AT De Keersmaeker Global Citizen Award s
AMS huldigt Anne Teresa De Keersmaeker met Global…

november 17, 2017

AMS huldigt Anne Teresa De Keersmaeker met Global Citizen Award

Om de 2 jaar reikt AMS haar Global Citizen Award uit aan een buitengewone en inspirerende persoon die een blijvende impact heeft op onze maatschappij. Op 16 november 2017 viel deze bijzondere eer te beurt aan Anne Teresa De Keersmaeker.
Deze prestigieuze onderscheiding is een erkenning voor ‘rolmodel’ leiders die zich gedurende hun carrière verdienstelijk hebben gemaakt op het integreren en verspreiden van een aantal waarden die ook door AMS hoog in het vaandel worden gedragen. Met name op het vlak van zelfbewustzijn, globaal perspectief en maatschappelijk bewustzijn die elk op hun manier bijdragen tot een betere samenwerking, tot vindingrijkheid voor het oplossen van complexe problemen en tot duurzaamheid.

"Wanneer artistiek meesterschap hand in hand gaat met creatief ondernemen
ontstaat er duurzame impact op kunst en maatschappij"

Anne Teresa De Keersmaeker staat internationaal bekend om haar invloedrijke choreografisch werk . Met haar dansgezelschap Rosas ontwikkelde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit zeer uiteenlopende tijdperken en genres. Ze creëerde een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte, in relatie tot de muziek, en liet zich daarbij inspireren door vormelijke principes uit de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur maar ook door sociale structuren.

Naast haar artistieke meesterschap blinkt De Keersmaeker ook uit als succesvol ondernemer. Zo stichtte zij in 1995 in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios), in samenwerking met De Munt/La Monnaie. Ze stond daarnaast ook mee aan de wieg van WorkSpaceBrussels. Dit is een werkruimte waar een gevarieerde groep onafhankelijke kunstenaars samen onderzoekt hoe de ontmoeting van verschillende disciplines zoals performance, installatiekunst, muziek, architectuur, visuele kunst en grafisch ontwerp kan leiden tot nieuwe kunstvormen en nieuwe manieren om uit te wisselen met verschillende doelgroepen. Meer recent bouwde zij ook de initiatieven Dancingkids en RondOmDans uit, waarin haar visie op dans ook tot bij verschillende jongerengroepen tot leven wordt gebracht.

Decaan Paul Matthyssens benadrukt het belang van deze erkenning: “Haar bijdrage aan de kunst, haar engagement en leiderschapskwaliteiten maken op die manier van Anne Teresa De Keersmaeker een bron van inspiratie voor de huidige en toekomstige generaties. Wij zien in haar dan ook de perfecte belichaming van alles waar een Global Citizen voor staat.“

Het Laudatio werd door oud-minister Wivina Demeester, voorzitter kunstcampus deSingel, uitgesproken. De Global Citizen Award werd uitgereikt door Guido Kestens, voorzitter Alumnivereniging AMS.

Tijdens de uitreiking mocht Anne Teresa De Keersmaeker ook nog enkele videoboodschappen in ontvangst nemen van personen die in haar loopbaan een belangrijke rol hebben gespeeld.

Meer informatie:

Anja Tys, Corporate Marketing Communication Manager, anja.tys@ams.ac.be