken.

Dominante Denkkaders In De Creatieve Industrieën In Vlaanderen

Rapport om Creatief Vlaanderen meer ondernemend te maken.

Bedrijfseconomische impact en dynamieken

Dit rapport onderzoekt naast de bedrijfseconomische impact van de creatieve industrieën ook de dynamieken binnen de Antwerpse creatieve industrieën.

Contribution of the Creative Industries to innovation

Dit rapport verkent het spillover effect of innovation van creatieve industrieën en brengt het in kaart in een literatuurstudie, conceptueel model en 2 cases.

Download the Euro China Investment Report 2013-2014

Gedetailleerde informatie over de huidige situatie van Chinese ondernemingen die werkzaam zijn in Europa.

Euro China Investment Report 2015

Download de 2015 editie van het Euro China Investment Report: The changing roles of Chinese Enterprises in the Global Value Chain.

Business design & innovation toolbook

De meest gebruikte en nuttige instrumenten om tijdens het designproces toe te passen.

Soort Tool
Product-Service Systemen

Download de White Paper Product-Service Systemen

Download
Download product service system implementation tool

Download the Product-Service-Systems Strategic Rollout Toolkit.

Soort Tool