Icon info
NL
Banner Digitale Transformatie
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek
Onderzoek
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek/organisatie-transformaties-leiden/digital-innovation/research
Onderzoeksprojecten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/onderzoek/organisatie-transformaties-leiden/digital-innovation/research/innoquality
InnoQuality

Digitale innovatie

InnoQuality

Het Europees Cornet project InnoQuality was een samenwerking tussen 3 toonaangevende Duitse onderzoeksinstellingen en Centexbel. Het doel van InnoQuality was om interieurtextielbedrijven te ondersteunen aan de hand van een Inno-Guide om de innovatiestroom bij interieurtextielbedrijven te optimaliseren.

Type project IWT - Cornet
Projectpartners Centexbel, Forschungskuratorium Textil (DE), associatie DITF-MR (DE) en TFI (DE)
Duur april 01, 2014 - maart 31, 2016

Professionalisering

Interieurtextielbedrijven in Vlaanderen hebben moeite om te overleven in een erg competitieve markt. Deze bedrijven moeten sneller en beter innoveren. Het ontbreekt deze bedrijven niet aan ideeën maar ze hebben moeite om te bepalen welke ideeën uit te werken in een product. De beslissing gebeurt nagenoeg altijd intuïtief. Bijgevolg wordt heel vaak in de verkeerde projecten geïnvesteerd. In InnoQuality streven we naar een professionalisering van deze beslissing, en dit zo vroeg mogelijk in het productontwikkelingsproces van interieurtextiel bedrijven.

InnoGuide

In dit project werd de InnoGuide ontwikkeld. Deze tool integreert sectorspecifieke kennis, kennis uit het verleden (met name mislukte innovatieprojecten uit België en Duitsland) en algemene kennis over het productontwikkelings– en innovatieproces.
In het project werden prototypes van deze InnoGuide getest bij de bedrijven die deel uit maken van de gebruikersgroep.

De InnoGuide zal het mogelijk maken voor interieurtextielbedrijven om:

  1. zo snel als mogelijk de innovatieprojecten met het meeste potentieel te detecteren;
  2. het productontwikkelingsproces te rationaliseren door systematisch in plaats van intuïtief te beslissen in welke projecten te investeren en in welke niet;
  3. de succesratio van de productontwikkelingsprojecten waarin geïnvesteerd wordt te verhogen;
  4. uiteindelijk de competitiviteit drastisch te verhogen in een verzadigde markt waarin de concurrentie met lageloonlanden moordend is.