Icon info
NL
AMS Research business design thinking innovation 2
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek
Onderzoek
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek/organisatie-transformaties-leiden/design-innovation/research
Onderzoeksprojecten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek/organisatie-transformaties-leiden/design-innovation/research/social-media-user-innovators
Social Media for User Innovators

Business Design & innovatie

Social Media for User Innovators

De benadering Fast Lead User IDentification (FLUID) heeft als doel lead users sneller en op een systematische wijze te identificeren.

Type project VIS-project
Projectpartners KU Leuven en Flanders Inshape
Duur november 01, 2013 - augustus 31, 2016

Doelstellingen

In een snel veranderende markt proberen bedrijven constant te blijven voldoen aan de behoeften van consumenten en competitief te blijven door steeds nieuwe mogelijkheden en producten op de markt te brengen. Een kleine groep consumenten, de zogenoemde lead users, ervaren behoeften eerder dan de rest van de markt en profiteren sterk van nieuwe oplossingen voor die behoeften. Zij nemen actief deel aan innovatie en zijn een grote bron van nieuwe en commercieel succesvolle ideeën voor bedrijven. Daar komt bij dat lead users kunnen helpen met het verspreiden van nieuwe producten op de markt vanwege hun invloedrijke positie in het consumentennetwerk.

Om zo’n waardevolle menselijke hulpbron te identificeren, hebben bedrijven gebruik gemaakt van enquêteringsbenaderingen zoals broadcasting, screening, piramidespelen en crowdsourcing. Hoewel deze methoden effectief zijn, vereisen ze veel tijd en middelen: het identificatieproces kan tot zes maanden duren en deskundigen zijn nodig om grote hoeveelheden gebruikersinformatie, verzameld in interviews of vragenlijsten, te analyseren. Om lead users systematisch en snel te identificeren, wordt de benadering Fast Lead User IDentification (FLUID) voorgesteld. Deze methode gebruikt datamining en methoden van machinaal leren. De volgende stappen in het onderzoek zijn het toepassen van de nieuwe, door datamining en machinaal leren achterhaalde algoritmes voor lead user identificering op verschillende sociale media websites. Het doel is de benadering voor systematische identificatie van lead users te valideren via meerdere sociale media voor verschillende producten en domeinen.