Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-class-leiderschap-in-onderwijs
Masterclass Leiderschap in Onderwijs
Masterclass

Masterclass Leiderschap in Onderwijs

Naast inhoudelijke verdieping door toonaangevende docenten is er aandacht voor jouw persoonlijke groei. Je scherpt je visie aan, onderzoekt je drijfveren en versterkt je professionele kompas. De masterclass creëert ruimte voor intervisie en debat over praktijkcases en zorgt via een verbindende groepsopdracht voor een concrete vertaling naar jouw werkomgeving.
LIO COVER

Startdatum

  • 19.01.2026

Trainingsdagen

  • 9 dagen

Locatie

  • Antwerpen

Taal

  • Nederlands

Prijs

  • Eerste editie prijs: €5.500
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma
Programma's
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/master-class-leiderschap-in-onderwijs
Masterclass Leiderschap in Onderwijs
Icons innovation

Outside-in perspectief

Het outside-in perspectief is een van de belangrijke accenten van de masterclass en komt terug in elk opleidingsonderdeel. Een wezenlijk leermoment in deze masterclass is het bedrijfsbezoek, waar dit accent zeer concreet wordt gemaakt.

Icon edit property

Groei van het persoonlijk leiderschap

Omdat de masterclass garant staat voor een groei van het persoonlijk leiderschap én van de organisatie, is er ook tijd voor een intake en intervisie. De eindopdracht en leiderschapsclaim, die je aan het einde van de opleiding voorstelt aan je medestudenten en een aantal docenten, zorgen ervoor dat je meteen aan de slag kan met wat je leerde.

Icon university

Topdocenten

Deze masterclass wordt verzorgd door topdocenten die academische met praktijkgerichte expertise rond leiderschap combineren.

Krachtlijnen van het programma

Als toekomstgerichte leider begeef je je geregeld op twee grote spanningsvelden:

→ De nood aan het bieden van een houvast versus de constante verandering die je wil vormgeven.

→ De aandacht voor de ander, je team en je collega’s versus de ontwikkeling van jezelf als leider, met je eigen waarden, visie en overtuigingen.

De bewustwording van deze spanningsvelden verdiepen jouw leiderschapspraktijken. Daarom worden ze meegenomen doorheen de vier
bouwstenen die het programma vormen
.

Voor de start van de opleiding heb je een individueel intakegesprek met een inhoudelijk programmaverantwoordelijke. We luisteren graag naar jouw professionele context, motivatie en leerdoelen. Jouw verwachtingen vormen zo mee de basis voor de verdere afstemming en inhoudelijke insteek van het programma.

Masterclass HRM 53 1

Curriculum

1. Duurzaam (zelf)leiderschap: zelfbewustzijn en veerkracht

Duurzaam (zelf)leiderschap: zelfbewustzijn en veerkracht

Je wordt daarom in dit onderdeel uitgedaagd tot kritische zelfreflectie en ontwikkelt zo een genuanceerd inzicht in jezelf als leider, waarbij je stress- en werkdrukmanagement leert integreren met ethisch bewustzijn en het voorkomen van toxisch leiderschap. Neurowetenschappelijke inzichten vormen hierbij de basis voor het versterken van je adaptief vermogen en emotionele intelligentie. Deze verdieping stelt je in staat om je leiderschapspraktijk te verrijken en een duurzame, inclusieve en toekomstgerichte leeromgeving te faciliteren.

- Prof. dr. S. Poelmans

2. Het Onderwijslandschap in beweging: strategisch anticiperen op maatschappelijke transformaties

Het Onderwijslandschap in beweging: strategisch anticiperen op maatschappelijke transformaties

Je gaat op zoek naar een manier om jouw onderwijsstrategie ‘uit te lijnen’ in een wereld van onzekerheid. Een passende benadering om activistisch aan de slag te gaan, is ‘onderwijssysteem-design’. Het onderbouwde model voor ‘(her)ontwerp van onderwijssystemen’ biedt hiervoor steun aan onderwijsprofessionals-ontwerpers die systemische doorbraken willen realiseren.

- Prof. dr. P. Sprangers

3. Een strategisch denkkader voor onderwijsleiderschap

Een strategisch denkkader voor onderwijsleiderschap

Je krijgt inzichten en tools aangereikt om strategie tastbaar en werkbaar te maken binnen jouw organisatie. Je leert hoe je strategisch denkt én handelt: hoe je richting bepaalt, keuzes maakt, mensen betrekt en tegelijk wendbaar blijft in een snel veranderende omgeving.

