Inzichten
De impact van klimaatverandering op werknemers in…
Human Resources
Duurzaamheid

De impact van klimaatverandering op werknemers in 4 cijfers

Klimaatverandering is een dringend wereldwijd probleem dat veel aspecten van ons dagelijks leven beïnvloedt, waaronder onze werkomgeving. Op de werkplek creëert klimaatverandering nieuwe risico's voor de gezondheid en veiligheid op het werk: fysieke gezondheidsrisico's, mentale gezondheidsproblemen, veranderingen in werkpatronen en productiviteit. Om de negatieve effecten van klimaatverandering te beperken en een veerkrachtigere en duurzamere toekomst op te bouwen, moeten werkgevers en werknemers de impact van klimaatverandering op de beroepsbevolking begrijpen en aanpakken.

21-25°C - temperatuurbereik dat als comfortabel wordt beschouwd om te werken

Het temperatuurbereik dat als het meest comfortabel wordt beschouwd voor het werk is 21°C-25°C. Mensen die buiten dit bereik werken, kunnen negatieve gevolgen ondervinden voor hun productiviteit, fysieke gezondheid, mentale gezondheid en welzijn. Werknemers in de buitenlucht, bijvoorbeeld in de landbouw en de bouw, zijn kwetsbaarder voor deze risico's, omdat ze vaker worden blootgesteld aan hoge temperaturen met beperkte toegang tot schaduw en water, en vaker fysiek intensief werk doen[1]. Daarnaast lopen ook andere werknemers een verhoogd risico, zoals mannelijke werknemers, werknemers jonger dan 25 jaar en tussen 40-65 jaar, en werknemers die zware beschermende kleding dragen[1]. 30% - van de werknemers ervaart productiviteitsverlies door hitte.

30% van de werknemers die onder hittestress werken ervaren productiviteitsverlies

De gemiddelde productiviteitsdaling wordt geschat op 2,6% voor elke graad boven 24°C WGBT (een index die temperatuur en vochtigheid omvat)[2]. Productiviteitsverlies kan worden beoordeeld in termen van verloren werkuren (bijv. door een toename van het aantal pauzes of kortere werkdagen), verminderde productie-output (bijv. door een afname van de prestaties of de werkcapaciteit) of verminderde kwaliteit van producten en diensten (bijv. door een toename van het aantal fouten)1.

2,4% - van de beroepsblessures kan worden toegeschreven aan hitte

Blootstelling aan hitte en warm weer kan leiden tot letsel op het werk, variërend in ernst en type. Voorbeelden zijn oppervlakkige verwondingen, botbreuken, brandwonden en hartaanvallen. Uit een onderzoek in Spanje blijkt dat 2,4% van de verwondingen op het werk kan worden toegeschreven aan hitte[3]. De toename van het risico op arbeidsletsel begint al boven de 21°C te komen, wat gewoonlijk wordt beschouwd als een comfortabele temperatuur die geen preventieve maatregelen rechtvaardigt. In de bouwsector in het bijzonder verhoogt elke 1°C hogere humidex (een index die de ervaren temperatuur weergeeft door luchttemperatuur en vochtigheidsmetingen te combineren) de kans op traumatische verwondingen bij werknemers met 0,5%[4].

15% - van de werknemers die vaak onder hittestress werken, krijgen nierziekten

Het risico op overbelasting door hitte (fysiologische effecten van werken onder hitte) is 4 keer zo hoog bij werken onder hittestressomstandigheden (22-24°C WGBT) in vergelijking met werken bij een comfortabele temperatuur. Voor werknemers die vaak in hittestressomstandigheden werken (2 maanden/jaar gedurende minstens 6 uur/dag), stijgt het risico op nieraandoeningen en acute nierkwetsuren met 15% (vergeleken met 2% van de algemene bevolking in landen met een hoog inkomen). Deze ziekten houden verband met chronische uitdroging. De economische en sociale gevolgen zijn ernstig, aangezien zelfs één episode van nierschade kan leiden tot een chronische nierziekte en ervoor kan zorgen dat de getroffen persoon zijn gewone baan niet kan blijven uitoefenen.

Referenties

[1] Narocki (2021) Heatwaves as an occupational hazard. The impact of heat and heatwaves on workers' health, safety and wellbeing and on social inequalities. Brussels: ETUI aisbl

[2] Flouris et al. (2018) Workers’ health and productivity under occupational heat strain: a systematic review and meta-analysis. Lancet Planet Health. Vol. 2

[3] Martínez-Solanas et al. (2018) Evaluation of the impact of ambient temperatures on occupational injuries in Spain. Environmental Health Perspectives, Vol. 126:6