Inhoud programma
Steeds vaker maken organisaties daarom deel uit van netwerken en ze gebruiken steeds vaker netwerken om dingen voor elkaar te krijgen. Dat is kan een strategische keuze zijn, maar niet zelden worden netwerken opgezet omdat bepaalde organisaties of opdrachtgevers dat verlangen.
Samenwerken in netwerken is een van de meest complexe organisatievormen die er bestaan. Het heeft geen zin er zomaar aan te beginnen zonder een duidelijke visie. De rode draad in het programma is de afweging die je voortdurend dient te maken: “Netwerken, doen of niet doen? En als we dan netwerken, hoe doen we dat goed?”
In dit programma leer je wat organisatienetwerken precies zijn en hoe zij kunnen bijdragen aan het succes van jouw organisatie. We zoomen in op het belang van een goed netwerk en reiken kennis en technieken aan voor het vergroten van het sociaal kapitaal of relatiekapitaal als basis voor co-creatie binnen een netwerkorganisatie. Door middel van conceptuele kaders, praktijkvoorbeelden en inbreng en analyse van eigen praktijksituaties worden verdiepende inzichten over de kansen voor waarde creatie door netwerken gegenereerd.