Inzichten
1 op 3 mensen komt ziek naar het werk. Welke…
Welzijn
Talent & arbeidsorganisatie

1 op 3 mensen komt ziek naar het werk. Welke boodschap geef jij je medewerkers mee?

Wil je als organisatie niet dat mensen ziek naar het werk komen? Kijk dan even naar de absenteïsme-cultuur in je organisatie: welke (impliciete) boodschap over ziek zijn en werken geef jij je medewerkers mee?
door Kathleen Vangronsvelt, PhD, Eva Geluk | 25 januari 2023

Heb je een gezondheidsfocus-cultuur?

In een gezondheidsfocus-cultuur komen medewerkers niet werken als ze ziek zijn. Hoe kan jij dat als werkgever signaleren aan je medewerkers?

• Stuur mensen die komen werken terwijl ze duidelijk ziek zijn terug naar huis
  • Verzet de afspraken van je zieke collega’s
  • Blijf zelf thuis als je ziek bent, rolmodellen zijn belangrijk
  • Zorg ervoor dat collega’s elkaars werk makkelijk kunnen opvangen
  • Toon cijfers over de negatieve effecten van ‘ziek komen werken’

Heb je een present-cultuur?

In een present-cultuur komen medewerkers toch werken als ze ziek zijn. Een present-cultuur signaleer je onder andere door:

• Het belonen van medewerkers die weinig ziek zijn
  • Te verwachten dat mensen hun mails toch opvolgen wanneer ze ziek zijn
  • De drempel om je ziek te melden heel hoog te maken (door bv. 4 instanties te moeten verwittigen, of zelf al je afspraken af te moeten zeggen, of…)
  • Het geven van een compliment aan een zieke of nog niet genezen medewerker die komt werken (“Wauw, sjiek dat je er bent hoewel je nog ziek bent”)
  • Complimenteren van medewerkers die zelden ziek zijn met hun veerkracht/gezondheid (“Covid of geen covid, u krijgen ze niet klein hé?”)
  • Het maken van negatieve opmerkingen over iemand die ziek is (“Is hij weeral ziek?”)

Heb je een individuele keuze-cultuur?

Bij een individuele keuze-cultuur kies je zelf of je wel of niet komt werken als je ziek bent. Maar hoe signaleer je dit?

• De afwezigheid van de signalen die bij 1 en 2 horen
  • Het bekrachtigen van elke individuele beslissing: “Dat bepaal jij zelf.”

Antwerp Management School, Bpost, Mensura en B-Tonic (dochteronderneming van Baloise) sloegen de handen ineen in een onderzoeksproject om oplossingen te ontwikkelen voor geslaagde re-integratie én preventie. Door theorie in toepassing te brengen in de praktijk en de impact van interventies te meten, bouwen we een arsenaal van interventies die écht werken. Voor iedereen.

Deel artikel

Over de auteurs

Related content

Hoe Proximus met #inspire2022 het bedrijf én de samenwleving weerbaarder maakt

Dit is aflevering 4 van de reeks 'Trends Gamechangers'.

De Trends Impact Podcasts nemen je mee op een spannende reis door de milieu- en maatschappelijke prestaties van bedrijven die een positieve impact hebben op onze planeet. Negen afleveringen lang krijgen winnaars en genomineerden van de Trends Impact Awards 2022 het woord. Host is Britt Buseyne, Trends-columnist en oprichter van de podcast Sustainababbels. Telkens geeft een expert van Antwerp Management School analyse en achtergrond.

In deze aflevering gaat Britt Buseyne in gesprek Catherine Bals van Proximus en Kathleen Vangronsvelt van Antwerp Management School. In 2020 lanceerde Proximus zijn bedrijfsstrategie #inspire2022. Daarin definieerde de telecommarktleider enkele prioriteiten om zowel het bedrijf als de samenleving rondom weerbaarder te maken. Dat het bedrijf veel in zijn mars heeft om dat waar te maken, bewees Proximus al tijdens de corona-pandemie. Toen onze (werk)wereld gedwongen werd gedigitaliseerd, zorgde Proximus voor een stabiel netwerk en betaalbare connectiviteit. Die missie wil het bedrijf in de toekomst verder zetten, met de nadruk op digitalisatie én duurzaamheid.

De Trends Impact Podcast is een initiatief van Trends en Antwerp Management School. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van Trends en PWC, in samenwerking met Antwerp Management School.
door Kathleen Vangronsvelt, PhD, Catherine Bals | 25 januari 2023
Welzijn