Digitale transformatie is een hot topic, maar net zo goed een breed begrip. Het klinkt technisch en dat is het in zekere zin ook. Maar Marco Huygen toont dat je met succes de brug kan slaan tussen technologie en mensen. Hij nam de functie op van CIDO – Chief Information & Digital Officer – bij IDEWE, België’s grootste externe partner voor preventie en bescherming op het werk. Zijn opleiding aan Antwerp Management School gaf hem hiervoor de nodige ‘handvatten’ zoals hij het zelf noemt. Een gesprek over digitalisering, strategisch denken, persoonlijke inzet en een missie voor meer welzijn op het werk.
AMS: Je was al twaalf jaar in dienst bij IDEWE, waarvan negen jaar als Teamlead/Architect op de IT-afdeling. Aan ervaring geen gebrek dus. Maar toch zag je de meerwaarde van een extra opleiding om door te groeien tot Chief Information & Digital Officer (CIDO)?
Marco: Het klopt dat ik een ruime bagage had op het vlak van IT. Ik had al tien jaar als consultant gewerkt, ook voor IDEWE. In 2010 ging ik er vast in dienst om er in 2019 Business Project & Development Manager te worden. Maar ikzelf en het bedrijf voelden dat er nog meer noden en opportuniteiten waren in mijn team. Visie ontwikkelen en doorgeven, actie ondernemen … ik merkte dat ik veel dingen deed op buikgevoel. Ook is er het feit dat IT en business in veel organisaties twee verschillende talen spreken, terwijl ze elkaar zouden moeten versterken. Als CIDO moet je niet alleen goed zijn in IT, je moet net zo goed strategisch kunnen meedenken en overleggen om tot oplossingen te komen waarmee het hele bedrijf vooruitkomt. Om sterk te starten in mijn nieuwe functie vonden zowel ikzelf als het bedrijf het een goed idee om een opleiding te volgen bij Antwerp Management School.
Welke opleiding was dat precies?
Ik koos eerst voor de module ‘Major Enterprise IT Architecture’, omdat ik zelf altijd een sterke interesse heb gehad voor IT en architectuur in het algemeen. Uiteindelijk heb ik het hele programma van de Executive Master in Digital Leadership & Transformation doorlopen waardoor ik een veel bredere kennis en een solide basis voor mijn nieuwe managementfunctie verwierf.
Je zegt dat architectuur in het algemeen je sterk interesseert. Staat dit niet wat ver af van de IT-context waarin je werkt?
Een architect moet het louter functionele en technische overstijgen. Hij praat met mensen, luistert naar hun wensen en de manier van werken en leven. Daarna ontwerpt hij op hun maat. Als informatie-architect luister je naar de mensen in het bedrijf, stem je af met het management over de doelstellingen en ontwikkel je een architectuur die werkt én future-proof is. Dat laatste mag zeker niet vergeten worden. Maar om dat te kunnen, moet je dus de taal spreken van zowel IT als business. En dat is een van de vele dingen die ik bij AMS heb geleerd.
Waarin maakt zo’n masteropleiding voor jou het verschil? Is het de academische kennis of eerder de interactie met medestudenten of de praktijkgerichte casestudy’s?
Een combinatie, zou ik zeggen. Tijdens de AMS-opleiding pik je veel dingen op die je in je organisatie kan toepassen om je doelstellingen te realiseren. Ik noem het ‘handvatten’ die ik in elk aspect van mijn job als CIDO kan inzetten. Ze geven je houvast in veel verschillende situaties. Soms versterken ze je buikgevoel, soms weerleggen ze het. Je leert ook out-of-the-box denken, bijvoorbeeld over vernieuwende businessmodellen en digitale strategieën waarmee je de concurrentie voor blijft en je toekomst als bedrijf kan verzekeren.
Impact creëer je niet van vandaag op morgen. Maar de AMS masteropleiding was wel cruciaal.
Het vraagt dus om visie. Hoe maak jij als CIDO je keuzes bij IDEWE?
We stellen ons altijd de vraag: hoe kan IT waarde brengen voor het bedrijf? Waarom doen we de dingen die we doen en wat brengen ze bij voor de mensen? Dat geldt zowel voor onze eigen medewerkers die met onze technologie moeten kunnen werken als voor onze klanten die met onze tools de kwaliteit van hun preventie verhogen. Onze maatschappelijke betrokkenheid is hoog bij IDEWE. De ziektezorg staat onder druk en preventie is het beste medicijn, zoals men zegt. Met 35.000 werkgevers en 870.000 werknemers als klant, kunnen we een grote impact maken. En vanuit IT kunnen we een belangrijke bijdrage leveren om die missie te realiseren.
Hoe heb je dat concreet in de praktijk gebracht bij IDEWE?
Via AMS gingen we aan de slag met COBIT, een raamwerk waarbinnen je zowel technische als commerciële uitdagingen kan identificeren en aanpakken. Zo stelden we vast dat er nood was aan een ‘Architecture Board’ en die is er ook vrij snel gekomen. Je moet met verschillende stakeholders in het bedrijf kunnen samenzitten en naar iedereen luisteren, maar ook leiderschap tonen. Daarmee creëer je soms wat spanning, maar ik zeg altijd: zonder spanning is er geen elektriciteit.
Is ‘leiderschap’ volgens jou iets wat je kan leren?
Goede vraag. Als je die kwaliteiten hebt, komen ze volgens mij vroeg of laat wel naar boven. Maar dat is niet genoeg. Je moet dat leiderschap ‘finetunen’ en op een gezonde manier uitgedaagd worden. In de opleiding bij AMS werden we dan ook gestimuleerd om creatief en out-of-the-box te denken. Dat is nodig om als organisatie innovatief en relevant te blijven.
Had je tijdens je masteropleiding ook het gevoel dat er voldoende interactie was met de docenten en andere studenten?
Zeker. Het is een business school op mensenmaat en ze weten wat er leeft in de bedrijfswereld. Daar stemt AMS niet alleen de programma’s maar de hele aanpak op af. Tijdens werkcolleges denken de docenten met ons mee en stimuleren ze je om verder te gaan. Ze zijn ook goed bereikbaar. Dat zorgt voor een sfeer die energie geeft en motiveert. Want dat laatste blijft heel belangrijk: je eigen motivatie.
Hoe ging je zelf om met je planning? Ook op dat vlak moet je wellicht keuzes maken en misschien ook wat offers brengen?
Het welzijn van 870.000 werknemers verbeteren, dat vraagt om de nodige skills.
Als je een AMS-opleiding wil aanvatten, dan moet je er zeker de nodige tijd voor vrijmaken. Dat was niet altijd even makkelijk. Ik had toen net mijn functie opgenomen in het directieteam als CIDO, waardoor er veel tegelijkertijd op me af kwam. Er zijn niet alleen de colleges zelf maar ook taken die erbij komen, en dat was vaak weekendwerk voor mij. Met een echtgenote en twee opgroeiende tienerzonen thuis een druk leven dus. Gelukkig kon ik op veel begrip rekenen van mijn gezin en werkgever. En als je er echt voor gaat, krijg je er ook veel voor in de plaats. Ik kon de kennis en inzichten die ik opdeed op AMS direct omzetten naar iets tastbaars dat werkt in het bedrijf. En bij IDEWE is dat: onze medewerkers beter ondersteunen, en de medewerkers van onze klanten alle tools in handen geven om hun welzijn te verbeteren via onze producten en diensten. Het is impact creëeren, stap voor stap en goed doordacht. En daarbij kan IT mee het verschil maken.