Inzichten
Mentors, jobswitches en het vinden van je…
Resolutions jobs
Duurzame loopbanen
Talent & arbeidsorganisatie

Mentors, jobswitches en het vinden van je roeping: vijf goede voornemens voor jouw loopbaan

2021 was een omwenteling, privé maar ook professioneel. The great resignation deed ons het hoofd breken over de toekomst, het nut van doktersbriefjes werd in vraag gesteld en het virtuele koffie apparaat bleek toch echt minder geschikt voor roddels. Maar wat staat ons en onze jobs in 2022 te wachten? Professor Sofie Jacobs organiseerde samen met House of HR een bevraging bij 1600 respondenten uit België en Nederland over hun loopbaankeuzes en werkgeluk, en distilleerde hieruit vijf professionele goede voornemens.
Jacobs Sofie
door Sofie Jacobs, PhD | 20 januari 2020
Resolutions jobs
  1. Worstel je met balans? Vraag raad aan je oudere collega’s of zoek een mentor. 45% van de bevraagden ervaart op dit moment geen perfecte balans tussen werkgeluk, mentale gezondheid en productiviteit - maar dat cijfer neemt duidelijk toe met leeftijd en werkervaring. Je oudere collega’s hebben dus een schat aan ervaring en kennis in het realiseren van work-life-balance, en kunnen jou daarin op weg helpen.
  2. Niet gelukkig in je job? Durf de sprong dit jaar te wagen. Respondenten die minstens 1x van job veranderd zijn, hebben niet alleen een significant hogere work-life balans gerealiseerd voor zichzelf maar ervaren ook meer financiële zekerheid en een grotere positieve impact van hun job. Kiezen voor een nieuwe job kan dus ook echt een keuze voor je eigen geluk zijn - en dat is altijd de moeite waard.

3. Maar overdrijf ook niet met de jobswitches: je moet toch ook eindelijk ergens tot rust kunnen komen. De data tonen namelijk aan dat de mentale gezondheid bij zeer hoge jobmobiliteit (tien keer of vaker van job veranderd) relatief lager ligt in vergelijking met mensen die bijvoorbeeld 3-5 keer van op zoek gaan naar een nieuwe carrière.

4. Luister naar je “roeping”, al brengt die misschien niet het grote geld binnen... Droom je al jaren van die ene job die misschien minder geld of zekerheid oplevert? Misschien wordt 2022 wel jouw jaar. Respondenten die hun job ervaren als hun speciale missie, geven aan een hogere mate van mentale gezondheid werkgeluk te ervaren dan zij die hun beroep enkel zien als een bron van inkomsten of status. Je krijgt er dus heel wat voor terug.

5. Geef je collega’s vaker positieve feedback wanneer ze iets goed doen - en ja, daarmee bedoelen we óók je leidinggevende. 8 op de 10 respondenten gaf aan belang te hechten aan positieve werkrelaties, waarmee onder andere verwezen wordt naar het krijgen van positieve feedback. Toch blijkt dat slechts zo’n 14% ook effectief regelmatig een verdiend complimentje krijgt. Dat kunnen we in 2022 beter, toch?

Een bewuste kijk op loopbaanmobiliteit én jezelf blijven bijscholen zijn key. Vlaamse loopbanen worden nog steeds grotendeels gekenmerkt door stabiliteit - onze gemiddelde anciënniteit bedraagt maar liefst elf jaar. Dat is op zich niet erg, maar kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt kunnen hierdoor wel in de problemen komen. Bijvoorbeeld als hun inzetbaarheid of competenties niet langer verder ontwikkeld wordt. Zo kan je vast roesten in een functie en jezelf andere opties ontzeggen. En als er een ding is dat covid ons geleerd heeft is het wel dat wendbaarheid een enorme meerwaarde is als de wereld om je heen steeds onvoorspelbaarder wordt.

Deel artikel

Over deze auteur