Icon info
NL
AMS Sustainable Transformation Thriving 7346 copy
https://website2019-php82-0112537a4afa.deltablue.io/nl
Home
https://website2019-php82-0112537a4afa.deltablue.io/nl/onderzoek
Onderzoek
https://website2019-php82-0112537a4afa.deltablue.io/nl/onderzoek/duurzame-transformatie/research-1
Onderzoeksprojecten
https://website2019-php82-0112537a4afa.deltablue.io/nl/onderzoek/duurzame-transformatie/research-1/hybrid-business-models
Hybride businessmodellen (ING Belgium)

Duurzame transformatie

Hybride businessmodellen (ING Belgium)

Duurzame waarde formuleren en creëren met hybride businessmodellen. Een studie in samenwerking met ING Belgium.

Type project Onderzoeksproject
Projectpartners ING Belgium
Duur november 01, 2017 - november 30, 2018
Contactpersoon Jan Beyne, PhD

Omschrijving probleem

De grootste uitdaging in de relatie tussen bedrijven en de maatschappij is waarschijnlijk die van het voorstellingsvermogen: Kunnen we ons een wereld voorstellen met goede milieukwaliteit, die sociaal rechtvaardig is, én economisch welvarend? En hoe kunnen bedrijven hiertoe bijdragen? Het is een kwestie van duurzaamheid, en dat draait per slot van rekening om de zoektocht naar een betere wereld.

De onlangs gelanceerde Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen sporen ons aan om fundamenteel anders te gaan denken over het begrip waarde en om hybride businessmodellen te ontwikkelen: businessmodellen die niet enkel leiden tot de creatie van economische, sociale, en ecologische waarde, maar deze waarden echt integreren door ze als gelijkwaardig te beschouwen. Hybride businessmodellen zetten vraagtekens bij het idee dat duurzaamheid enkel een middel is om zaken te doen en maken een keuze duidelijk voor normatieve waarden die een dieper doel weergeven, inclusief de ambitie om het sociaaleconomische systeem in vraag te stellen of te veranderen, evenals de bedrijfscultuur waartoe ze behoren.

Oplossing

Een beter begrip van deze hybride businessmodellen is van belang voor bedrijven om echt duurzaam te worden. Dit rapport wil bijdragen tot dit begrip door het beeld van hybride businessmodellen te conceptualiseren en te verrijken. Het maakt gebruik van de toepassing van verschillende methoden en interpretaties gebaseerd op interviews met toonaangevende figuren uit de praktijk en academici, academische en populaire literatuur, en twee focusgroepen. Om het beeld over hybride businessmodellen te verrijken, bevat dit rapport veel voorbeelden en een interview met de internationale thought leader in duurzaamheid, Dr. Wayne Visser.

Omdat het concept van hybride businessmodellen een groep van vrij heterogene businessmodellen weergeeft die zich richten op geïntegreerde waardecreatie, identificeert dit rapport twee algemene types hybride businessmodellen: incrementeel hybride businessmodellen en radicaal hybride businessmodellen. Deze types hybride businessmodellen zijn op meerdere vlakken anders georiënteerd wat betreft waardecreatie, duurzaamheidsimpact en andere aspecten van het ondernemen, zeker in vergelijking met traditionele businessmodellen.

Resultaat

De resultaten van het empirische onderzoek naar hybride businessmodellen worden voorgesteld vanuit vier facetten: Drijfveren, Obstakels, Kritische Succesfactoren en Implicaties. Binnen elk van die facetten worden meerdere thematische verhaallijnen geïdentificeerd rond hybride businessmodellen. Dit rapport komt tot de conclusie dat begrip van duurzaamheid – bestaande uit naïef, natuurlijk en narratief begrip – een noodzaak is om vaart te kunnen zetten achter de ontwikkeling van hybride businessmodellen en voor bedrijven om echt duurzaam te worden.

Registreer voor onze nieuwsbrief

Ontvang updates over het topic van jouw keuze.

Learn More
Jan beyne

Een vraag over dit project?

Function Assistant Professor Sustainability Management
Jan beyne
Sluiten

Een vraag over dit project?