MG 2138 2
‘In case of emergency’: hoe smart zijn smart…

september 26, 2019

‘In case of emergency’: hoe smart zijn smart buildings?

Smart cities, smart mobility: alles lijkt tegenwoordig smart. Ook onze gebouwen steken vol sensoren die continu data genereren. Smart building is in, al weet niemand precies hoe slim slim is en vooral: of we nu beter af zijn met slimme dan wel ‘gewone’ gebouwen. Michaël Peeters zoekt het voor ons uit in zijn doctoraat over de waarde van smart buildings. Dat ‘uitzoeken’ gebeurde gisteren letterlijk: 75 studenten van AP Hogeschool kregen in een leegstaand gebouw diverse brandscenario’s te verwerken. Cruciale vraag: kunnen smart buildings levens redden?

Ook de vastgoedsector ontsnapt niet aan big data en slimme technologie. Toch is niet iedereen overtuigd van de meerwaarde van de vaak dure ‘snufjes’. Dat is meteen een deel van het probleem: de technologie wordt nog al te vaak als een ‘snufje’, een ‘nice-to-have’ gezien. De meerwaarde is op vandaag niet duidelijk, noch vanuit financieel oogpunt noch vanuit het oogpunt van de toegevoegde waarde voor de gebruiker.

En toch. Stel dat je diverse soorten sensoren en datageneratoren kan koppelen, dan gaat ineens wel overduidelijk een wereld van mogelijkheden open. Sensoren om het energieverbruik te meten bijvoorbeeld, zijn misschien niet alleen nuttig voor energiebeheersing, maar kunnen ook helpen om de veiligheid in gebouwen te verhogen. Dit soort vragen onderzoekt Michaël Peeters in het kader van het Executive PhD-programma van Antwerp Management School in samenwerking met de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie – Engineering Management van Universiteit Antwerpen.

Hij kijkt daarbij veel verder dan het pure financiële rendement van slimme technologie in de bouwsector en brengt de totale waarde ervan in kaart. Om zijn onderzoek te staven, zette hij gisteren (25 september 2019) samen met studenten Energiemanagement en Integrale veiligheid van AP Hogeschool een uniek experiment op in een leegstaande peda van UAntwerpen. Zowel de preventiedienst en dienst infrastructuur van UAntwerpen als de projectontwikkelaar LIFE, de huidige eigenaar van het gebouw, en LAMMP, de toekomstige exploitant van het nieuwe gebouw, werkten mee.

Concreet moesten studenten één voor één op zes verschillende maar identieke verdiepingen van het gebouw diverse gesimuleerde noodsituaties doorlopen. Doel was om na te gaan hoe mensen omgaan met data die ze krijgen tijdens een noodsituatie en in hoeverre die data hun beslissingen beïnvloeden. Brent Cras en Lucas Verheusden (Derde jaar Bachelor Integrale Veiligheid) waren observators van dienst en vonden dit soort praktijkonderzoek een uitstekende start van het nieuwe academiejaar: “We gaven onze medestudenten een plattegrond met daarop de temperatuur per kamer. Zo simuleerden we een app die ook kan weergeven wat de temperatuur is, iets wat je kan helpen om op een slimme manier uit een gebouw te ontsnappen. Wij timeden elke student en telden ook hun stappen. Zo konden we observeren of ze echt de app met de plattegrond volgden of handelden uit gewoonte. Het is heel boeiend om de theorie die je leerde in de les nu in het echt te zien!"

Foto UAntwerpen

Het was de allereerste keer dat een dergelijk experiment werd uitgevoerd. Nochtans is de nood aan dit soort onderzoek hoog, geeft Michaël Peeters mee: “Maar al te vaak zijn we te weinig kritisch met de data (informatie) die we krijgen en trekken we verkeerde conclusies. Specifiek in noodsituaties zouden we blind op de aangeleverde data (informatie) moeten kunnen vertrouwen. Niets zo erg als ‘fake news’ als je de veilige weg naar de uitgang zoekt.” “Deze data zijn nuttig, maar de waarde ervan wordt niet door een economische markt bepaald. Op basis van dit experiment, kunnen we de impliciete waarde van deze data toch bepalen en voegt dit een extra dimensie toe aan de totale waardering van ‘smart”, voegt dr. Tine Compernolle (Promotor Michaël Peeters) hieraan toe.

De resultaten van het onderzoek worden nog verwerkt, maar prof. dr. Bart Cambré, vice-decaan van Antwerp Management School, was alvast tevreden met de geïntegreerde aanpak: “Voor sommigen klinkt slimme technologie als abracadabra, als big brother of als een efficiënte manier om geld te verdienen. Maar slimme technologie laat vooral toe om betere inzichten te verwerven in complexe zaken. Met in dit geval een betere veiligheid en leefomstandigheden als doel. Dankzij een unieke samenwerking combineren we hier wetenschappelijke diepgang met een praktische toepassing.”

Meer informatie: Anja Tys, Corporate Marketing & Communication AMS, anja.tys@ams.ac.be