Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking
Masterclass Innoveren met Business Design Thinking
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking/programma
Programma & docenten

Masterclass Innoveren met Business Design Thinking

Door design thinking toe te passen, ontdek je nieuwe (business)opportuniteiten die inspelen op wat je klant (of eindgebruiker) écht nodig heeft. Deze bewezen methode zorgt ervoor dat je jou onderscheidt van je concurrenten, nieuwe (en succesvolle) oplossingen bedenkt en innovaties verzilvert.

Taal

Nederlands

Eerste startdatum

25.04.2024

Duur

1 - 10 dagen
Prijs
€3.450

Locatie

Antwerpen, België

Taal

Nederlands

Eerste startdatum

25.04.2024

Duur

1 - 10 dagen
Prijs
€3.450

Locatie

Antwerpen, België
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking
Masterclass Innoveren met Business Design Thinking
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/masterclass-business-design-thinking/programma
Programma & docenten

Programma & docenten

Module 1: research (DESIGN THE RIGHT THING)

Je start met het aanleren van een hands-on manier om vanuit een strategische context naar concrete projecten te gaan. Je leert een betrouwbaar en klantgericht onderzoek op te zetten waarmee je zal ontdekken wat de echte noden – en dus jouw redenen om te innoveren – zijn van de gebruikers.

Natuurlijk leer je observeren, maar we reiken jou ook generatieve en cocreatietechnieken aan om tot deze nieuwe inzichten te komen.

Je doorloopt de de vier eerste stappen van het Double Diamond proces:

  • Kadering: op basis van je strategie bepaal je de scope en focus van het project en breng je de stakeholders in kaart.
  • Onderzoek opzetten en uitvoeren: je gaat samen met je gebruikers op zoek naar nieuwe data en kennis. Je doet dit via kwalitatief gebruikersonderzoek (observatie, customer journey mapping, enz.).
  • Analyse van de onderzoeksresultaten: welke diepgaande inzichten kan je afleiden uit jouw onderzoek? Tot welke waarde- en betekenisvolle oplossingen kunnen deze leiden voor jouw klanten en gebruikers?
  • Het eigenlijke ontwerpproces: in een startdocument – de designbrief – maak je een synthese van alle voorgaande stappen. Je zet deze om in een opdrachtstelling waarin je maximaal focust op het invullen van de gebruikersnoden. Je omschrijft ook hoe dit project strategisch past in de richting die jouw organisatie uit wil gaan.
Na deze researchfase krijg je de tijd om de inzichten toe te passen op je eigen organisatie. Zo weet je exact waar jouw bedrijf naartoe moet en waaraan jouw gebruikers echt behoefte hebben. Je bent in staat om een duidelijke opdracht of een project te definiëren en je staat in de startblokken voor een concreet traject.

Module 2: design (DESIGN THE THING RIGHT)

De tweede module draait om cocreatie en implementatie. Hoe ga je vanuit een opdracht (designbrief) aan de slag om in een multidisciplinair team een optimaal resultaat te bereiken? Hoe faciliteer je zo’n processen? Welke werkvormen geven het beste resultaat?

Je gaat aan de slag met eenvoudige maar krachtige prototypingtechnieken zoals "walkthrough" of "wireframing" om snel en doeltreffend tastbare concepten te genereren die je kan testen, ontwikkelen en toepassen. Parallel ontwikkel je een businessmodel waarmee je jouw nieuwe concept kan valoriseren.

Tot slot reflecteer je over de afgelegde weg. Je ontdekt hoe design thinking geleidelijk en bottom-up (dus vanuit de projecten) jouw organisatie en organisatiecultuur maar ook je eigen manier van denken blijvend kan veranderen. Je bereidt de eerste stappen voor om over te gaan tot het opschalen van design thinking binnen je organisatie en je staat stil bij de verandering die dit in een organisatie vergt.

De volgende drie stappen van de Double Diamond komen aan bod:

  • Ideeën: Het (in cocreatie) genereren van zoveel mogelijk nieuwe, innovatieve ideeën op basis van de designbrief.
  • Prototyping en testen: Iteratief proces van (samen) bouwen, testen en leren van steeds betrouwbaardere prototypes van producten, diensten of systemen.
  • Implementatie: vertaling naar een businessmodel en aanzet tot een implementatieplan.

Leerdoelen

  • Je ontdekt nieuwe, klantgerichte en competitieve opportuniteiten op het vlak van systemen, processen, producten en diensten.
  • Je leert jouw creatieve talenten (verder) te ontwikkelen en in te zetten om problemen op te lossen en opportuniteiten te ontdekken en/of te ontwikkelen. Hierdoor zal het rendement van jouw onderneming sneller stijgen.
  • Jouw manier van denken zal blijvend veranderen. Je leert denken zoals jouw klanten en je kan ‘wat de klant wil’ en ‘waar jouw bedrijf naartoe wil’ optimaal op elkaar afstemmen.
  • Doordat de reële behoeftes en waarden van jouw klanten geen geheimen meer voor jou kennen, zal de kans op falen sterk verminderen.
  • Je leert complexiteit te aanvaarden en op een positieve manier om te buigen in functie van de noden van jouw organisatie en klanten.
  • Je leert hoe je crossdisciplinaire samenwerking kan stimuleren en behe(e)r(s)en. Door alle niveaus te betrekken, ontstaan er nieuwe samenwerkingsvormen waardoor de slagkracht van jouw organisatie zal groeien.
  • Jouw kennisstroom en ideeontwikkeling zullen verbeteren doordat je nieuwe inzichten en benaderingen toepast.
  • Tot drie maanden na de opleiding mag je ons om advies vragen als je ergens klem komt te zitten.

Start de registratieprocedure

Om de kwaliteit van deze masterclass te kunnen garanderen, laten wij slechts een beperkt aantal deelnemers toe. We raden je dan ook aan om zo snel mogelijk in te schrijven.

Eline maes

Een vraag over dit programma?

Function Learning & Development Advisor
Eline maes
Sluiten

Een vraag over dit programma?