Module 1: research (DESIGN THE RIGHT THING)
Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je zal ontdekken wat de echte noden – en dus jouw redenen om te innoveren – zijn van de gebruikers.
Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en cocreatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.
Je doorloopt de de vier eerste stappen van het Double Diamond proces:
- Kadering: op basis van je strategie bepaal je de scope en focus van het project en breng je de stakeholders in kaart.
- Onderzoek opzetten en uitvoeren: je gaat samen met je gebruikers op zoek naar nieuwe data en kennis. Je doet dit via kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping, enz.).
- Analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek? Tot welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze leiden voor jouw klanten en gebruikers?
- Het eigenlijke ontwerpproces: in een startdocument – de designbrief – maak je een synthese van alle voorgaande stappen. Je zet deze om in een opdrachtstelling waarin je maximaal focust op het invullen van de gebruikersnoden. Je omschrijft ook hoe dit project strategisch past in de richting die jouw organisatie uit wil gaan.