Baanbrekende werkgever logo banne
Dit zijn de Baanbrekende Werkgevers ’24!

november 14, 2023

Dit zijn de Baanbrekende Werkgevers ’24!

In 2023 legden 70 organisaties succesvol ons certificatietraject af en mogen zich hierdoor een jaar lang Baanbrekende Werkgever ’24 noemen. Elk van deze organisaties ging aan de slag met een specifieke uitdaging binnen één van de drie pijlers van Baanbrekende Werkgever: duurzaam werk, minder onderweg of slimmer en groener onderweg. Baanbrekende Werkgever is een initiatief van Antwerp Management School, De Lijn en Jobat.

Waarom Baanbrekende Werkgever?

De nood aan flexibele oplossingen binnen hr is vandaag groot. Of het nu gaat over talentontwikkeling, welzijn, hybride werken of woon-werkverkeer. Medewerkers verwachten dat er rekening gehouden wordt met hun specifieke situatie en behoeften. Maar flexibiliteit en personalisatie betekenen ook complexiteit.

Het certificatietraject van Baanbrekende Werkgever helpt organisaties hun eigen weg te vinden binnen deze complexe uitdagingen. Met een lerend netwerk van gelijkgestemde organisaties bouwen we samen aan duurzame en mensgerichte organisaties!

Baanbrekende Werkgevers ‘24

We zijn blij om onze nieuwe lichting van 70 Baanbrekende Werkgevers aan te kondigen! Met het behalen van dit certificaat benadrukken deze 70 organisaties hun engagement om te blijven bouwen aan duurzame en mensgerichte organisaties.

In de categorie grote organisaties vinden we werkgevers zoals Aquafin, DEME, Telenet, Federale Pensioendienst, Nationale Bank van België en VUB terug. Daarnaast mogen ook heel wat KMO’s zoals Flanders Make, Muntpunt, Evolta, Comate, Westtoer en Pleegzorg West-Vlaanderen zich een Baanbrekende Werkgever ’24 noemen. Maar ook lokale besturen zoals Mechelen, Dendermonde, Heusden-Zolder, De Panne en Harelbeke ontvangen het certificaat.

Nieuw: het Baanbrekend Kompas

Met het Baanbrekend Kompas vieren we de 20 pionierende organisaties die voor de derde keer het certificaat Baanbrekende Werkgever behalen.

Sinds 2021 (de allereerste editie van ons traject) maken deze organisaties deel uit van ons lerend netwerk waarbinnen ze zichzelf in vraag blijven stellen, maar ook andere organisaties inspireren met hun aanpak. Dit jaar ontvangen onder meer Arvesta, imec, Telenet, Lantis, Pelckmans, Stad Mechelen, Provincie West-Vlaanderen en Politiezone Antwerpen ons Baanbrekend Kompas.

In deze video stellen we de 20 organisaties voor die dit jaar het Baanbrekend Kompas ontvangen: https://youtu.be/8ydG6KRBgxk

Over het certificatietraject Baanbrekende Werkgever

Het traject start in het eerste kwartaal met een maturiteitsrapport waarbij elke organisatie het eigen beleid tegen het licht houdt. Het maturiteitsrapport is een interne reflectie oefening waarbij er vanuit diverse perspectieven binnen de organisatie naar de thema’s van Baanbrekende Werkgever wordt gekeken. Uitdagingen en obstakels worden in alle openheid benoemd en besproken.

Vervolgens kiest elke organisaties één heel specifieke uitdaging om in 2023 te vertalen naar een plan van aanpak. Enkele voorbeelden van populaire uitdagingen in 2023:

• Hoe creëren we een positief en duurzaam verzuimbeleid?
  • Hoe versterken we de leidinggevenden voor een gedragen welzijnsbeleid?
  • Hoe installeren we een duurzaam loopbaanbeleid waarbinnen talent kan groeien?
  • Hoe stimuleren we de gedragswijziging bij onze medewerkers om de modal shift te versnellen?
  • Hoe implementeren we heldere team afspraken om het hybride werken vlot te laten verlopen?

Met deze uitdaging stapt elke organisatie in het leertraject. Het objectief: tegen het einde van het jaar een goed onderbouwd plan van aanpak uitwerken om de uitdaging binnen de organisatie aan te pakken.

Het leertraject begint in april met een boot camp op de campus van Antwerp Management School. Het is een energieke dag waarop onze deelnemers samen met experten aan de slag gaan met de geformuleerde uitdagingen.

In mei en juni worden er champion sessions georganiseerd. Daarbij delen echte frontrunners (niet noodzakelijk deelnemers aan ons traject) per thema hun eigen beleid. Baanbrekende Werkgevers Arvesta en Telenet deelden dit jaar hun aanpak rond talentontwikkeling. Met Delhaize doken we in het mobiliteitsbudget. We gingen bij Microsoft langs om naar de toekomst van de werkplek te kijken. Samen met VSV gingen we op bezoek bij BASF om te leren over verkeersveiligheid. Etc.

Na de zomer gaat het leertraject verder in kleine groepjes van drie organisaties. Tijdens deze sparring sessions worden de openstaande uitdagingen in alle transparantie met elkaar besproken en geven we elkaar tips en inspiratie om tot een goed onderbouwd plan van aanpak te komen. Dat plan van aanpak wordt eind oktober ingediend.

Organisaties die dit volledige traject op een geëngageerde manier aflegden ontvangen nu het certificaat Baanbrekende Werkgever ‘24.

Over Baanbrekende Werkgever

Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van Belgische organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.

Baanbrekende Werkgever is een initiatief van Jobat, De Lijn en Antwerp Management School. Het ontstond in het najaar van 2020 als een charter dat door meer dan 170 organisaties werd ondertekend.

In 2021 evolueerde dit charter naar een certificatietraject waarmee we impact willen genereren op het beleid van organisaties rond onze drie pijlers (minder onderweg, slimmer en groener onderweg en duurzaam werk).

De vierde cyclus van ons certificatietraject start na de kerstvakantie. Inschrijven kan nog t.e.m. 22 december.

Ruben Van Goethem
Gangmaker Baanbrekende Werkgever
GSM: 0472783711
Email: ruben@wenovate.be

Contactgegevens van Baanbrekende Werkgevers kunnen via Ruben opgevraagd worden.