AMS Research business design thinking innovation 2
Adoptie van cocreatieprocessen

Business Design & innovatie

Adoptie van cocreatieprocessen

Het onderzoeksproject Adoptie van Cocreatieprocessen was erop gericht om ervoor te zorgen dat bedrijven cocreatieprocessen inzetten om te innoveren. Hierbij werd vooral aandacht besteed aan de randvoorwaarden die nodig zijn in de context van bedrijven die opereren in een multistakeholdercontext, voor kmo’s en voor bedrijven die werken in een B2B-context.

Type project IWT – VIS-traject
Projectpartners Universiteit Antwerpen en Flanders Inshape
Duur september 01, 2015 - december 31, 2016
Contactpersoon Remco Lenstra

Doelgroep

In eerste instantie: bedrijven uit de voedingssector die in verschillende fasen van het innovatieproces actief zijn. Met minstens 300 dergelijke voedingsbedrijven en een netwerk van minstens evenveel leveranciers wordt de bredere doelgroep gevormd.
Er zijn 6 cases met bedrijven uitgewerkt om de roadmap te ontwikkelen en worden er een 50-tal bedrijven uitgedaagd om een gelijkaardig traject toe te passen. Op langere termijn dient de kennis verder vertaald te worden in een roadmap die bruikbaar is voor diverse sectoren.

De economische valorisatie is gericht op betere innovaties die aanleiding kunnen geven tot een significante verhoging van de omzet van de bedrijven die gepaard gaat met extra investeringen en extra aanwervingen in deze bedrijven.

Doelstellingen

De concrete doelstellingen van het project om de adoptie van cocreatieprocessen te verhogen waren:

• in kaart brengen van de drivers en weerstanden voor het adopteren van cocreatie bij bedrijven uit de voedingssector
  • formuleren van een aanpak om barrières bij deze bedrijven weg te werken
  • ontwikkelen van een systematische en gevalideerde roadmap waarmee ondernemingen uit de voedingssector in staat zijn om een innovatieproces d.m.v. cocreatie sneller en succesvoller toe te passen.
  • roadmap breder inzetten en verspreiden dan bij bedrijven van de voedingssector

Resultaten

Concrete projectresultaten voor cocreërende bedrijven:

1. Een nieuwe bezoekerservaring voor de Abdij van Westmalle
  2. Nieuwe strategie, portfolio en eerste producten voor CAMP’s
  3. Nieuwe voedingsconcepten met SPIRULINA-algen, en onderzoek naar acceptatie door gebruiker
  4. Home delivery concepten voor voeding
  5. Een businessmodel voor gedeelde prototype-infrastructuur (Makerspace)

Overkoepelende projectresultaten:

Een generische aanpak voor cocreatietrajecten bestaand op basis van het “double diamond model” (workshops, templates en handleidingen)

1. workshop 1: Innovatiedoel/ Met welke bedrijven? Met welke mensen?
  2. workshop 2: kernteam samenstellen/ gelijkwaardigheid creëren/ complementariteit? waardencreatie voor de partijen visualiseren/ projectmogelijkheden// Inspirerende tools/ad hoc team betrekken door onderzoek: behoeften/ noden van de eindklant
  3. workshop 3: resultaten onderzoek als input voor convergentie: keuze van project
  4. visualisatie van gekozen concept(en)
  5. testen van de concepten; verbeteren en verbreden/ ad hoc team betrekken
  6. concretisering van het project/ specificatie/ aanzet tot uitwerking
  7. visualisatie van het gekozen project/ plan tot vermarkten

Een aantal best practices en ‘workarounds’ die –gebaseerd op de ervaring in de projecten ontwikkeld werden om de belangrijkste problemen en hordes binnen cocreatie te herkennen en aan te pakken in functie van maximaal resultaat.

www.lerencocreeren.be

In totaal werden binnen de cases 20 unieke bedrijven betrokken. Cumulatief werden met de projectresultaten nog eens 200 individuele bedrijven bereikt bij het afsluiten van het project. De projectresultaten (templates, handleidingen en proces) werden geborgd en publiek gemaakt middels de –voor dit project ontwikkelde website www.lerencocreeren.be.

Remco lenstra

Een vraag over dit project?

Function Programmadirecteur Masterclass Business Design Thinking
Remco lenstra
Sluiten

Een vraag over dit project?