Research Ecosystems
FOSSTER- duurzaamheidsproject Antwerpen

Slimme ecosystemen creëren

FOSSTER- duurzaamheidsproject Antwerpen

Het FOSSTER-project heeft als doel om in de komende drie jaar de bestaande begeleidings- en ondersteuningsdiensten van de Energiehuizen te bekijken, bundelen en te combineren met goede praktijken uit andere gerelateerde projecten. Op die manier zullen we tot een one-stop-shop-model komen voor verschillende soorten huiseigenaars.

Type project LIFE-programma van de EU
Projectpartners Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, Intercommunale Leiedal, IGEMO, Energiehuis WVI - West Vlaanderen in Beweging, Autonoom Gemeentebedrijf Energiebesparingsfonds Antwerpen, Kamp C – Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, Energiehuis W13, Stad Mechelen – Mechelen klimaatneutraal
Duur december 01, 2022 - december 01, 2025
Contactpersoon Wouter Van Bockhaven, PhD

Wat is FOSSTER

Het FOSSTER-project loopt van eind 2022 tot november 2025 en kadert in het LIFE Clean Energy Transition programma van CINEA. Deze afdeling van de Europese Commissie ondersteunt projecten die bijdragen aan de concrete uitvoering van de Green Deal programma’s en dus toewerken naar een klimaatneutraal Europa. FOSSTER staat voor 'Vlaamse One Stop Shop voor Energetische Renovatie'.

FOSSTER duurzaamheidsproject

One-stop shop aanbod

Met de snel stijgende energieprijzen zijn slimme investeringen in hernieuwbare energieoplossingen een belangrijke hefboom voor huiseigenaren om goed te doen voor hun eigen energiebudget en goed te doen voor een duurzame klimaattoekomst. Recente verstoringen in de energieketen door de wereldwijde pandemie en de inval van Rusland in Oekraïne hebben energie bovenaan de agenda gezet van beleid, organisaties en huishoudens. In reactie hierop heeft de Vlaamse overheid verschillende initiatieven gelanceerd om huiseigenaren te ondersteunen bij investeringen in de energie-efficiënte renovatie van hun woning. Om de groepen te bereiken die dit het meest nodig hebben, wil FOSSTER het volledige aanbod van subsidies, informatie en beslissingsondersteuning door de energiehuizen, gepersonaliseerde renovatiebehoefteanalyses en zelfs leveranciersinformatie bundelen in een one-stop shop (OSS) aanbod dat aansluit bij de behoeften van deze doelgroepen.

Vereenvoudigen van energierenovaties

FOSSTER zal succesvolle bestaande diensten van de deelnemende Energiehuizen samenbrengen met complementaire ondersteuning bij de uitvoering van renovatiewerken en financiële instrumenten. Op die manier kunnen Energiehuizen de huiseigenaren ontlasten en de financiële, technische en administratieve weerstand tegen energierenovatie van woningen aanzienlijk verminderen.

Vijf Energiehuizen in Vlaanderen zullen het FOSSTER-concept testen als onderdeel van hun algemene dienstverlening, zowel in grote steden als in landelijke gebieden. Eens de dienstverlening en de business case gevalideerd zijn, zal het concept worden aangeboden aan alle andere Energiehuizen in Vlaanderen, door ze te integreren in het wettelijk kader.

Het project zal dus een heel concrete uitvoering krijgen en het werkmodel zal zo veel mogelijk gedeeld worden voor een zo groot mogelijk toepassingsgebied. Op die manier kunnen er in Vlaanderen (en later ook daarbuiten) steeds meer renovaties uitgevoerd worden met een groter vertrouwen en minder (al dan niet financiële) obstakels, die bovendien ook meer diepgaande verbeteringen van het huizenbestand tot gevolg hebben. Zo dragen we bij aan de doelstellingen van de Green Deal, waarin onze woningen steeds minder CO² zullen uitstoten en we dus kunnen denken aan een energie neutrale toekomst.

De rol van Antwerp Management School (AMS)

Het competentiecentrum Smart Ecosystems and Networks van AMS beschikt over expertise in design thinking voor ecosysteemoplossingen en in het ontwikkelen van meerzijdige businessmodellen.

AMS is betrokken bij twee werkpakketten van het project.

• In werkpakket 2 leidt AMS het ontwerpen van de user journey en de multi-stakeholder service touchpoints voor de One-Stop Shop.
  • In werkpakket 4 is het competentiecentrum betrokken bij het ontwikkelen van het multi-stakeholder businessmodel voor de One-Stop Shop.

Door de betrokkenheid bij deze werkpakketten draagt AMS bij aan de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke One-Stop Shop en aan het ontwerpen van een duurzaam en efficiënt businessmodel.

FOSSTER wordt gefinancierd door het LIFE-programma van de EU.

Wouter

Een vraag over dit project?

Function Professor strategy & innovation ecosystems, onderzoeker Smart Ecosystems & Networks
Wouter

Een vraag over dit project?