Module 1: research (DESIGN THE RIGHT THING)
Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je kan ontdekken wat de echte noden – en dus jouw redenen om te innoveren – van de gebruikers zijn. Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en cocreatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.
Je doorloopt de volgende vier stappen:
- wie ben je als bedrijf? Wie zijn jouw klanten en wat is jouw strategische aanleiding om met een innovatietraject te starten?
- onderzoek opzetten en uitvoeren: samen met je gebruikers ga je op zoek naar hun echte noden via kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping,…);
- analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek en welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze inzichten bieden aan jouw klanten?
- designbrief: een synthese van alle voorgaande stappen, omgezet in een opdrachtstelling voor het uitvoeren van een ontwerpopdracht.
Na deze researchfase krijg je de tijd om de inzichten toe te passen op je eigen organisatie. Zo weet je exact waar jouw bedrijf naartoe moet en waaraan jouw gebruikers echt behoefte hebben. Je bent in staat om een duidelijke opdracht of een project te definiëren en je staat in de startblokken voor een concreet traject.