Search results
Zoekresultaten

About 1689 results

Ook AMS Faculty vallen in de prijzen aan het einde van dit academiejaar

Aan het einde van het academiejaar krijgen niet enkel onze afgestudeerde studenten waardering voor hun prestaties. Ook naar de verwezenlijkingen van onze faculty blikken we terug en de beste erkennen we met twee onderscheidingen.

Onderzoek “Next Generation Work” benadrukt belang van zinvol werk over alle generaties heen

Hoe we verschillende generaties op de werkvloer gemotiveerd aan het werk houden, is een vraag die zowel de theorie als de praktijk al lang bezighoudt. Zeker in de context waarin loopbanen langer worden, wordt onderzoek naar de omstandigheden waarin we onszelf een (loopbaan)leven lang kunnen ontplooien des te prangender.

Waarom je jobs niet kunt claimen maar loopbanen wel

Mensen kijken niet meer hetzelfde naar loopbanen. In Voka Tribune blikt prof. dr. Ans De Vos terug op de ontwikkeling van de visie op loopbanen in de afgelopen 6 jaar. De focus van loopbaanbeleid is verschoven. In het (recente) verleden lag die nog sterk op hoe iemands competenties groeiden binnen de organisatie. En hoe iemand groeide was in zekere mate nog te voorspellen.

Antwerp Management School bouwt aan een duurzame toekomst met poëzie en kunst

Sinds september 2016 is Antwerp Management School (AMS) druk bezig met de verbouwing van de voormalige OCMW gebouwen aan het Mechelseplein. Het rechtergedeelte, het gedeelte aan de Lange-Gasthuisstraat, wordt hersteld in zijn historische staat. Het linkergedeelte wordt nieuw gebouwd en wordt een luchtig geheel waarbij het ritme van het te restaureren aanpalende pand wordt doorgetrokken.

Eerste disruptival, een festival voor West-Vlaamse kmo’s

Ruim 100 aanwezigen kregen donderdag tijdens Disruptival in Oostende een glimp van de toekomst te zien. Kennisinstellingen demonstreerden de nieuwste technologieën en gaven de ondernemers een voorproefje van de impact van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijke opportuniteiten voor hun bedrijf.

Kwetsbaar zijn als leider... een dubbeltje op zijn kant

Voor het leiderschapslab van 5 september nodigde drs. Johannes Claeys de leden van ons Connect-programma uit in de Kapel van de Ontluiking te Groot-Bijgaarden. Volgende week legt hij zijn doctoraat over 'leiderschap en kwetsbaarheid' neer aan de Universiteit van Tilburg. Tijdens onze ontmoeting geeft hij een sneak preview van zijn onderzoek en bespreken we het belang van 'kwetsbaar leiderschap' in onze eigen praktijk.

15 succesfactoren voor fusie- en overnameprocessen

In de financiële pers lees je dagelijks berichten over fusies en overnames bij KMO’s en grote ondernemingen. Overnames zijn immers een manier om te groeien en om de concurrentiepositie van de eigen onderneming te verstevigen. Hierbij kunnen echter aan aantal problemen de kop opsteken. Een fusie of overname vereist dus een optimaal klimaat bestaande uit kritische succesfactoren die het fusie- of overnameproces tot een goed einde brengen. Prof. Eddy Laveren (AMS & UAntwerpen) en masterstudent Lennert Verstreken deden er onderzoek naar en kwamen op de proppen met 15 factoren die een fusie of overname kunnen maken of breken.

Drivers voor succesvolle internationalisering van kmo’s

Als professor in Entrepreneurship en Familiebedrijven wil ik graag enkele inzichten met jullie delen wat betreft de internationalisering van kleine of middelgrote ondernemingen en familiebedrijven. Ik zal je enkele ideeën geven over hoe je succesvol met jouw bedrijf de landsgrenzen kunt oversteken, die gebaseerd zijn op recent onderzoek in Duitsland.