AMS Sustainable Transformation Thriving 7346 copy
Onderzoek
Onderzoeksprojecten
Geïntegreerde waarde en duurzame transformatie…

Duurzame transformatie

Geïntegreerde waarde en duurzame transformatie (DOMO Chemicals)

Doel van dit partnerschap is ervoor te zorgen dat DOMO een duurzaam transformatietraject kan opstarten door gebruik te maken van de IV-methodologie. Deze methodologie maakt dat de bedrijfsstrategie en activiteiten worden afgestemd op veranderende maatschappelijke trends en verwachtingen.

Type project Geïntegreerde waarde
Projectpartners DOMO Chemicals
Duur juni 01, 2019 - mei 31, 2022
Contactpersoon Jan Beyne, PhD

De eerste stap op weg naar het realiseren van geïntegreerde waarde is bewust worden van de tegenpool, namelijk waarde-desintegratie. Vanuit een systeemwetenschappelijk perspectief leidt fragmentatie tot afbraak (‘breakdown’), terwijl integratie leidt tot doorbraak (‘breakthrough’), d.w.z. hogere niveaus van orde, complexiteit en functionaliteit.

Integratie is het tegengif of de tegenkracht voor de fragmentatie in onze sociale, economische en ecologische systemen.

Als we naar het globale systeem kijken, zijn er minstens vijf gebieden van substantiële systemische afbraak: de vijf krachten van fragmentatie.

Het gaat om disruptie (natuur-, gezondheids-, economische en industriële crisissen), disconnectie (de digitale kloof en het falen van technologietransfer), ongelijkheid (inkomensongelijkheid en sociaaleconomische uitsluiting), degradatie (uitputting van hulpbronnen, verlies van biodiversiteit en erosie van ecosystemen) en ontevredenheid (achteruitgang van menselijke gezondheid en welzijn).

DOMO graphic

Omschrijving probleem

De onderzoeksvraag van het partnerschap staat in het teken van de ambitieuze langetermijndoelstelling van DOMO om de komende tien jaar een baanbrekende innovator te worden op het gebied van duurzaamheid in de chemiesector. DOMO erkent dat een transformatie van het bedrijf nodig is om duurzaamheid te realiseren. DOMO heeft gekozen voor de Integrated Value (IV)-aanpak van Prof. Visser van AMS als methode voor het doorvoeren van deze strategische veranderingen.

Oplossing

De volgende deliverables vormen de basis van het PRIME-partnership:

Integrated Value-proces

De strategische methodiek ‘Integrated Value' (IV) telt zeven stappen:

1. In kaart brengen van systemen
  2. Stakeholderbeoordeling
  3. Heropleving van waarden
  4. Leiderschapsevaluatie
  5. Waardemeting
  6. Katalyse van innovatie
  7. Beleidsanalyse

AMS zal DOMO door dit proces loodsen en als een strategische katalysator dienen voor de inbedding van een geïntegreerde waardebenadering in de organisatie. Het is aan DOMO om de resultaten van elke stap in de bredere organisatie te communiceren en te implementeren.

Changemanagementproces

Om te slagen moet ‘Integrated Value’ (IV) ook als een changemanagementprogramma dienen. Dit houdt in dat de werknemers moeten worden opgeleid, gebrieft en betrokken bij het IV-proces.

Projectverloop

1. AMS lanceert het changemanagementprogramma via zeven eendaagse IV-workshops in Europa over een periode van drie jaar. De workshops moeten worden bijgewoond door de belangrijkste strategische medewerkers.
  2. DOMO stelt een klein changemanagementteam aan, met kernmedewerkers die instaan voor elke IV-workshop in de DOMO-gebieden buiten Europa (Amerika, Midden-Oosten, Azië), eveneens over een periode van drie jaar.
  3. Het changemanagementteam krijgt ‘train-the-trainer’ instructies van AMS over de processen, tools en technieken van de workshops. Een teamlid van AMS zorgt ook voor persoonlijke begeleiding tijdens elke stap van de eerste workshops die het changemanagementteam geeft.

Dit betekent dat er in totaal 28 eendaagse workshops zullen worden gegeven over een periode van drie jaar doorheen de DOMO-wereld: één per regio voor elk van de zeven IV-stappen. Van deze 28 workshops zal AMS er zeven trekken (de eerste workshop voor elke stap die in Europa plaatsvindt) en zeven ondersteunen (de tweede workshop van elke stap, gegeven door het DOMO-changemanagementteam in een van de niet-Europese regio’s).

Resultaat

Doel van dit partnerschap is ervoor te zorgen dat DOMO in drie jaar zijn duurzaam transformatietraject kan opstarten door gebruik te maken van de IV-methodologie. Deze methodologie maakt dat de bedrijfsstrategie en activiteiten worden afgestemd op veranderende maatschappelijke trends en verwachtingen. Dit zal op zijn beurt dienen als basis voor een geloofwaardige publieke communicatie en branding van DOMO als een corporate leader op het gebied van duurzaamheid.

• Modelleren van de dynamiek van de werkomgeving in functie van duurzaamheid
  • Vastleggen van de materiële bezorgdheden en verwachtingen van de belangrijkste stakeholders
  • Detecteren en op elkaar afstemmen van de gedeelde, synergetische waarden van de organisatie
  • Reflecteren op de strategische aspiraties versus de systeemkaart en behoeften van de stakeholders
  • Identificeren van geschikte datasets voor het rapporteren over de waardecreatie en impact van duurzaamheid
  • Toepassen van innovatieve manieren van denken op producten, diensten en bedrijfsmodellen
  • Herzien van beleidsdoelen en -codes die duurzame transformatie stimuleren
Domologo

Jan beyne

Een vraag over dit project?

Function Assistant Professor Sustainability Management
Jan beyne
Sluiten

Een vraag over dit project?