- Prof. dr. G. Scheipers

4. Navigeren van de toekomst: strategische scenarioplanning

Navigeren van de toekomst: strategische scenarioplanning

Je gaat concreet aan de slag met strategische scenarioplanning, een aanpak die je helpt om gestructureerd na te denken over mogelijke toekomstscenario’s en om beter voorbereid te zijn op onzekerheid en verandering. Zo leer je missie, doelen en kritieke succesfactoren te verbinden tot een gedeeld, actiegericht verhaal en bouw je aan een toekomstgerichte onderwijsorganisatie, gedragen door duidelijke keuzes
en betrokken mensen.

- Prof. dr. G. Scheipers

5. Actief en deugdelijk besturen van scholen

Actief en deugdelijk besturen van scholen

In tijden van toenemende complexiteit, maatschappelijke verwachtingen en voortdurend veranderende regelgeving, is doeltreffend bestuur in onderwijs geen luxe maar een noodzaak. De fundamenten van deugdelijk bestuur staan centraal. De focus ligt hierbij op het versterken van de bestuurlijke competenties. Je verwerft inzicht in de principes van deugdelijk bestuur, waaronder integriteit, verantwoordelijkheid, participatie en doeltreffendheid.

- Prof. dr. P. Sprangers

6. Organisatiestructuren en -netwerken

Organisatiestructuren en -netwerken

Je krijgt inzicht in de dynamiek van onderwijsecosystemen en hoe jouw school daarin opereert. Strategieën voor het bouwen en onderhouden van duurzame organisatienetwerken worden aangereikt. Ook methoden om gezamenlijke doelen te formuleren en resultaten te behalen komen aan bod. Je ontdekt specifieke leiderschapsvaardigheden voor het aansturen van samenwerkingsverbanden en praktische tools voor het navigeren tussen verschillende organisatieculturen en belangen.

- Prof. dr. Bart Cambré

7. Van een verticaal naar een horizontaal model van werken en samenwerken

Van een verticaal naar een horizontaal model van werken en samenwerken

Je maakt in de eerste plaats kennis met drie modellen van ‘werken en samenwerken’, op basis daarvan analyseer je de eigen organisatie, zowel de ‘as is’ als de ‘to be’. Je bespreekt de voor- en nadelen van nog meer horizontaal werken en samenwerken. Tegelijkertijd oefen je met de uitdagingen van deze nieuwe werkwijze, met name het vinden van balans tussen vrijheid en kaders, het omgaan met onduidelijkheid en het behouden van samenhang zonder hiërarchische controle.

- Prof. dr. L. Van Beirendonck

8. Bouwen aan effectieve teams met talent- en prestatiemanagement

Bouwen aan effectieve teams met talent- en prestatiemanagement

Je wordt uitgedaagd om kritisch te reflecteren op dilemma's die inherent zijn aan het leiden van diverse teams, waarbij je ethische overwegingen leert balanceren met organisatorische doelstellingen. Deze verdieping stelt je in staat om een werkomgeving te faciliteren waarin medewerkers 'goed, gemakkelijk en graag' hun taken uitvoeren, waarbij ook het welzijn van zowel het individu als de organisatie wordt gewaarborgd. Door te focussen op duurzame samenwerking ben je beter toegerust om jouw school te transformeren tot een gemeenschap waar talent tot bloei komt en resultaten op natuurlijke wijze voortvloeien uit geïnspireerd teamwerk.

- Prof. dr. L. Van Beirendonck

9. Veranderen met visie: van opgelegde transitie naar gedragen beweging

Veranderen met visie: van opgelegde transitie naar gedragen beweging

Je verkent hoe je veranderprocessen effectief vormgeeft, in het verlengde van de strategische keuzes die je maakt. Verandering is geen lineair proces. Daarom leer je werken met verschillende veranderbenaderingen – van klassiek tot agile en mensgericht – én krijg je inzicht in hoe je verandering kunt aansturen via organisatieontwikkeling en systeemdenken. De nadruk ligt op de wisselwerking tussen strategie en gedrag: verandering als continu proces, niet als eindpunt.

- Prof. dr. R. Meyer

10. Het Begrijpen van Politieke Processen

Het Begrijpen van Politieke Processen

Sterke leiders herkennen die belangen, brengen ze samen en houden tegelijk het bredere doel voor ogen. Veranderingsgericht leiderschap draait dus niet om duwen of trekken, maar om verbinden en in beweging brengen. Als je dat goed aanpakt, kun je écht verandering realiseren. Zo ontdek je hoe je jouw natuurlijke invloed kunt inzetten om van ideeën werkelijkheid te maken. Je leert hoe je omgaat met uiteenlopende belangen, hoe je ze weet te verbinden in functie van het grotere geheel, en hoe je sociaal slim navigeert in complexe situaties. Zo versterk je jouw vermogen om écht leiding te geven aan verandering.

