Inzichten
ESG als cruciale factor voor het aantrekken van…
Human Resources
Duurzaamheid

ESG als cruciale factor voor het aantrekken van de volgende generatie werknemers

Ben je benieuwd wat jouw bedrijf onweerstaanbaar kan maken voor de volgende generatie werknemers? Kijk dan niet verder dan ESG! Wat is ESG, vraag je je af? Het staat voor Environmental, Social en Governance factoren en het is een game-changer geworden op de arbeidsmarkt.
Jan beyne
door Jan Beyne, PhD | 1 juni 2023

Laten we ons eens verdiepen in de fascinerende wereld van ESG en de impact ervan op het aantrekken van jong talent van Generatie Y (geboren tussen 1980 en 1996) en Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012).

Je hebt misschien gehoord over de klimaatstakingen die Generatie Z de afgelopen jaren heeft georganiseerd. Deze jonge activisten roepen volmondig "ja" als het gaat om het belang van duurzame ontwikkeling. Maar hoe diep gaat hun engagement en hoe vertaalt zich dat naar de arbeidsmarkt?

Jong talent zoekt betekenisvol werk

Studies hebben interessante parallellen aangetoond tussen Generatie Y en Z. Als professionals zijn ze voortdurend op zoek naar zinvol werk - een gevoel van een doel. In de huidige strijd om talent hebben organisaties die banen aanbieden met maatschappelijke relevantie of een doel een concurrentievoordeel ten opzichte van anderen voor zowel Generatie Y als Z. Deze generaties beschouwen ESG-factoren als cruciaal bij het kiezen van een werkgever. Bedrijven die hun ESG-engagement tonen en zich actief inzetten voor duurzame ontwikkeling, hebben een streepje voor als het gaat om het aantrekken van sollicitanten van deze generaties.

Als toekomstige HR-professional ligt mijn passie in het creëren van een zinvolle impact binnen een werkomgeving. Ik hou van een werkomgeving waar medewerkers zich veilig voelen om zichzelf te zijn en hun mening te uiten. Dit, samen met het engagement van een bedrijf voor ESG-acties, speelde een belangrijke rol in mijn zoektocht naar de perfecte eerste baan.

— Lisa Schenck, Master in Strategic Human Resource Management 2023

Transparantie en verantwoording

Daarnaast hebben sollicitanten uit de Y en Z generatie een voorkeur voor transparantie en verantwoording. Bedrijven die hun ESG-beleid openlijk delen en transparant communiceren over hun prestaties op dit gebied, zullen eerder kandidaten uit deze generaties aantrekken. Het is essentieel om de ESG-inspanningen van de organisatie te benadrukken tijdens het wervingsproces.

Verlies van jong talent

In de voortdurende strijd om talent worden organisaties geconfronteerd met hevige concurrentie om niet alleen de beste kandidaten aan te trekken, maar ook te behouden. Bedrijven die geen prioriteit geven aan duurzame ontwikkeling of geen duidelijk ESG-beleid hebben, lopen het risico talent van generatie Y en Z te verliezen aan concurrenten die wel actief streven naar duurzaamheid. Deze bedrijven kunnen de indruk wekken dat ze niet synchroon lopen met de waarden en overtuigingen van deze generaties, waardoor ze minder aantrekkelijk worden als werkgever.

Conclusie: het belang van een ESG strategie

Het is duidelijk dat millennials en Gen Zers hun relaties met bedrijven aangaan en beëindigen om zeer persoonlijke redenen, vaak gekoppeld aan de positieve of negatieve impact die een bedrijf heeft op de samenleving of zijn ESG-engagement. Wat betreft Generatie Alpha (geboren tussen 2010 en 2020) is voorzichtigheid geboden bij het trekken van conclusies vanwege hun jonge leeftijd. Het is echter duidelijk dat deze generatie wordt opgevoed door de doelgerichte Generatie Y en opgroeit te midden van het fenomeen van klimaatactivisme aangewakkerd door Generatie Z. Dit "activisme" kan transformatief worden wanneer Generatie Alpha, met de geërfde waarden van hun ouders, de krachten bundelt met Generatie Z. Daarom kan het belang van het creëren van een duidelijke ESG-strategie en het effectief communiceren ervan naar werknemers en potentiële kandidaten niet genoeg worden benadrukt.

Dus als je de knapste en meest gepassioneerde jonge koppen wilt aantrekken, zorg er dan voor dat je bedrijf ESG omarmt en laat zien dat het zich inzet voor duurzame ontwikkeling. Uw toekomstige werknemers zullen je dankbaar zijn en je zult goed gepositioneerd zijn om te gedijen in de veranderende wereld van werk.

Deel artikel

Over deze auteur