1. Curriculum

Persoonlijk ontwikkelingstraject: Global Leadership Skills
Module I: INSPIRE
Creative Thinking & Global challenges
In deze cursus leren de deelnemers hoe ze hun individuele en collectieve creativiteit kunnen stimuleren en waarom zoveel bedrijven creativiteit als een belangrijke strategische vaardigheid beschouwen. Ze leren meer over de wereldwijde uitdagingen en trends die hen kunnen inspireren en ondersteunen bij het ontdekken van opportuniteiten. Het doel hier is echt om hun geest te openen voor de grote problemen in de wereld.
Technologies of Tomorrow
Deel I: De technologieën van morgen waarmee we dagelijks worden geconfronteerd, klinken vaak als een buzzword bingo: blockchain, artificiële intelligentie, deep learning, Internet of Things, etc. Het doel van deze module is om een duidelijk begrip te geven van wat ze zijn en hoe ze een impact kunnen hebben op uw bedrijf.
Deel II: Dit deel van de module wordt opgebouwd rond technology sourcing en intellectual property management. Niet puur vanuit het oogpunt van bescherming, maar gecombineerd met open source discussion, samenwerkingsovereenkomsten en creativiteitstechnieken gebaseerd op patenten. We zullen ook kijken naar hoe de technologieën van morgen hun intrede doen in de intellectuele eigendomsbusiness (de opkomst van blockchain, NFT's, AI, ...).
Design thinking & Creative problem solving
Innovatie, of het nu als ondernemer of "intrapreneur" is, is een onzeker en vluchtig proces. Een opkomende techniek die structuur biedt in de chaos is Design Thinking. Design Thinking is een manier van denken, een proces, een toolkit waarmee innovators vooruit kunnen blijven gaan. Door een dieper begrip en een betere definitie van het probleem te vinden, kunnen betere oplossingen worden ontwikkeld. Door een breder, multi-stakeholder- en gebruikersperspectief in te nemen, wordt een nieuw licht geworpen op problemen en oplossingen. De inzichten van de cursus kunnen op twee momenten in het programma worden toegepast. Ten eerste zullen de design thinking-praktijken de deelnemers ondersteunen om hun passie voor wereldwijde uitdagingen te vertalen naar sterke probleemgebieden en kansen in de bootcamp voor het ontdekken van kansen. Ten tweede zullen deelnemers later in het programma de design thinking technieken gebruiken in de 3 weken durende corporate innovation sprint in samenwerking met de gerenommeerde Polidesign School (Milaan).
Module II: BUILD
Financial planning & raising capital
Deze cursus biedt studenten de minimaal vereiste expertise om een (corporate) start-up te plannen en te modelleren vanuit een financieel perspectief en om te begrijpen hoe fondsen te werven bij professionele investeerders. Studenten leren bedrijfswaarderingstechnieken, investeringscriteria, financiële modellering, en de belangrijkste concepten van corporate finance. Het hoofddoel is studenten te helpen een bedrijfsidee effectief te presenteren aan professionele investeerders en inzicht te krijgen in het proces van fondsenwerving.
Entrepreneurial Strategy & business modelling
De cursus is zo opgezet dat hij een diepgaand inzicht biedt in de belangrijkste strategische keuzes waarmee startende ondernemers en vernieuwers in het bedrijfsleven worden geconfronteerd. De cursus is gebaseerd op een snel opkomend corpus van onderzoek naar ondernemersstrategie in combinatie met ondernemerschapsonderzoek, uitgevoerd door AMS, dat verder gaat dan de "one size fits all"-benaderingen voor startende ondernemingen (bv. lean start-up) en zich in plaats daarvan richt op de belangrijkste keuzes waarmee oprichters te maken krijgen wanneer zij hun bedrijf starten en ontwikkelen.
Corporate Innovation & consultancy
Deze cursus is ontworpen om studenten te voorzien van zowel fundamentele als praktische kennis over corporate innovation & consultancy. Deze verworven kennis is op drie manieren belangrijk in een real-world bedrijfsomgeving. Ten eerste, voor (aspirant) ondernemers, omdat het ingaat op de uitdaging van en aangeeft hoe men ondernemend kan blijven wanneer bedrijven eenmaal volwassen zijn. Ten tweede krijgen degenen die carrière willen maken in gevestigde organisaties of ondernemingen belangrijke inzichten in waarom en hoe innovatie de bedrijfsprestaties kan verbeteren. Tenslotte krijgen deelnemers die in innovatieconsultancy willen stappen, een goed begrip van hoe ze corporate innovators kunnen ondersteunen en helpen.
Elective course (zie onder punt 4)
Module III: GROW
Digital Marketing & storytelling
Deze cursus erkent alle vormen van marketing - zij het offline (bv. billboard advertising, krantenadvertenties) of online (bv. keywords advertising, social commerce). Toch legt de cursus een sterke focus op digitale marketing omdat (i) marketingkanalen met elkaar verweven zijn in omnichannel strategieën, (ii) digitale marketing een sterk groeipotentieel biedt en (iii) traditionele kanalen versterkt worden door digitale technologie (bv. een gepersonaliseerde billboard advertentie). Daarnaast zal de cursus focussen op storytelling en leren de deelnemers een sterk verhaal te bouwen rondom een innovatief idee dat het verschil kan maken bij het lanceren van jouw idee.
Digital Sales
Deze cursus brengt (corporate) ondernemers de nieuwste en beste praktijk over hoe ze hun ideeën kunnen verkopen en het gedrag van klanten kunnen beïnvloeden. In deze cursus gaan we "binnen" de psychologie van het overtuigen om te begrijpen hoe en waarom het werkt. We focussen op de technieken die ondernemers gebruiken om overtuigende boodschappen te ontwerpen en onderzoeken waarom sommige boodschappen overtuigender zijn dan andere.
Global Scaling
De cursus richt zich op hoe je je idee kunt opschalen. Het geeft een dieper inzicht in de groeibelemmeringen waarmee ondernemers en corporates te maken krijgen wanneer ze hun ideeën opschalen. De cursus ondersteunt studenten bij het ontwerpen van succesvolle groeistrategieën om deze groei-uitdagingen te overwinnen. Tot slot omvat de cursus een internationale reis naar naar het inspirerende ondernemende New Yorkse ecosysteem voor innovatie en ondernemerschap, een van de meest ondernemende plekken ter wereld. Deelnemers krijgen de kans om hun persoonlijke netwerk uit te bouwen en te leren hoe ze een nieuw internationaal ecosysteem kunnen betreden.
Master Project
Je afstudeerproject van 8 maanden is ofwel een in-company project, ofwel een start-up project gebaseerd op ideeën die voortkomen uit de opportunity discovery bootcamp. Wat je ook kiest, je zet onmiddellijk de theorie om in praktijk: gedurende deze acht maanden onderzoek je het potentieel van business ideeën, je zet ze om in echte business cases, inclusief een marktonderzoek, een veelbelovend product-markt-fit bedrijfsmodel, een solide financieel plan en ambitieuze go-to-market strategie. De ideeën achter de scale-ups zoals Brauzz en Loop Earplugs zijn ontstaan in dit project.