Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking
Masterclass Business Design Thinking
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking/programma
Programma & docenten

Masterclass Business Design Thinking

Eén van de belangrijkste pijlers van Design Thinking is de klant centraal stellen. Maar we gaan verder: leer en durf innoveren in complexe omgevingen door design thinking toe te passen in je bedrijf.

Taal

Nederlands

Eerste startdatum

04.05.2023

Tweede startdatum

19.10.2023

Duur

1 - 10 dagen
Prijs
€3.250

Locatie

Antwerpen, België

Taal

Nederlands

Eerste startdatum

04.05.2023

Tweede startdatum

19.10.2023

Duur

1 - 10 dagen
Prijs
€3.250

Locatie

Antwerpen, België
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking
Masterclass Business Design Thinking
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking/programma
Programma & docenten

Programma & docenten

Module 1: research (DESIGN THE RIGHT THING)

Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je kan ontdekken wat de echte noden – en dus jouw redenen om te innoveren – van de gebruikers zijn. Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en cocreatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.

Je doorloopt de volgende vier stappen:

  • wie ben je als bedrijf? Wie zijn jouw klanten en wat is jouw strategische aanleiding om met een innovatietraject te starten?
  • onderzoek opzetten en uitvoeren: samen met je gebruikers ga je op zoek naar hun echte noden via kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping,…);
  • analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek en welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze inzichten bieden aan jouw klanten?
  • designbrief: een synthese van alle voorgaande stappen, omgezet in een opdrachtstelling voor het uitvoeren van een ontwerpopdracht.

Na deze researchfase krijg je de tijd om de inzichten toe te passen op je eigen organisatie. Zo weet je exact waar jouw bedrijf naartoe moet en waaraan jouw gebruikers echt behoefte hebben. Je bent in staat om een duidelijke opdracht of een project te definiëren en je staat in de startblokken voor een concreet traject.

Module 2: design (DESIGN THE THING RIGHT)

Je gaat aan de slag met eenvoudige maar krachtige prototypingtechnieken voor complexe omgevingen. Je leert hoe je de opdrachtstelling kan omzetten naar steeds robuustere prototypes. Simultaan ontwikkelt zich een businessmodel. Zo krijg je een eerste versie van een implementeerbaar concept.

Tot slot laten we je zien hoe design thinking geleidelijk en bottom-up (dus vanuit de projecten) jouw organisatie en haar cultuur, maar ook jouw eigen manier van denken, blijvend kan veranderen.

De volgende drie stappen komen aan bod:

  • ideegeneratie: het (in cocreatie) genereren van zoveel mogelijk nieuwe, innovatieve ideeën op basis van de voorgestelde designbrief;
  • prototyping en testing: iteratief proces van (samen) bouwen, testen en leren van steeds betrouwbaardere prototypes van producten, diensten of systemen;
  • implementatie in de echte wereld: vertaling naar een businessmodel en aanzet tot een implementatieplan voor het bedrijf dat deze oplossing aanbiedt.

Leerdoelen

  • Je ontdekt nieuwe, klantgerichte en competitieve opportuniteiten op het vlak van systemen, processen, producten en diensten.
  • Je leert jouw creatieve talenten (verder) te ontwikkelen en in te zetten om problemen op te lossen en opportuniteiten te ontdekken en/of te ontwikkelen. Hierdoor zal het rendement van jouw onderneming sneller stijgen.
  • Jouw manier van denken zal blijvend veranderen. Je leert denken zoals jouw klanten en je kan ‘wat de klant wil’ en ‘waar jouw bedrijf naartoe wil’ optimaal op elkaar afstemmen.
  • Doordat de reële behoeftes en waarden van jouw klanten geen geheimen meer voor jou kennen, zal de kans op falen sterk verminderen.
  • Je leert complexiteit te aanvaarden en op een positieve manier om te buigen in functie van de noden van jouw organisatie en klanten.
  • Je leert hoe je crossdisciplinaire samenwerking kan stimuleren en behe(e)r(s)en. Door alle niveaus te betrekken, ontstaan er nieuwe samenwerkingsvormen waardoor de slagkracht van jouw organisatie zal groeien.
  • Jouw kennisstroom en ideeontwikkeling zullen verbeteren doordat je nieuwe inzichten en benaderingen toepast.
  • Tot drie maanden na de opleiding mag je ons om advies vragen als je ergens klem komt te zitten.

Start de registratieprocedure

Om de kwaliteit van deze masterclass te kunnen garanderen, laten wij slechts een beperkt aantal deelnemers toe. We raden je dan ook aan om zo snel mogelijk in te schrijven.

Eline maes

Een vraag over dit programma?

Eline Maes

Function: Learning & Development Advisor

Tel: +32 474 44 03 28

Function Learning & Development Advisor
Eline maes
Sluiten

Een vraag over dit programma?