- Prof. dr. D. Sorgeloos

11. Psychologische veiligheid als katalysator voor performantie

Psychologische veiligheid als katalysator voor performantie

Je verkent de fundamentele mechanismen die psychologische veiligheid genereren en onderhouden binnen onderwijsteams. Via gerichte praktijkoefeningen ontwikkel je vaardigheden om een cultuur te faciliteren waarin kwetsbaarheid wordt gewaardeerd als kracht en waarin diverse perspectieven worden omarmd als bron van verrijking. Je leert hoe vertrouwen systematisch kan worden opgebouwd en hoe dit zich vertaalt naar verhoogde creativiteit, probleemoplossend vermogen en collegiaal leren.

- Prof. dr. P. De Prins

12. Visionair en genetwerkt leiderschap

Visionair en genetwerkt leiderschap

Je onderzoekt hoe je jouw leiderschapsstijl flexibel kan afstemmen op context en relaties en hoe je ruimte creëert voor betrokkenheid en gedeeld eigenaarschap. Je bouwt voort op het inzicht in jezelf als leider, ontwikkeld in het opleidingsonderdeel ‘duurzaam zelfleiderschap’ en verdiept je vermogen om met anderen en met je organisatie als geheel te schakelen in tijden van verandering.

- Prof. dr. S. Poelmans

Het belang van deze opleiding

Lou Van Beirendonck

Prof. Lou can Beirendonck, PhD - Academic Director

"Deze masterclass transformeert ervaren onderwijsleiders tot toekomstgerichte visionairs die verandering niet ondergaan, maar vormgeven."

Praktische info

Lesdata

De volledige innovatieopleiding omvat 9 lesdagen verpreid over 9 maanden (van 9u tot 17u).

  • Dag 1 - 19 jan '26
  • Dag 2 - 23 feb '26
  • Dag 3 - 19 mrt '26
  • Dag 4 - 23 apr '26
  • Dag 5 - 4 mei '26
  • Dag 6 - 18 jun '26
  • Dag 7 -17 sept '26
  • Dag 8 -12 okt '26 - Bedrijfsbezoek
  • Dag 9 - 13 nov '26 - Pitch eind-opdracht

Locatie

Campus Antwerp Management School

Boogkeers 5
BE-2000 Antwerp

Prijs en financiële voordelen

Inschrijvingsprijs

De inschrijvingsprijs voor de volledige masterclass Leiderschap in Onderwijs bedraagt €5.500  (vrij van BTW). Deze uitzonderlijke lanceringsprijs is van toepassing voor de eerste editie 2025-2026.

Financiële voordelen

  • AMS-alumni genieten van 10% korting op het inschrijvingsgeld, met een maximumbedrag van 2.500 euro (voor de programma's waar BTW toepasbaar is, is dit bedrag excl. BTW). De korting kan niet samen met andere vouchers/voordelen worden gebruikt. Klik hier voor meer info.
  • Deelnemers aangesloten bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en deelnemers die het Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs volgden bij CVA genieten 10 % korting op het inschrijvingsgeld.
  • Kmo-portefeuille: Vlaamse kmo’s krijgen 20 tot 30% subsidie van de Vlaamse Overheid.
  • Er is een gelijkaardige subsidie voor kmo’s gevestigd in Brussel.

Contacteer de Learning & Development Advisor voor meer informatie.

Topdocenten

Ontdek de docenten van de Masterclass Leiderschap in Onderwijs 

Lou Van Beirendonck

Lou Van Beirendonck, PhD

Academische directeur Master in Public Governance & Leadership, programmadirecteur Masterclass HRM

Geert Scheipers

Geert Scheipers

Programmadirecteur Masterclass Bedrijfsstrategie & Leiderschap - Academisch Directeur Masterclass Management in de Zorg

AMS Ron 4

Ron Meyer, PhD

Programmadirecteur Masterclass Veranderingsmanagement, professor strategisch leiderschap

Bart cambre

Bart Cambré, PhD

Associate dean Onderzoek en Valorisatie, professor business onderzoeksmethoden en organisatienetwerken

DSC 6604 2 768x1152

Daan Sorgeloos

PhD, co-academic director of the Masterclass Change Management

Peggy de prins phd

Peggy De Prins, PhD

Academische directeur Master in Strategic Human Resource Management, onderzoeker ‘Next Generation Work'

Pieter sprangers

Pieter Sprangers, PhD

Steven poelmans image

Steven Poelmans, PhD

Professor leiderschap & toegepaste organisationele neurowetenschappen

Margo Peeters WEB

Een vraag over het programma?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Function Program Advisor Advanced Professionals - Customer Engagement Team
Margo Peeters WEB
Sluiten

Een vraag over het programma?