https://www.antwerpmanagementschool.be/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/programma/masterclass-business-design-thinking
Masterclass Business Design Thinking
https://www.antwerpmanagementschool.be/programma/masterclass-business-design-thinking/programma
Programma & docenten

Masterclass Business Design Thinking

Banner Masterclass Business Design Thinking

Programma & docenten

Module 1: research (DESIGN THE RIGHT THING)

Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je kan ontdekken wat de echte noden – en dus jouw redenen om te innoveren – van de gebruikers zijn. Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en cocreatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.

Je doorloopt de volgende vier stappen:

  • wie ben je als bedrijf? Wie zijn jouw klanten en wat is jouw strategische aanleiding om met een innovatietraject te starten?
  • onderzoek opzetten en uitvoeren: samen met je gebruikers ga je op zoek naar hun echte noden via kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping,…);
  • analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek en welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze inzichten bieden aan jouw klanten?
  • designbrief: een synthese van alle voorgaande stappen, omgezet in een opdrachtstelling voor het uitvoeren van een ontwerpopdracht.

Na deze researchfase krijg je de tijd om de inzichten uit de fictieve case toe te passen op je eigen organisatie. Zo weet je exact waar jouw bedrijf naartoe moet en waaraan jouw gebruikers echt behoefte hebben. Je bent in staat om een duidelijke opdracht of een project te definiëren en je staat in de startblokken voor een concreet traject.

Module 2: design (DESIGN THE THING RIGHT)

Je gaat aan de slag met eenvoudige maar krachtige prototypingtechnieken voor complexe omgevingen. Je leert hoe je de opdrachtstelling kan omzetten naar steeds robuustere prototypes. Simultaan ontwikkelt zich een businessmodel. Zo krijg je een eerste versie van een implementeerbaar concept.

Tot slot laten we je zien hoe design thinking geleidelijk en bottom-up (dus vanuit de projecten) jouw organisatie en haar cultuur, maar ook jouw eigen manier van denken, blijvend kan veranderen.

De volgende vier stappen komen aan bod:

  • ideegeneratie: het (in cocreatie) genereren van zoveel mogelijk nieuwe, innovatieve ideeën op basis van de voorgestelde designbrief;
  • prototyping en testing: iteratief proces van (samen) bouwen, testen en leren van steeds betrouwbaardere prototypes van producten, diensten of systemen;
  • implementatie in de echte wereld: vertaling naar een businessmodel en aanzet tot een implementatieplan voor het bedrijf dat deze oplossing aanbiedt.
Registreer
Boogkeers
Bruno baert

Een vraag over dit programma?

Bruno Baert

Tel: 32 3 265 8957

Close

Een vraag over dit programma?