Lin C Lage Landen Bourla 1024x538
Nieuws
Culturele leiders voor de toekomst: een…

maart 12, 2018

Culturele leiders voor de toekomst: een Vlaams-Nederlandse ambitie

Vanaf september 2018 starten Vlaanderen en Nederland met een gezamenlijk leiderschapsprogramma voor de cultuursector. Het programma bouwt verder op het zeer succesvolle Nederlandse programma Leiderschap in Cultuur (LinC), in 2013 geïnitieerd door het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en uitgevoerd door de Universiteit Utrecht en de denktank Kennisland.

Het Vlaams-Nederlandse programma gaat de komende drie jaar verder onder de titel LinC Lage Landen. Het programma wil op die manier een nieuwe generatie ‘culturele leiders’ opleiden die breed inzetbaar is in Vlaanderen en Nederland. Het programma biedt in de eerste editie plaats aan 20 deelnemers, waarvan er 10 uit Vlaanderen komen en 10 uit Nederland.

Geen investering in stenen of instituten, maar investeren in mensen

Vlaamse minister van Cultuur Sven Gatz is ervan overtuigd dat LinC Lage Landen ook in Vlaanderen voor succes kan zorgen. Sven Gatz: “Investeren in Vlaams-Nederlandse culturele samenwerking betekende in het verleden meestal investeren in stenen of instituten. Met dit initiatief investeren we in mensen, met name de mensen achter de schermen, de cultuurmanagers. Sterke, kwaliteitsvolle leidinggevenden zijn in deze volatiele context immers erg belangrijk. Uitdagingen als de aandacht voor aanvullende financiering in het culturele veld kunnen over de grenzen heen aangepakt worden.”

Nederlands collega minister Ingrid van Engelshoven is verheugd dat LinC samen met Vlaanderen in zee gaat. “De cultuursector verdient goed leiderschap. Linc Lage Landen gaat de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan het nog verder versterken van het leiderschap in de Nederlandse en Vlaamse culturele sector. Cultuur laat zich niet tegenhouden door grenzen. Werken aan versterken van leiderschap gelukkig ook niet.”

Antwerp Management School en Universiteit Utrecht zijn de Vlaamse en Nederlandse partners die het programma samen uitvoeren. Annick Schramme van de Universiteit Antwerpen/Antwerp Management School spreekt van een unieke kans: “We hebben al langer de ambitie om voor ons gehele taalgebied een gemeenschappelijk leiderschapsprogramma te ontwikkelen. In zowel Vlaanderen als Nederland spelen momenteel zeer interessante vraagstukken in de cultuursector. We kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren en dat gaan we in dit programma ook doen.”

Paul Adriaanse van de Universiteit Utrecht vult aan: “LinC is in Nederland een begrip geworden door leiderschap op de agenda te zetten in het culturele veld en professionals kennis bij te brengen en vooral ook van elkaar te laten leren. De stap over de grens kan het alleen maar beter en rijker maken.”

Het programma LinC Lage Landen is een intensieve deeltijdse opleiding en duurt een academisch jaar (september – juni). Aanmelden kan tussen 12 maart en 30 april 2018 in zowel Vlaanderen als Nederland. Van deelnemers wordt verwacht dat zij op toonaangevende posities werkzaam zijn, minimaal vijf jaar relevante werkervaring meenemen en over een sterke motivatie beschikken.

Meer informatie

Vlaanderen: Annick Schramme, Antwerp Management School, annick.schramme@uantwerpen.be

Nederland: Paul Adriaanse, Universiteit Utrecht, p.adriaanse@uu.nl