https://www.antwerpmanagementschool.be/?token=cMvRDJ1HxaSm47NCbP30IErES9yujmz-
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek?token=cMvRDJ1HxaSm47NCbP30IErES9yujmz-
Onderzoek
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/duurzame-transformatie?token=cMvRDJ1HxaSm47NCbP30IErES9yujmz-
Duurzame transformatie
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/duurzame-transformatie/research-1?token=cMvRDJ1HxaSm47NCbP30IErES9yujmz-
Onderzoeksprojecten
https://www.antwerpmanagementschool.be/onderzoek/duurzame-transformatie/research-1/belangrijkste-trends-het-domein-van-maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-mvo?token=cMvRDJ1HxaSm47NCbP30IErES9yujmz-
Belangrijkste trends in het domein van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Antwerp by night webbanner

Belangrijkste trends in het domein van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

MVO Trendsrapport 2016 over belangrijke ontwikkelingen in MVO.

Type project Onderzoeksproject
Projectpartners Voormalige BASF Deloitte Elia Leerstoel in Duurzaamheid
Duur januari 01, 2016 - januari 01, 2017
Contactpersoon Lars Moratis, PhD

Omschrijving probleem

De rol van de business in de maatschappij staat centraal en zal in de komende jaren heel wat invloed hebben. Met zowel positieve als negatieve gebeurtenissen had 2015 heel wat MVO-gerelateerde redenen om ons geheugen gegrift te staan.

Om maar twee uitersten te noemen: we waren getuige van de voorstelling van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) die een inspirerende en alomvattende agenda presenteren voor bedrijven wereldwijd om bij te dragen tot de verbetering van de maatschappij, maar we zagen ook hoe het Dieselgate-schandaal een grote puinhoop veroorzaakte. Elk van deze gebeurtenissen dwingt bedrijven, overheden, academici en betrokken burgers om na te denken over waar we waarde aan hechten en hoe we woorden in daden kunnen omzetten.

Oplossing

Antwerp Management School engageert zich voor de ontwikkeling van thought leadership en vroegtijdige trenddetectie op het gebied van duurzaamheid. Als 2015 iets heeft aangetoond, dan is het wel de noodzaak hiervan. Er zijn net zoveel kansen als crisissen in de relatie tussen bedrijven en de maatschappij en het is belangrijk dat we begrijpen wat er aan de hand is, maar ook dat we zien in welke richting we evolueren.

Resultaat

Met deze achtergrond in gedachten trachten we de MVO-trends te identificeren, te analyseren en te interpreteren. Dit MVO-Trendsrapport is het resultaat van die betrachtingen. Het rapport heeft tot doel bedrijven en hun belanghebbenden te informeren over belangrijke ontwikkelingen in MVO, hen te inspireren na te denken over deze trends en de implicaties ervan te vertalen in bedrijfspraktijk.

Projectverloop

De CSR-trends die in dit rapport geïdentificeerd worden zijn ondergebracht in drie met elkaar verbonden MVO-trendgebieden, die elk een ander perspectief bieden op ideeën en praktijken omtrent MVO:

  1. MVO-DIALOOG
  2. MVO IN HET BEDRIJFSLEVEN
  3. DE MVO-MANAGER

De meeste van de geïdentificeerde trends zijn met elkaar verbonden ontwikkelingen en omvatten observaties en interpretaties, maar ook enige speculatie.

Download hier het rapport en ontdek

  • trends in de MVO-dialoog
  • trends in MVO in het bedrijfsleven
  • MVO-managertrends
  • de 20 belangrijkste MVO-trends
  • inzichten in de toekomst van MVO

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.

Moratis Lars 2

Een vraag over dit project?

Lars Moratis, PhD

Close

Een vraag over dit project?