Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/inzichten
Inzichten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/blog/de-emotionele-achtbaan-van-het-ondernemerschap-overleven
De emotionele achtbaan van het ondernemerschap…
Terug naar overzicht
Robin De Cock Professor AMS Antwerp Management School presentation
Strategie & Innovatie

De emotionele achtbaan van het ondernemerschap overleven

Als je ondernemers vraagt hoe ze hun reis als ondernemer hebben ervaren, zouden veel van hen het beschrijven als een achtbaan.
Een recent gepubliceerde studie van professoren Robin De Cock (Antwerp Management School), Lien Denoo (Universiteit van Tilburg) en Bart Clarysse (ETH Zürich) over de lead founders van 183 Vlaamse technologiestart-ups* is een van de eerste studies die inzicht geeft in hoe ondernemers kunnen omgaan met deze emotionele achtbaan en hun kansen kunnen verhogen om de moeilijke, hobbelige weg naar initiële levensvatbaarheid en daaropvolgende groei te overleven.
Robin de cock phd
door Robin De Cock, PhD | 11 september 2019
Share on
Robin De Cock Professor AMS Antwerp Management School presentation


Marc Andreessen, de oprichter van Netscape, ooit een toonaangevend webbrowserbedrijf, beschreef het als volgt: "Eerst en vooral zet een start-up je in een emotionele achtbaan zoals je nog nooit hebt meegemaakt. Je gaat snel van de ene dag op de andere - een dag waarin je euforisch overtuigd bent dat je de wereld gaat bezitten, naar een dag waarin het onheil nog maar weken weg lijkt en je je compleet geruïneerd voelt, en weer terug. Steeds weer opnieuw."

Het opzetten van een onderneming is een echte achtbaan van ups en downs waarbij de momenten dat je in de wolken bent na het tekenen van een grote deal of het maken van een goed ontvangen pitch snel worden afgewisseld met perioden van het verliezen van (potentiële) klanten en het dringend moeten vinden van kapitaal om de lonen te financieren.

"Het opzetten van een onderneming is een echte achtbaan van ups en downs."



Voor ondernemers betekent overleven dat ze in een achtbaan moeten rijden, constante wendingen moeten doorstaan en moeten omgaan met emotionele ups en downs. Het omgaan met vroege successen en grote teleurstellingen binnen een korte tijdspanne kan een aanzienlijke emotionele druk leggen op ondernemers. Hoe ondernemers hun emoties reguleren heeft een impact op de overlevingskansen van hun onderneming.

Het vermogen van ondernemers om hun emoties te reguleren kan hen helpen om effectiever door dit landschap te navigeren en de overlevingskansen van hun onderneming te vergroten. De quote van een Belgische ondernemer uit een uitzending van maart 2018 op de nationale televisie illustreert hoe ondernemers vaak hun emoties moeten reguleren: "Als je een start-up runt en vooral als je bezig bent om geld op te halen, moet je een soort façade bouwen die doet alsof alles fantastisch gaat, terwijl in feite alles fucked up is. En zo gaat het in elke start-up."

"Hoe ondernemers hun emoties reguleren heeft een impact op de overlevingskansen van hun onderneming."


Hieronder staan drie belangrijke adviezen voor ondernemers over hoe ze kunnen omgaan met de rollercoaster van het ondernemersleven:


1. Onderdruk emoties alleen als je onderneming echt onder de verwachtingen presteert

Het onderdrukken van emoties, of het veranderen van de beleving van je emoties, zoals niet laten merken dat je ontmoedigd bent wanneer de CFO de negatieve financiële positie van het bedrijf bekendmaakt, is een belangrijk emotieregulatiemechanisme.

In het algemeen, omdat het kan leiden tot een dissonantie tussen wat je voelt en wat je uitdrukt, kan het onderdrukken van emoties leiden tot het missen van kansen om de onderneming en haar prestaties te verbeteren.

Wanneer de onderneming echter zeer slecht presteert en echt in de problemen zit, kan onderdrukking de uitbarsting van negatieve emoties verminderen en het team gefocust houden om uit de negatieve situatie te geraken, wat uiteindelijk resulteert in aanzienlijk hogere overlevingskansen.

2. Emoties herevalueren helpt niet om je overlevingskansen te vergroten

Cognitieve herevaluatie, een tweede soort emotieregulatie, richt zich op de manier waarop we emoties ervaren. Voordat een gebeurtenis plaatsvindt, kunnen individuen de manier waarop ze over de gebeurtenis denken al veranderen, zodat ze de emoties die door die gebeurtenis worden veroorzaakt op een andere manier zullen ervaren.

Als je voor investeerders staat en over je pitch denkt als een eenmalige kans om cruciale financiering te krijgen, zul je waarschijnlijk andere emoties ervaren dan wanneer je de ervaring zodanig herwaardeert dat je het ziet als een kans om waardevolle input te krijgen voor je venture idee, ongeacht of je de financiering zult krijgen of niet.

Enigszins onverwacht vergroot cognitieve herevaluatie de overlevingskansen van bedrijven niet. Wanneer ventures slecht presteren, zorgt het herwaarderen van dingen zodat ze beter lijken dan ze in werkelijkheid zijn ervoor dat starters een waardevolle 'wake-up call' verliezen en een kans om zich te concentreren op de venture en de slechte prestaties te verbeteren.

Zelfs wanneer ventures het goed doen, zal het herevalueren van iemands emoties de overlevingskansen van het bedrijf niet significant vergroten, omdat de oprichter en het start-up team waarschijnlijk afzien van verdere acties wanneer het goed gaat met het bedrijf.

3. Je emoties reguleren kan een belangrijke impact hebben op jezelf en het gedrag van anderen


Hoe oprichters van ventures hun emoties reguleren is niet alleen belangrijk voor henzelf en hoe ze gebeurtenissen in de start-up achtbaan zullen ervaren en uitdrukken, maar ook voor het team en de werknemers van de start-up.

Door je emoties op een specifieke manier te managen, kun je een positieve werkomgeving creëren waarin de werknemers gefocust zijn en op zoek zijn naar oplossingen die de onderneming helpen. Oprichters moeten zich hiervan bewust zijn en voorzichtig zijn met hoe ze emoties op specifieke manieren ervaren en uiten, omdat dit niet alleen invloed heeft op henzelf, maar ook op hun werknemers en uiteindelijk op de hele start-up.

Uiteindelijk is het belangrijk hoe je je emoties reguleert, omdat het sommige ups en downs kan neutraliseren in de emotionele achtbaan waar elke start-up mee te maken krijgt.

Bij Antwerp Management School hebben we onze Master of Innovation and Entrepreneurship zo ontworpen dat onze toekomstige ondernemers deze rollercoaster ervaren terwijl ze aan AMS studeren.

Al vanaf dag 1 krijgen ze de tijd om te werken aan hun eigen start-up idee of aan een echte ondernemersuitdaging van een bedrijf. Doorheen het jaar en de verschillende innovatie- en ondernemerschapslabs worden ze geconfronteerd met early stage wins, zware tegenslagen en moeten ze pivoteren en omgaan met onzekerheid.

Hierdoor doen ze niet alleen de nodige kennis op, maar doen ze ook echte opstartervaringen op die onze toekomstige ondernemer leren om veerkrachtig te worden en de emotionele rollercoaster die ondernemerschap heet, te doorstaan.

Deel artikel

Over deze auteur

Related content

Boogkeers campus AMS management school